  • 1. Data: 2007-06-26 19:59:21
    Temat: zakup działki na DG czy na osobę prywatną?
    Od: Piotrek <p...@p...onet.pl>

    Witam,
    zamierzam nabyć działkę budowlaną. Prowadzę działalność gospodarczą w
    miejscu zamieszkania. Działka na chwilę obecną ma być inwestycją,
    chociaż niewykluczone, że za jakiś (raczej dłuższy) okres czasu będę na
    niej budował dom mieszkalny, w którym jakieś pomieszczenie zostanie
    przeznaczone na działalność.

    Zastanawiam się jaka opcja jest bardziej opłacalna:
    - zakup na osobę prywatną,
    - zakup na firmę.

    Wiem, że w pierwszym przypadku VAT po prostu trafia do US i na tym
    koniec, trzeba się pożegnać z tą kwotą. W drugim przypadku będę miał
    nadpłatę VATu i przez jakiś czas nie będę odprowadzał VATu z faktur
    sprzedażowych.
    Zastanawiam się jedak czy mogę odliczyć sobie cały VAT, czy jedynie
    część - tak jak w przypadku obecnie odliczanej przeze mnie części opłat
    za mieszkanie. W tym przypadku jest to o tyle trudne, że przy pustej
    działce nie da rady oszacować jaka część w przyszłości może zostać
    przeznaczona na działalność.

    Profil mojej działalności nie dotyczy handlu ziemią, zatem czy nie
    będzie problemu z ewentualną sprzedażą działki?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za pomoc,
    Piotrek

  • 2. Data: 2007-06-27 06:18:41
    Temat: Re: zakup działki na DG czy na osobę prywatną?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotrek wrote:
> [...]
    > przeznaczone na działalność.
    >
    > Zastanawiam się jaka opcja jest bardziej opłacalna:

    Ja nie widzę różnicy: w obu wypadkach kupuje osoba fizyczne
    i tyle tylko będzie w akcie notarialnym.

> [...]
    > koniec, trzeba się pożegnać z tą kwotą. W drugim przypadku będę miał
    > nadpłatę VATu i przez jakiś czas nie będę odprowadzał VATu z faktur

    A skąd przeświadczenie, że ten VAT będzie stanowił nadwy żkę?
    Czyżbyś myślał, że zakup działki będzie kosztem?

    > Zastanawiam się jedak czy mogę odliczyć sobie cały VAT, czy jedynie
    > część

    Zakup nie spełnia podstawowego warunku do odliczeń VAT.
    Nie jest kosztem uzyskania.

    > Profil mojej działalności nie dotyczy handlu ziemią, zatem czy nie
    > będzie problemu z ewentualną sprzedażą działki?

    Problemu nie będzie - jedynie może wystąpić jakiś podatek,
    ale o relacjach amortyzacji i wyliczania przychodów
    ze sprzedaży rzeczy czy praw
    to już sobie sam doczytaj w art 23 pdof.

  • 3. Data: 2007-06-27 07:23:11
    Od: "my way" <y...@n...pl>

    > Zakup nie spełnia podstawowego warunku do odliczeń VAT.
    > Nie jest kosztem uzyskania.

    sugerujesz, że kupując działkę na cele DG, nie będzie miał prawa odliczyć
    vat od tego zakupu?

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2007-06-27 08:22:43
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    cef <c...@i...pl> wrote:

    > Zakup nie spełnia podstawowego warunku do odliczeń VAT.
    > Nie jest kosztem uzyskania.

    W koszty nie wrzucisz, ale vat mozesz odliczyc
    http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/15558,zakupu-gru
    ntu-nie-odliczysz-ale-vat-tak.html

    a.

  • 5. Data: 2007-06-27 08:26:54
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 27 Jun 2007 08:22:43 +0000, Wemif napisał(a):

    > W koszty nie wrzucisz, ale vat mozesz odliczyc

    W wypadku gruntu pod budowę "domu mieszkalnego, w którym jakieś
    pomieszczenie zostanie przeznaczone na działalność"? Raczej mam duże
    wątpliwości.

  • 6. Data: 2007-06-27 08:48:39
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 27 Jun 2007 08:18:41 +0200, cef napisał(a):

> [...]

    > praw
    > to już sobie sam doczytaj w art 23 pdof.

    To ograniczenie, że VAT można odliczyć tylko od czegoś co jest kosztem nie
    dotyczy akurat nabycia gruntu.
    Oczywiście nie twierdzę, że cel nabycia gruntu podany przez Piotrka
    upoważnia do odliczenia.

  • 7. Data: 2007-06-27 10:34:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Wemif wrote:

    > W koszty nie wrzucisz, ale vat mozesz odliczyc
    > http://www.twoja-firma.pl/wiadomosc/15558,zakupu-gru
    ntu-nie-odliczysz-ale-vat-tak.html

    Jestem skłonny przyjąć fakt możliwości odliczenia VAT do wiadomości,
    jednak argumentacja na poziomie:
    "Nie ma przy tym najmniejszego znaczenia art. 23..."
    zupełnie mnie nie przekonuje. Jeśli posiadacie jakieś
    solidniejsze podstawy, to chętnie się zapoznam.
    Pamiętam, były jakieś wyjaśnienia do tego,
    ale nie znalazłem (nie chciało mi się szukać :-))

  • 8. Data: 2007-06-27 10:46:36
    Od: "my way" <y...@n...pl>

> [...]
    > zupełnie mnie nie przekonuje. Jeśli posiadacie jakieś
    > solidniejsze podstawy, to chętnie się zapoznam.

    Art. 88. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje
    się do nabywanych przez podatnika:

    (...)

    2) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone
    do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,
    z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do
    kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem
    od podatku dochodowego;

    (...)

    3. Przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

    1) wydatków związanych z nabyciem towarów i usług, o których mowa w art. 87
    ust. 3, oraz z nabyciem gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2007-06-27 10:50:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

> [...]
    > solidniejsze podstawy, to chętnie się zapoznam.
    > Pamiętam, były jakieś wyjaśnienia do tego,
    > ale nie znalazłem (nie chciało mi się szukać :-))

    Już sobie znalazłem.
    Że też piszącemu ten artykuł AJ
    nie zechciało się sprawdzić
    Art 88.1 pkt 2) oraz 88.3 pkt 1)
    Autor kilka artykułów ustawy,
    ale ten na który wskazywał temat,
    akurat sobie odpuścił.

    Jakie w takim razie znaczenie ma cel zakupu,
    który jureq kwestionuje? Czy ustawa gdzieś wymaga,
    żeby zakup miał charakter inwestycyjny?