  • 1. Data: 2007-06-26 17:11:09
    Temat: Podwóny podatek belki czyli kupno-sprzedaż-kupno-sprzedaż (fundusze Inwestycyjne)
    Od: "Leechu" <leechu@usun_to_poczta.fm>

    Witajcie mam pytanie:
    Analizowałem na przykładowych danych następującą sytuację:
    Kupuję na początku roku fundusze inwestycyjne, zarabiam na nich po czym w
    połowie roku je sprzedaję, a od zysków płacę 19% podatku. (zakładam że
    towarzystwo nie pobiera żadnych prowizji od operacji kupna-sprzedaży, tak
    jak jest to teraz u większości towarzystw) Następnie za całe pieniądze jakie
    uzyskałem z powyższej transakcji znów w niedługim czasie kupuję
    fundusze(powiedzmy że cena jednostki nie uległa zmianie), zyskuję i znów
    sprzedaję pod koniec roku płacąc znów podatek belki 19%. Wychodzi na to że
    zapłaciłem Belkę podwójnie.
    Porównywałem to do sytuacji gdybym owych jednostek nie sprzedawał w połowie
    roku, tylko przetrzymał do końca roku po czym sprzedał. Wtedy pomimo że
    teoretycznie zapłacę podatek tylko jeden raz tak naprawdę zysk w tym
    przypadku jest minimalnie wyższy.
    Wniosek jaki wyciągnąłem - lepiej sprzedać i przeczekać ew. załamanie i
    kupić po pewnym czasie nawet w tej samej cenie (nie mówiąc o zysku jaki się
    osiągnie kupując niżej gdy giełda odbije) jeśli się jest niepewnym
    najbliższej przyszłości, gdyż wiąże się to z minimalną stratą jaką odnieśli
    byśmy przetrzymując fundusze (przy założeniu że giełda rośnie)

    lechu

  • 2. Data: 2007-06-27 06:45:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 26 Jun 2007 19:11:09 +0200, Leechu napisał(a):

    > Witajcie mam pytanie:
    ^^^^^^^

> [...]
    > najbliższej przyszłości, gdyż wiąże się to z minimalną stratą jaką odnieśli
    > byśmy przetrzymując fundusze (przy założeniu że giełda rośnie)

    A gdzie to PYTANIE?

  • 3. Data: 2007-06-27 07:53:12
    Temat: Re: Podwóny podatek belki czyli kupno-sprzeda?-kupno-sprzeda? (fundusze Inwestycyjne)
    Od: "Leechu" <leechu@usun_to_poczta.fm>

    > A gdzie to PYTANIE?

    No właściwie nie zadałem konkretnie pytania. :) W takim razie:
    Czy nie popełniłem błędu (na przykładzie który opisywałem.) zakładając że
    "podwójne obelkowanie" jest minimalnie gorsze niż " obelkowanie pojedyńcze"
    i po jednej bądź drugiej operacji ilość pieniędzy pozostająca w naszym
    portwelu jest niemal identyczna, wyszła mi różnica rzędu ~0,3%-0,5%

    W skrócie:
    1. kupuje>sprzedaję>płacę belkę>kupuje za to co mi pozostało z tej
    tranzakcji>sprzedaję>płacę belkę
    2. kupuję>sprzedaję>płacę belkę
    Przy założeniu że sytuacja 1. i 2. trwa tyle samo np jeden rok.

    lechu

  • 4. Data: 2007-06-27 08:09:46
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 27 Jun 2007 09:53:12 +0200, Leechu napisał(a):

> [...]
    > i po jednej bądź drugiej operacji ilość pieniędzy pozostająca w naszym
    > portwelu jest niemal identyczna, wyszła mi różnica rzędu ~0,3%-0,5%

    Nie chce mi sie liczyć dokładnie tych procentów, ale rzeczywiście w
    podanym wypadku wychodzi coś koło tego przy dwukrotnym nabyciu.

    Moze być jednak jeszcze gorzej (jeszce większa różnica) - wtedy gdy np przy
    pierwszej sprzedaży masz zysk, a przy drugiej stratę.

    Po to żeby nie przejmować sie takimi problemami wymyślono fundusze
    parasolowe.

  • 5. Data: 2007-06-28 07:16:25
    Od: "Leechu" <leechu@usun_to_poczta.fm>

> [...]
    > pierwszej sprzedaży masz zysk, a przy drugiej stratę.
    >
    > Po to żeby nie przejmować sie takimi problemami wymyślono fundusze

    Ok dziękuje za upewnienie mnie w prawidłowości obliczeń
    --
    lechu