  • 1. Data: 2003-10-27 10:20:48
    Temat: Re: zasady księgowania kosztów metodą kasową
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Oct 2003, Piotr wrote:
    [...]
    >+ Pomijając kwestię, która z tych metod jest lepsza, miałbym następujące
    >+ pytanie: czy dobrze rozumiem zasady księgowania kosztów przy metodzie
    >+ kasowej:
    >+ 1) koszty zakupu towarów handlowych pod datą otrzymania towaru niezaleznie
    >+ od tego czy za fakturę zapłaciłem, czy nie - uwzględniam te koszty przy
    >+ obliczaniu zaliczki,
    >+ 2) pozostałe wydatki dopiero pod datą zapłaty?!

    IMHO żadne z powyższych.
    Liczy się *data zapłaty*, czyli poniesienia przez ciebie kosztu.
    Do każdego "kwitka" musisz mieć *drugi kwit* - albo dowód
    wpłaty, albo dokument bankowy (dowód przelewu, ja bym uznał
    że lista przelewów [czyli wyciąg] ujdzie w tłoku).
    Poczekaj aż się "kasiarze" odezwą, ale zdziwiłbym się
    jakby było inaczej :)

    Uprzejmie prosi się o nie mylenie *daty wpisania do KPiR*
    (bo coś mi wygląda że na to się powołujesz :)) z *terminem
    uznania za koszt*.
    To nie jest tak że zawsze to co wpisujesz w miesiącu X
    do KPiR/VAT/gdziekolwiek będzie w tym samym miesiącu
    odliczalne... W szczególności przepisy o KPiR w częsci
    przypadków *wymuszają* wpisywanie "nie w tym miesiącu",
    w rozporządzeniu, objaśnieniach i nie wiem czy gdzieś
    jeszcze (interpretacje MF ? ustawa ?) są przypadki kiedy
    jest nawet czarno na białym opisane że tak ma być.
    Masz do dyspozycji kol. 16, w której możesz ujmować
    takie "niepasujące terminem" rzeczy żeby ci "obliczeń
    nie rozwalały".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-10-27 11:28:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Oct 2003, Piotr wrote:

    >+ Przepisy dotyczące prowadzenia PKPiR stanowią, iż w przypadku towarów
    >+ handlowych i tym podobnych zapisy winny być dokonywane pod datą otrzymania
    >+ towaru ( w uproszczeniu).

    Tak.

    >+ Czy jak dobrze rozumiem mimo wpisu do PKPiR przy
    >+ obliczaniu dochodu za dany miesiąc i narastająco dla celów zaliczki nie mogę
    >+ uwzglęniać kwot związnych z towarami handlowymi, jeżeli nie zostały one
    >+ opłacone?

    KOSZTY - tylko jeśli chcesz się rozliczać kasowo ;) księgujesz
    "dziwnie". Nic nie poradzę :( Patrz na koniec - jesteś VATowcem ?

    >+ To po kiego grzyba je tam wpisywać?

    Żeby wykluczyć zakup na czarnym rynku. Ilość "na papierze"
    ma się zgadzać z ilością "in real life" :)
    Jak US przyjdzie na kontrolę to to co masz "na magazynie" ma
    być wpisane do Księgi. Nawet jak nie masz f-ry zakupu (bo
    "idzie pocztą") masz sporządzić opis - opis robienia opisu
    w rozporządzeniu :)
    UWAGA: VATowcy *mogą* się zwolnić z obowiązku "wpisywania
    codziennie do KPiR" ! Możesz przejrzeć archiwa grupy ?
    Kilka razy już zapodawałem ścieżkę która IMHO do tego
    prowadzi, nikt nigdy nie protestował...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-27 14:26:31
    Temat: zasady księgowania kosztów metodą kasową
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Witam.
    Przeglądałem na forum dyskusję dotyczącą metody kasowej i memoriałowej przy
    prowadzeniu PKPiR.

  • 4. Data: 2003-10-27 15:12:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Oct 2003, Piotr wrote:

    >+ Coś mi tu nie pasuje, przy towarach handlowych. Załóżmu skromnie że mam 500
    >+ faktur za wrzesień i 167 zapłaciłem w tym miesiącu, 167 w październiku, 14 w
    >+ listopadzie, a resztę w grudniu.

    Rozumiem że chodzi i f-ry kosztowe za towar handlowy.

    >+ Wszystkie muszę ująć w PKPiR we wrześniu.

    Wpisać do KPiR. OK.
    To NIE ZNACZY że masz że UJĄĆ do wrześniowego PIT-5 !
    Do PIT-5 ujmiesz koszty:
    - wrzesień: 167
    - październik: 167
    - listopad: 14
    - grudzień: nie ujmujesz nic, ale "równowartość" 14 ci się
    "sama ujmie" w ramach zaliczki :)
    - w PIT 36 dokona się korekta *z uwzględnieniem remanentu*.

    >+ Metoda kasowa jest zasadą w pdof, a memoriał wyjątkiem.

    Z drobnym zastrzeżeniem: jeśli dla DG przyjmiesz memoriał,
    to *dla DG* jest on obowiązujący "jednolicie".
    Na ten temat dyskusje mamy w archiwum :) z wnioskami
    od optymistycznych (Maddy) że w razie przejścia z "kasy"
    na memoriał KUP z niezapłaconych f-r "przepada" do
    pesymistycznych że w ogóle nie wolno "przejść".
    Krótko mówiąc: wybierasz "kasę" to przyjmujemy że
    jest ona *cały rok*.

    >+ To jak w takim razie
    >+ jak mam obliczać dochód za poszczególne miesiące?

    Wg kwitków zapłaty !

    >+ Programu do takiego czegoś nie znajdziesz,

    Dasz głowę ? ;)
    Zapytamy p. Gołębiewskiego ;)

    >+ a ręcznie żeby to rozliczyć trzeba by prowadzić odrębne
    >+ ewidencje poniesionych wydatków w powiązaniu z fakturami z danego miesiąca
    >+ etc. etc.

    Co za problem ?

    >+ To po co na koniec roku uwzględniam remanent końcowy?

    Bardzo prosto: czy ty wiesz co jest majątkiem w DG ?

    Bo IMO bardzo wielu prowadzących nie kojarzy (a bardzo mało
    literatury zwraca na to uwagę) że towar na magazynie to jest
    *twój majątek* ! I na KPiR istnieje pewne uproszczenie:
    towar na pewnych warunkach może być uznany za koszt (w ramach
    memoriału - na podstawie "papierka", w ramach kasy - na
    podstawie "kwitka zapłaty"), co pozwala *nie rozliczać*
    na bieżąco magazynu. Ale to *wolno* zrobić (obu stronom
    - zarówno US może cię przygwoździć, jak i ty możesz
    powiadomić US że chcesz).
    Tłumacząc na polski: w rozliczeniu *podatku*, to nieważne
    jest czy masz "w kieszeni" zarobione 5000 zł, czy w dniu
    31.XII wydasz je na towar handlowy, również nieważne jest
    czy wydasz je 15.X czy 12.V ! - tyle, że wydanie przed
    grudniem wpływa na *zaliczkę* (właśnie ze względu na
    uproszczone liczenie owej zaliczki - ale nie podatku !).
    I każdy remanent przywraca ów "stan normalny", czyli
    zaliczenie towaru "do wartości majątku".

    >+ Zobacz sposób liczenia dochodu w przykładzie zamieszconym w rozporzdzeniu do
    >+ PKPiR - przecież nie można przyjąć, że dotyczy on tylko memoriału, ani tym
    >+ bardziej że robimy sztukę dla sztuki aby ustalić stan magazynu na koniec
    >+ roku.

    Ja tam sztuki dla sztuki nie widzę.
    Kupiłeś towaru za 500 zł, sprzedałeś z tego 300 zł (uzyskując 350 zł)
    a zapłaciłeś tylko za część w wysokości 400 zł.
    Po rozliczeniu remenetu masz na koniec roku:
    1. przy memoriale:
    - przychód: 350 zł
    - koszty: 500 zł
    - "przybytek na magazynie": 200 zł
    - dochód: 350+200-500zł => 50 zł

    2. przy kasie:
    - przychód: 350 zł
    - koszty: 400 zł
    - "przybytek na magazynie": 200 zł
    - dochód: 350+200-400zł => 150 zł

    Oczywiście "przy memoriale" w *następnym* roku w obniżkę
    przychodu może iść 200 zł "z magazynu" (i to wszystko)
    Przy "kasie" w koszty może iść 100 zł zapłaty oraz
    obniżka przychodu o 200 zł "z magazynu", razem 300 zł.

    *ŁĄCZNIE* - w obu przypadkach od momentu zakupu do
    momentu sprzedaży i zapłaty[1] nazbiera się, zakładając
    że reszta towaru zostanie sprzedana za 200 zł (bez zysku,
    bo "wyszło z mody" :)) 550 zł przychodu i 500 zł
    kosztów -> 50 zł dochodu.
    Ale *rozkład w latach* jest różny. I już...

    [1] pomiętając że *koniec końców* kiedyś kontrahent poda
    nas do sądu, i albo zapłacimy albo będzie po powołaniu
    się na przedawnienie - i "summa summarum" wtedy nastąpi
    "wyrównanie" kasy i memoriału :) (memorial będzie
    musiał odliczyć niesłusznie odliczony koszt z odliczeń :)
    Jakby kto nie wierzył:
    ++++
    2. Przychodem z działalności gospodarczej są również:
    6) wartość umorzonych lub przedawnionych zobowiązań
    ----

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-10-27 15:19:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 27 Oct 2003, cef wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>
    [...]
    >+ > IMHO żadne z powyższych.
    >+ > Liczy się *data zapłaty*, czyli poniesienia przez ciebie kosztu.
    >+ > Do każdego "kwitka" musisz mieć *drugi kwit* - albo dowód
    [...]
    >+ Nie wiem jak jest naprawdę,
    >+ ale czarno widzę w tym przypadku
    >+ np remanent
    >+ jak coś jest na stanie, niezapłacone,
    >+ i nie było ujęte w kosztach.

    Nieujęcie w kosztach (czytaj: PIT-5) a nieujęcie (w znaczeniu:
    niewpisane do KPiR) to dwie różne rzeczy !
    Po coś jest "urzędowa" kolumna nr 16...
    Zauważ że przypadki konieczności wpisania czegoś do KPiR
    *pomimo* konieczności nieujęcia tego w danym roku mogą
    wystąpić zawsze, natomiat to że przy kasie mają tendencję
    wystepowania w miarę często :) (np. zawsze jeśli ze względu
    na brak innej ewidencji oraz zapłaty w innym miesiącu
    towar handlowy musi być wpisany "teraz" a ujęty "potem")
    to już inna bajka.
    Jak myślisz, dlaczego Maddy nie lubi kasy i "kasowiczów"
    najpierw skutecznie przekonuje do przejścia na memoriał ?
    Nie przyznała się nigdy żeby któregoś upartego posłała
    na drzewo :), może nikt nigdy nie był taki uparty...
    (BTW: Maddy, czytasz to ?)

    >+ Coś tu nie gra.

    Przeczytaj jeszcze sąsiedni mój post i spróbuj skonkretyzować
    zastrzeżenia :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-10-27 18:43:14
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Przepisy dotyczące prowadzenia PKPiR stanowią, iż w przypadku towarów
    handlowych i tym podobnych zapisy winny być dokonywane pod datą otrzymania
    towaru ( w uproszczeniu). Czy jak dobrze rozumiem mimo wpisu do PKPiR przy

  • 7. Data: 2003-10-27 20:07:12
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    > że lista przelewów [czyli wyciąg] ujdzie w tłoku).
    > Poczekaj aż się "kasiarze" odezwą, ale zdziwiłbym się

    Coś tu nie gra.

  • 8. Data: 2003-10-27 21:35:46
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Coś mi tu nie pasuje, przy towarach handlowych. Załóżmu skromnie że mam 500
    faktur za wrzesień i 167 zapłaciłem w tym miesiącu, 167 w październiku, 14 w
    listopadzie, a resztę w grudniu. Wszystkie muszę ująć w PKPiR we wrześniu.
    Metoda kasowa jest zasadą w pdof, a memoriał wyjątkiem. To jak w takim razie
    jak mam obliczać dochód za poszczególne miesiące? Programu do takiego czegoś
    nie znajdziesz, a ręcznie żeby to rozliczyć trzeba by prowadzić odrębne
    ewidencje poniesionych wydatków w powiązaniu z fakturami z danego miesiąca
    etc. etc. To po co na koniec roku uwzględniam remanent końcowy?

  • 9. Data: 2003-10-28 23:12:55
    Od: "Piotr" <p...@g...pl>

    Odpowiem jutro i przeanalizuję, dzisiaj (wczoraj? ) byłem na piwie i nawet
    nie będę ukrywał, że coś rozumiem, ale lubię jak ciało kobiety ...

  • 10. Data: 2003-10-29 08:01:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Przeczytaj jeszcze sąsiedni mój post i spróbuj skonkretyzować
    > zastrzeżenia :)
    >
    > pozdrowienia, Gotfryd
    > (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

    Rozumowanie jest logiczne,
    ale być może irracjonalnie wydaje mi się,
    że jest inaczej i że właśnie zakup towarów
    handlowych jest odstępstwem przy KPiR
    od ogólnej zasady kasowego traktowania.
    Wszystkie biura, które mnie kiedyś rozliczały
    tak robiły (ale może miałem pecha jak Latet :-))
    Załącznik RMF w sprawie KPiR przy podsumowaniu
    miesiąca mówi o podsumowaniu danych
    z kolumn (w kolumnie 14 będą to wydatki,
    a w kolumnie 10 wartość wg cen zakupu)
    Nie sądzę, żeby intencją ustawodawcy było
    takie zagmatwanie do jakiego prowadziłby
    remanent wg proponowanych przez Ciebie zasad.
    Dodatkowo jak czytam np takie wyjaśnienia:

    http://www.izba-skarbowa.gdansk.pl/przepis.php?p=578

    to wydaje mi, że właśnie o to tam chodzi.

    Ale może znajdzie się jakiś specjalista
    od rozliczania kasowników.