  • 11. Data: 2002-12-05 21:59:06
    Temat: Re: zatrudnienie syna
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    Użytkownik "Neno" <n...@m...org> napisał w wiadomości
    news:aso68f$d1c$1@news.tpi.pl...

    > Najprosciej bylo by go zameldowac w innym miejscu i po sprawie ....

    Mieszkając pod jednym dachem można prowadzić wiele gospodarstw domowych.
    Meldunek nie jest najważniejszy.
    Miki

  • 12. Data: 2002-12-05 22:52:07
    Od: "Kinga" <r...@p...onet.pl>

    > Mieszkając pod jednym dachem można prowadzić wiele gospodarstw domowych.
    > Meldunek nie jest najważniejszy.
    > Pozdrawiam
    > Miki

    Ja tez tak uwazam, zastanawiam sie czy jest cos w ustawie potwierdzajace
    takie stanowisko?
    Agnieszka

  • 13. Data: 2002-12-06 11:14:37
    Od: "Kinga" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu
    > przygotowania zawodowego."
    >
    > Z kolei ust. 2 tegoż artykułu określa, że :
    >
    > 2. Jeżeli pracownik spełnia kryteria określone dla osób współpracujących,
    > których mowa w ust. 11 - dla celów ubezpieczeń społecznych jest traktowany
    > jako osoba współpracująca.
    >
    > Art. 6 ust. 1 p. 5 na pracodawcę nakłada obowiązek ubezpieczenia również
    > osoby współpracującej (mówimy przez cały czas o ubezpieczeniach
    > społecznych).
    >
    > Jak widzisz o wieku nie ma ani słowa - odmiennie w stosunku do ustawy o

    Bardzo Ci dziekuje za wyczerpujaca odpowiedz.
    Zastanawiam sie, czy to , ze jest sie w tym samym miejscu zameldowanym jest
    jednoznaczne, ze pozostaje sie "we wspolnym gospodarstwie domowym"?
    Agnieszka

  • 14. Data: 2002-12-06 14:12:58
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kinga" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Zastanawiam sie, czy to , ze jest sie w tym samym miejscu zameldowanym
    jest
    > jednoznaczne, ze pozostaje sie "we wspolnym gospodarstwie domowym"?
    > Agnieszka

    Moim zdaniem nie. Dlaczego ?
    Po pierwsze : Jeśli ustawodawca chciałby połączyć te dwa pojęcia ( a są to
    bez wątpienia dwa stany faktyczne ) - uczyniłby to i napisał ".. pozostają
    we wspólnym gospodarstwie domowym lub są zameldowane pod tym samym
    adresem...". Rodzice i dziecko mogą być zameldowane pod różnymi adresami ( w
    sąsiednich mieszkaniach, a prowadzić wspólne gospodarstwo domowe ).
    Małżonkowie rzucający w siebie krzesłami mogą być zameldowani pod tym samym
    adresem i nie prowadzić wspólnego gospodarstwa domowego.
    Po drugie : Jeśli godzimy się, że "zameldowanie pod tym samym adresem" i
    "prowadzenie wspólnego gospodarstwa domowego" nie są pojęciami tożsamymi,
    to zastosowanie wynikania wobec tych pojęć jest typową wykładnią
    rozszerzającą, której stosować nie wolno.

    Inaczej : dwa zbiory "wspólnie zameldowanych" i "prowadzących wspólne
    gospodarstwo domowe" nie są zbiorami tożsamymi. Mają natomiast elementy
    wspólne tzn. istnieją osoby zameldowane pod tym samym adresem i prowadzące
    wspólne gospodarstwo domowe.

    Urzędnik (przepraszam za użycie brzydniego słowa) jeśli myśli (ta czynność
    jest rzadka dla omawianego gatunku istot człekopodobnych) może twierdzić, że
    zameldowanie pod tym samym adresem uprawdopodabnia pozostawanie we wspólnym
    gospodarstwie domowym.Inaczej większość w/w zbiorów ma elementy wspólne.
    Ale owo uprawdopodobnienie nie jest wynikaniem. Inaczej : Istnieją elementy
    zbioru "A" , które nie należą jednocześnie do zbioru "B".

    Swoją drogą użycie pojęcia "pozostawanie we wspólnym gospodarstwie domowym"
    jest kolejnym dowodem na to, że w tym kraju urzędnicy kwalifikacje
    prawnicze uzyskują albo w lasach janowskich (kiedyś) , albo na kursach dla
    gospodyń domowych (nie uwłaczając gospodyniom), albo w Studium Związkowym
    KUL.

    Pozdrawiam. A. R.

  • 15. Data: 2002-12-07 07:56:24
    Od: "Kinga" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    dla
    > gospodyń domowych (nie uwłaczając gospodyniom), albo w Studium Związkowym

    Reasumujac, moge syna jako pracownika, czy powinnam Twoim zdaniem
    potraktowac go jako osobe wspolpracujaca?
    Swoja droga narodzil mi sie inny problem, od 3 lat zatrudniam obca mi osobe,
    ktora zameldowalam u siebie w domu, poniewaz nie miala ona meldunku
    warszawskiego ( pochodzi za Slaska ). Przez te 3 lata pensje i zus wrzucam w
    koszty, obawiam sie czy podczas jakiejs kontroli nie zostanie mi to
    zakwestionowane?
    Agnieszka

  • 16. Data: 2002-12-07 12:38:52
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > warszawskiego ( pochodzi za Slaska ). Przez te 3 lata pensje i zus wrzucam
    > koszty, obawiam sie czy podczas jakiejs kontroli nie zostanie mi to

    Re:
    Art. 22.

    1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem
    kosztów wymienionych w art. 23.

    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich dzieci,
    a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub osobowej
    spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci wspólników,

    58) składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez
    podatnika zgodnie z przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

    Osobiście nie dostrzegam możliwości zakwestionowania kosztów zatrudnienia
    owego pracownika mieszkającego/zameldowanego u Ciebie

    Czy syna potraktować jako praxcownika, czy też jako osobę współpracującą ?
    Osoba współpracująca nie otrzymuje pensji ( jeśli mylę się - proszę
    uprzejmie "grupowiczów" o sprostowanie). Nie mamy więc kosztów jego
    qasizatrudnienia. Drobne niuanse wystąpią przy ZUS-ie takiej
    osoby-szczególnie w przypadku, jeśli nie ma ona innego źródła dochodu.

    Art. 26.
    1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3 i art.
    28-30, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 oraz
    ust. 4-6 i 8-12 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po odliczeniu kwot:

    1) skreślony

    2) składek, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych:

    a) zapłaconych bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe,
    chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących, jeżeli
    nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,

    Wspomniany wyżej niuans wynika z tego, że moim zdaniem n/w art. 27"b" nie
    daje możliwości odliczenia od własnego podatku składki na ubezpieczenie
    zdrowotne osoby współpracującej. Może ona tę składkę odliczyć tylko od
    własnego podatku.

    Art. 27b.

    1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej kolejności
    ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne:

    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

    2) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o
    powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,

    - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi
    dochód (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21 i 52.

    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek,
    nie może przekroczyć 7,75 % podstawy wymiaru tej składki.

    3. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie
    dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

    W przypadku syna-pracownika wszystko "idzie w koszty" jak przy "normalnym"
    pracowniku.

    Nie znam na tyle dokładnie ustaw o ubezpieczeniu społecznym, ubezpieczeniu
    zdrowotnym oraz ustawy emerytalnej, aby odpowiedzialnie doradzić Ci zalety i
    wady alternatywnych rozwiązań ( syn jako pracownik/syn jako osoba
    współpracująca ). Z pewnością należy przeanalizować przyszłościowe skutki
    tych dwóch rozwiązań. Zauważ, że w obu wersjach ubezpieczenie syna jest
    obowiązkowe (zakładam, że syn nie ma ustalonego prawa do emerytury/renty).
    Gdyby takowe miał, wówczas jeśli jest osobą współpracującą - ubezpieczenie
    społeczne jest dobrowolne, a jeśli jest pracownikiem - obowiązkowe. Tyle
    przypominam sobie z w/w trzech ustaw. Prawdopodobnie są jeszcze jakieś
    różnice. Myślę, że w tej ostatniej sprawie śmiało możesz zwrócić się o
    wyjaśnienie do ZUS-u (wszak są to ludzie wynajęci pośrednio przez
    Ciebie-opłacani z TWOICH podatków).

    Tych, których zanudziłem - przepraszam. Tych, którzy mają inne zdanie -
    proszę o sprostowanie. Tych i tych - pozdrawiam.

    A. Rządkowski

  • 17. Data: 2002-12-08 16:20:57
    Od: "Michał Kucharczyk" <k...@k...chip.pl>

> [...]
    > meldunku warszawskiego ( pochodzi za Slaska ). Przez te 3 lata pensje
    > i zus wrzucam w koszty, obawiam sie czy podczas jakiejs kontroli nie

    Ja akurat jestem synem rodziców prowadzących działalność gospodarczą. Dla
    świętego spokoju oddałem w ZUSie pismo informujące iż nie jestem w wspólnym
    gospodarstwie z moimi rodzicami. Myślę, że takie zabezpieczenie się jest
    wystarczająco bezpieczne.

    Pozdrawiam

    Michał Kucharczyk