  • 21. Data: 2003-04-16 12:54:58
    Temat: Re: zdrowotne wrrrrr!
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ryszard G." <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:b7h8h5$f0$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Użytkownik "hADeSik" <h...@h...sru> napisał w wiadomości

    > oops :-( wychodzi na to, że od 1 kwietnia to "nie działa".
    > Ustawa o "chorym" funduszu sytuacji takiej nie przewiduje, bo podstawa na
    > zdrowotne stała się niezależna od podstawy na społeczne.
    > W ZUS też są jeszcze w trakcie "interpretacji" ustawy. Ciekawe co wymyślą, aby
    > zlikwidować tą absurdalną sytuację ?
    >
    > Ryszard

    Wyjasnienie jest w czwartowym wydaniu Firmy w Rzepie, coc na końcu jest i tak
    zastrzeżenie pomimo ze na pytania odpowiadali "Iwona
    Orlik, wicedyrektor Departamentu Obsługi Klientów i Andrzej Radzisław, specjalista z
    Departamentu Ubezpieczeń i Składek w centrali
    ZUS."

    "Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu w NFZ składka zdrowotna
    jest miesięczna i niepodzielna. Czy to znaczy,
    że muszę zapłacić tę składkę za cały miesiąc nawet wtedy, gdy przez jego część będę
    pobierał zasiłek choroby?

    Od 1 kwietnia tego roku niepodzielność składki dotyczy tych ubezpieczonych, których
    podstawa wymiaru składki zdrowotnej nie wynika z
    podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. A więc m.in.
    prowadzących pozarolniczą działalność (jak pan) i osób
    przebywających na urlopie wychowawczym, niepobierających zasiłków wychowawczych. Ci,
    jeżeli rozpoczęli działalność lub przeszli na
    urlop wychowawczy np. 22 kwietnia, składkę zdrowotną muszą i tak zapłacić za cały
    miesiąc. Niepodzielności nie stosuje się jednak,
    gdy przez część miesiąca osoba prowadząca pozarolniczą działalność, opłacająca
    składkę zdrowotną od najniższej podstawy, pobierała
    zasiłek choroby. Wówczas tę najniższą podstawę dzieli się przez liczbę dni miesiąca,
    a otrzymany wynik mnoży przez liczbę dni
    podlegania ubezpieczeniu. Jeżeli więc prowadzący działalność pozarolniczą pobiera
    zasiłek chorobowy od 22 kwietnia do końca tego
    miesiąca, wyliczenia wyglądają następująco:
    1779,43 zł : 30 dni x 21 dni = 1245,60 zł

    Zatem składkę za kwiecień trzeba zapłacić od 1245,60 zł. Wyniesie ona zatem 99,65 zł.

    1779,43 zł - najniższa podstawa wymiaru składki zdrowotnej prowadzących pozarolniczą
    działalność za kwiecień tego roku,

    30 - liczba dni miesiąca,

    21 - liczba dni podlegania ubezpieczeniu.

    Zastrzegamy jednak, że ta interpretacja dotycząca podzielności składki, nie jest
    jeszcze ostateczna."

    Sark

  • 22. Data: 2003-04-16 21:05:23
    Temat: Re: Odp: zdrowotne wrrrrr!
    Od: "żuczek" <z...@o...pl>

    > a ja jakoś nie widzę tego przykładu - zus poprawił swój błąd?

    Coś mi się wydaje że admin strony ZUS-u czyta grupę i wtedy dowiaduje się o
    zmianie przepisów :)

    Pozdrawiam
    biedny_żuczek