  • 11. Data: 2006-09-21 11:23:23
    Temat: Re: zwrot składek ZUS, jak odliczyć? Prośba
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.64.0609192209030.2292@athlon64>,

    > Ale przecież wyrok TK stwierdza po prostu że "wtedy prawo
    > było TAKIE".

    Uhm. Na dodatek nie anuluje zaszłości, daje tylko możliwość
    przeprowadzenia postępowania jeszcze raz - o ile jakoweś było.

    > Nie działa wstecz, to *możliwość* że TK przy
    > okazji powie (a ma takie prawo) iż "mimo tego stosuje się
    > ówczesny przepis niezgodny z Konstytucją" jest działaniem
    > prawa wstecz!

    Tego ciągu myślowego nie łapię :)

    > Ustawa niezgodna z Konstytucją (albo rozporządzenie z ustawą
    > bądź Konstytucją) jest przecież nieważna od samego początku!

    Kłopt w tym, że do wyroku (a czasem i dłużej) jest obowiązującym prawem.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 12. Data: 2006-09-21 17:04:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Sep 2006, Jarek Spirydowicz wrote:

    > Tego ciągu myślowego nie łapię :)

    Ano TK ma prawo zapodania, że mimo iż przepis został uznany za
    niekonstytucyjny się go *stosuje*. Przez pewien czas, dany
    ustawodawcy na "doprowadzenie do zgodności". De facto oznacza
    to ze TK ma prawo zatwierdzić niekonstytucyjny przepis :]
    I taki przepis działa zarówno wstecz jak i w przód: oprócz tych,
    którzy już wiedzą że przepis jest niezgodny *ale obowiązuje* dotyczy
    on również tych ktorzy wiedzieli że jest niezgodny :> (sami wiedzieli,
    bez wyroku TK, Konstytucję wolno stosować wprost!), nie zastosowali
    się do niekonstytucyjnego przepisu albo mają jeszcze czas podważyć
    jego skutki (bo nie upłynęło przedawnienie) i... i nic.
    TK orzekł że to co zrobili jest konstytucyjne ale "przepis ma rację".
    Klasyka - podatek właśnie.
    Nie znam przykładu, ale mam nadzieję wyjaśniłem o czym myślałem :)

    > Kłopt w tym, że do wyroku (a czasem i dłużej) jest obowiązującym prawem.

    O ile pamiętam wniosek (na .prawo) że nie obowiązuje obywatela a jedynie
    obowiazuje urzędników był dość dawno, ale chyba się nie zmienił :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2006-09-22 12:59:10
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.64.0609211858410.2300@athlon64>,

> [...]
    > ustawodawcy na "doprowadzenie do zgodności". De facto oznacza
    > to ze TK ma prawo zatwierdzić niekonstytucyjny przepis :]

    Chyba niezupełnie tak. Wyrok jest, ale nie obowiązuje. Sytuacja jest
    dokładnie taka sama jak przed nim, tylko znamy termin jej zmiany
    (uproszczenie pomijające możliwość wcześniejszego "doprowadzenia do
    zgodności").

> [...]
    > się do niekonstytucyjnego przepisu albo mają jeszcze czas podważyć
    > jego skutki (bo nie upłynęło przedawnienie) i... i nic.

    Eee, moment. Oni nie mają podstaw, żeby podważyć. Dopiero będą mieli,
    jak wyrok wejdzie w życie.

    > TK orzekł że to co zrobili jest konstytucyjne ale "przepis ma rację".
    > Klasyka - podatek właśnie.
    > Nie znam przykładu, ale mam nadzieję wyjaśniłem o czym myślałem :)

    Nie bardzo, ale to chyba po części dlatego, że ja źle zapytałem.
    Chodziło mi o wyjaśnienie, dlaczego owa możliwość jest działaniem prawa
    wstecz. Zauważ, że odroczenie wyroku jest tylko zmianą odstępu pomiędzy
    jego wydaniem a wejściem w życie.

    > O ile pamiętam wniosek (na .prawo) że nie obowiązuje obywatela a jedynie
    > obowiazuje urzędników był dość dawno, ale chyba się nie zmienił :)

    Opłaty parkingowe jako przykład do rozpatrzenia proponuję :)