  • 1. Data: 2006-09-15 19:37:19
    Temat: zwrot składek ZUS, jak odliczyć? Prośba
    Od: "robro" <r...@o...pl>

    Zwrot składek ZUS za ostatnie 2 lata, jak to rozlizcyc w podatku dochodowym
    czy w momencie otzrymania, czy też korektę za ostatnie 2 lata.
    Jak to wpisać w PIT5L

  • 2. Data: 2006-09-17 12:06:59
    Temat: Re: zwrot składek ZUS, jak odliczyć? Prośba
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Jak to wpisać w PIT5L
    >
    > Za bieżący rok pomniejszyłabym w księdze koszty o ubezpieczenie społeczne i F.
    P. te wielkości, które w tym roku były ujęte w miesięcznym PIT -5L, składki na
    NFZ zapłacone w tym roku, w kolejnym PIT już bym nie ujmowała. Natomiast lata
    ubiegłe? powinno się skorygować PITy roczne z ubiegłych lat, ale KTO zwróci
    odsetki? Tego na tę chwilę NIE wie Nikt:-))). Prościej byłoby, w momencie wpływu
    środków z ZUS, ująć kwotę dot. ubiełych lat, do pozostałych przychodów i tym
    sposobem byłoby "zez głowy", ale czy to jest prawidłowo?!.To już głowy nie dam.
    Czy "Twój" ZUS zwróci Ci odsetki? A KRUS żąda zapłaty z odsetkami? Pozdrawiam
    Areta

  • 3. Data: 2006-09-17 17:46:32
    Od: "robro" <r...@o...pl>

    Użytkownik "Aretkka" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dam.
    > Czy "Twój" ZUS zwróci Ci odsetki? A KRUS żąda zapłaty z odsetkami?

    To dotyczy obecnego wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Więc nie ma żadnych
    odsetek
    Tak też myślałem, że wszystko odliczam w danym roku. Przecież składki ZUS
    zaliczam w koszty w momencie zapłaty, więc chyba logicznie odwrotnie.
    Pozdrowiam

  • 4. Data: 2006-09-18 06:13:22
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

    > Tak też myślałem, że wszystko odliczam w danym roku. Przecież składki ZUS
    > zaliczam w koszty w momencie zapłaty, więc chyba logicznie odwrotnie.

    Składki zus, bodaj dopiero od dwóch lat dajemy w koszty w momencie zapłaty.
    Przedtem można było "memoriałowo" pekawką zarachować.
    Myślę, że Ci , którzy w ubiegłych latach mieli stratę na działalności powinni
    zrobić korekty pitów rocznych, dla nich TO rozwiązanie byłoby korzystniejsze
    finansowo.:-)
    Pozdrawiam Areta

  • 5. Data: 2006-09-18 07:15:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    robro wrote:

> [...]
    > Tak też myślałem, że wszystko odliczam w danym roku. Przecież składki
    > ZUS zaliczam w koszty w momencie zapłaty, więc chyba logicznie

    Nie wiem akurat czego dokładnie dotyczy ten wyrok TK, ale tak sobie
    gdybam ;-)
    W koszty można zaliczyć (lub odliczyć na PIT) tylko składki zapłacone
    zgodnie z przepisami. Jeśli trybunał uznał, że zapłata ich była
    sprzeczna z konstytucją, to mi wygląda, że nie miałeś prawa ich
    odliczyć. Więc raczej korekta wstecz.

  • 6. Data: 2006-09-18 08:29:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Sep 2006, Aretkka wrote:

    > Składki zus, bodaj dopiero od dwóch lat dajemy w koszty w momencie zapłaty.

    wKF: zależy od składek. Piszesz o składkach potrąconych z pensji
    pracowniczych jak mniemam, czyli w sumie stanowiących koszt jako
    owa pensja brutto.
    A może chodzić o własne składki prowadzącego DG lub osób
    współpracujących.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-09-18 08:40:38
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > zgodnie z przepisami. Jeśli trybunał uznał, że zapłata ich była
    > sprzeczna z konstytucją, to mi wygląda, że nie miałeś prawa ich

    Krus , pod datą 01.10.2004r." wyrzucił" rolników prowadzących pozarolniczą
    działalność gospodarczą.Od tego czasu mieli obowiązek ubezpieczyć się w ZUS. 18
    lipca 2006 r. TK orzekł o niezgodności z Konstytucją przepisu o ubezpieczeniu
    społecznym rolników..... Rolnicy wniesli do Krus skargi i zostali przywróceni..
    To tak pokrótce. Jeśli będzie konieczność złożenia korekt deklaracji rocznych,
    to pewnie urzędy skarbowe będą domagać się odsetek, więc znów będą rolnicy
    pokrzywdzeni:-( Pozdrawiam Areta

  • 8. Data: 2006-09-18 09:34:28
    Od: "Aretkka" <a...@p...onet.pl>

    ---------
    >  A może chodzić o własne składki prowadzącego DG lub osób
    > współpracujących.
    >
    > pzdr, Gotfryd
    Tak. chodzi o składki zus ,( płacone przez rolników- w tym konkretnie poście )
    prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Pozdrawiam Areta

  • 9. Data: 2006-09-19 12:39:29
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <eelh23$ral$1@opal.futuro.pl>,
    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> wrote:

> [...]
    > zgodnie z przepisami. Jeśli trybunał uznał, że zapłata ich była
    > sprzeczna z konstytucją, to mi wygląda, że nie miałeś prawa ich

    A wyroki TK działają wstecz? Bo nie wydaje mi się...

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 10. Data: 2006-09-19 20:11:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Sep 2006, Jarek Spirydowicz wrote:

    > A wyroki TK działają wstecz? Bo nie wydaje mi się...

    Ale przecież wyrok TK stwierdza po prostu że "wtedy prawo
    było TAKIE". Nie działa wstecz, to *możliwość* że TK przy
    okazji powie (a ma takie prawo) iż "mimo tego stosuje się
    ówczesny przepis niezgodny z Konstytucją" jest działaniem
    prawa wstecz!
    Ustawa niezgodna z Konstytucją (albo rozporządzenie z ustawą
    bądź Konstytucją) jest przecież nieważna od samego początku!

    pzdr, Gotfryd