  • 1. Data: 2006-09-15 13:41:35
    Temat: Faktura dla klienta z UE ale bez numeru VAT
    Od: "Frykow" <f...@w...pl>

    Czesc,

    Dotknal mnie taki problem: musze wystawic fakture klientowi z UE,
    jednakze ten klient nie dysponuje numerem VAT gdyz uprawia wolny
    zawód. Na mocy przepisów z jego krajów, jest on zwolniony z
    placenia VAT.

    Jednakze ja, bez jego numeru VAT nie moge wystawic faktury bez
    naliczania tego podatku, prawda? Co wiec zrobic, bo klient nie chce
    mi juz doplacic 22% do ustalonej kwoty, a mi z kolei nie usmiecha
    sie oddawac mojego wynagrodzenia do US. :)

    pozdr
    Frykow

  • 2. Data: 2006-09-15 14:20:11
    Temat: Re: Faktura dla klienta z UE ale bez numeru VAT
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-09-2006 o 15:41:35 Frykow <f...@w...pl> napisał:

> [...]
    > mi juz doplacic 22% do ustalonej kwoty, a mi z kolei nie usmiecha
    > sie oddawac mojego wynagrodzenia do US. :)

    Wpisujesz jego NIP krajowy przecież. Nie wiem skąd ten mit o VAT ID krąży.
    Poza tym naliczenie podatku nie zależy od wpisania lub niewpisania NIPu...

  • 3. Data: 2006-09-15 20:33:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Sep 2006, t wrote:

> [...]

    IMO prawda.
    Nie napisałeś najważniejszej rzeczy: ZA CO niby ta faktura?
    Domniemuję że na towar - co by mogło pasować do opisu i podważało
    zdanie zaprezentowane przez t ;) - jak nie to "t" ma oczywistą
    rację.

    Nie widzę rozwiązania.
    Albo sprzedaż do tego kraju byłaby poniżej limitu (i wtedy "polski"
    VAT) albo powyżej - i wtedy trzeba się zarejestrować jako podatnik
    VAT kraju docelowego.
    Tak jak przy każdej sprzedaży dla niepodatnika VAT.

    > Wpisujesz jego NIP krajowy przecież. Nie wiem skąd ten mit o VAT ID krąży.

    Moment: jeśli to jest faktura za TOWAR, to mielibyśmy do czynienia
    z WDT, prawda? I tylko przy UE-NIP jest prawo do nieujmowania kwoty VAT.
    Dobrze gadam?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2006-09-15 22:34:48
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-09-2006 o 22:33:24 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > VAT kraju docelowego.
    > Tak jak przy każdej sprzedaży dla niepodatnika VAT.

    Jeśli poniżej limitu to korzysta ze zwolnienia tam a tutaj dalej nic.
    Skąd ten polski VAT(może o czymś nie wiem)?

    > Moment: jeśli to jest faktura za TOWAR, to mielibyśmy do czynienia
    > z WDT, prawda? I tylko przy UE-NIP jest prawo do nieujmowania kwoty VAT.
    > Dobrze gadam?

    Dobrze :) Założyłem że chodzi o usługę

  • 5. Data: 2006-09-16 06:49:48
    Od: "Frykow" <f...@w...pl>

    t napisał(a):

    > Dobrze :) Założyłem że chodzi o usługę
    Zgadza się, to był export usługi (a dla precyzji: wykonanie strony
    internetowej). Ale w tym problem, że on właśnie upiera się, że nie
    ma tego numeru VAT (i nie chodzi mi o UE-NIP tylko ich odpowiednik
    naszego zwykłego NIPu). Kraj to Niemcy.

    pozdr
    Frykow

  • 6. Data: 2006-09-16 07:41:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 16 Sep 2006, t wrote:

    > Jeśli poniżej limitu to korzysta ze zwolnienia tam a tutaj dalej nic.
    > Skąd ten polski VAT(może o czymś nie wiem)?

    Trzeba ustalić o czym dyskutujemy - założyłem i *zaznaczyłem* że mowa
    o sprzedaży towaru (jak dalej widać niesłusznie)!
    Przez polskiego podatnika dla zagranicznego niepodatnika :)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-09-16 07:56:07
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Frykow" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
    com...

[...]
    -------------------------------------
    jeżeli nie podasz na fakturze jego nr nip, to będziesz musiał doliczyć vat
    22%
    byc może, z racji wykonywania wolnego zawodu, przepisy jego kraju nie
    nakładają obowiązku posiadania nip - tego nie wiem, nie znam ich regulacji
    ale byc może móglby taki nip uzyskać
    argument o podwyższeniu ceny o vat może Tobie pomóc go przekonać :)

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-09-16 10:16:50
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-09-2006 o 09:41:56 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > Trzeba ustalić o czym dyskutujemy - założyłem i *zaznaczyłem* że mowa
    > o sprzedaży towaru (jak dalej widać niesłusznie)!
    > Przez polskiego podatnika dla zagranicznego niepodatnika :)

    No to wiemy juz że usługa - opodatkowana u nabywcy.
    Teraz, nawet jeśli nievatowcowi sprzedajemy to nie musimy polskiego VATu
    zapłacić bo niby skąd.
    Kwestia czy musimy się rejestrować w kraju nabywcy. Musimy, ale tylko
    jeśli przekroczymy ich kwotę zwolnienia z VAT - właśnie po to między
    innymi są te kwoty - żeby incydentalna sprzedaż do innego,
    kraju UE nie pocigała od razu konieczności rejestracji.

    Takie są moje ustalenia na bazie tej grupy, czytania ustawy, VI dyrektywy
    i tutoriali od ministra,
    jeśli się mylę to niech mnie ktoś poprawi żebym sobie krzywdy nie zorbił
    kiedyś :)

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-09-16 10:48:23
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "t" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > No to wiemy juz że usługa - opodatkowana u nabywcy.
    > Teraz, nawet jeśli nievatowcowi sprzedajemy to nie musimy polskiego VATu
    > zapłacić bo niby skąd.

    no, z ustawy o ptu :)
    Art.27

    3. W przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

    1)osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających
    osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na
    terytorium państwa trzeciego, lub

    2)podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium
    Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

    - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada
    siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa
    jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia
    działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

    wyraźnie jest napisane: w przypadku *podatników* w UE (w domysle podatników
    ptu)

    dla niepodatników z UE obowiazuje zasada ogólna z art.27 ust.1, czyli
    opodatkowanie w kraju sprzedającego usługę

> [...]
    > i tutoriali od ministra,
    > jeśli się mylę to niech mnie ktoś poprawi żebym sobie krzywdy nie zorbił

    no, na grupie takie wpadki moga się zdarzyc, ale u ministra ?? :) podaj
    jakis link, bo nie uwierzę :)

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-09-16 17:01:37
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-09-2006 o 12:48:23 my way <y...@s...tlen.pl> napisał:

    > no, na grupie takie wpadki moga si? zdarzyc, ale u ministra ?? :) podaj
    > jakis link, bo nie uwierz? :)

    Od ministra mam książeczki :)
    Zajrzałem przed chwilą i faktycznie coś musiałem pomieszać bo takiej
    sytuacji nie ma
    tam. Jest natomiast sytuacja w której transport na rzecz 'niepodatnika' VAT
    jest popdatkowany w kraju w którym się zaczyna przewóz i wtedy ta kwota
    zwolnienia tam działa.

    Inna sprawa że pamiętam że jeszcze gdzieś coś na ten temat było i zaraz
    poszukam
    bo mnie to intryguje mocno - przykałdowo - podatnik VAT zwolniony też jest
    podatnikiem VAT
    czy nie jest? A przecież prawie każda firma niebędąca czynnym VATowcem
    jest VATowcem zwolnionym
    (i niekoniecznie musi mieć VAT-5 na potwierdzenie tegoż).

    pozdrawiam