  • 1. Data: 2007-02-20 09:16:18
    Temat: Darowizna jeszcze raz
    Od: "cbull" <c...@p...onet.pl>

    No to probowalem dzisiaj zlozyc zawiadomienie o darowiznie (przelew na
    konto) w postaci formularza sd-z1, ale jakie bylo moje zdziwienie, gdy
    dowiedzialem sie, ze nalezy to zglosic w US darczyncy, a nie
    obdarowanego.

    Gdzie tu sens?
    Gdyby byl podatek (nie ma, bo to rodzina), to obdarowany by placil. I
    dlaczego ma placic do US darczyncy?

    No chyba, ze pan z okienka mnie w blad wprowadzil, ale nie sadze.

    T.

  • 2. Data: 2007-02-20 10:18:13
    Temat: Re: Darowizna jeszcze raz
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 20 Feb 2007, cbull wrote:

> [...]
    > konto) w postaci formularza sd-z1, ale jakie bylo moje zdziwienie, gdy
    > dowiedzialem sie, ze nalezy to zglosic w US darczyncy, a nie

    Nie widzę. Podali podstawę prawną?
    Z art. 5 ustawy wynika jak piszesz.
    I dowód też ma być wpłynięcia przelewu *na* konto (a nie wypłynięcia
    tej kwoty *z* konta darczyńcy).

    > No chyba, ze pan z okienka mnie w blad wprowadzil, ale nie sadze.

    A ja bym jednak tak podejrzewał :) - nie mówię że umyślnie, ale
    niech Ci powie "dlaczego".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-02-20 11:01:47
    Od: "cbull" <c...@p...onet.pl>

    On Feb 20, 11:18 am, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    wrote:

> [...]
    > tej kwoty *z* konta darczyńcy).

    > A ja bym jednak tak podejrzewał :) - nie mówię że umyślnie, ale

    Tutaj:
    http://gospodarka.gazeta.pl/pieniadze/1,52983,378482
    9.html

    napisali, ze do US obdarowanego :/

    "- darowizny i spadki przekraczające 9637 zł (od jednej osoby w ciągu
    pięciu lat) trzeba będzie w terminie miesiąca zgłaszać właściwemu
    naczelnikowi urzędu skarbowego (w tym drugim przypadku termin na
    zawiadomienie naczelnika będzie biegł od dnia uprawomocnienia się
    orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku). Właściwemu, czyli
    naczelnikowi swojego urzędu skarbowego;"

    A co mi zrobia jak wysle i tu i tu? Poczta, zeby sie nie czepiali ;)

    Tomasz

  • 4. Data: 2007-02-20 12:36:37
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik cbull napisał:

> [...]
    > dlaczego ma placic do US darczyncy?
    >
    > No chyba, ze pan z okienka mnie w blad wprowadzil, ale nie sadze.

    ROZPORZĄDZENIE
    MINISTRA FINANSÓW1)

    z dnia 22 sierpnia 2005 r.

    w sprawie właściwości organów podatkowych

    (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2005 r.)

    7. 1. Właściwość miejscową organów podatkowych w sprawach podatku od
    spadków i darowizn ustala się:
    1) w sprawach spadku i zachowku - według miejsca położenia
    przedmiotów majątkowych nabytych w drodze spadku, a jeżeli przedmioty te
    są położone na obszarze działania dwóch lub więcej naczelników urzędów
    skarbowych - według ostatniego miejsca zamieszkania spadkodawcy, a w
    przypadku braku takiego miejsca - według ostatniego miejsca jego pobytu;
    2) w sprawach prawa do wkładów oszczędnościowych wypłacanych na
    podstawie dyspozycji wkładcy na wypadek śmierci, jeżeli nabywca wkładów
    oszczędnościowych nie jest równocześnie spadkobiercą wkładcy - według
    ostatniego miejsca zamieszkania wkładcy;
    2a) (3) w sprawach nabycia jednostek uczestnictwa na podstawie
    dyspozycji uczestnika funduszu inwestycyjnego otwartego albo
    specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego na wypadek jego
    śmierci, jeżeli nabywca jednostek nie jest równocześnie spadkobiercą
    uczestnika funduszu - według ostatniego miejsca zamieszkania uczestnika
    funduszu;
    3) w sprawach darowizny:
    a) jeżeli przedmiotem darowizny jest nieruchomość, użytkowanie
    wieczyste, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
    spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub prawo do domu
    jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej - według miejsca położenia
    nieruchomości,
    b) jeżeli przedmiotem darowizny są rzeczy ruchome lub inne niż
    wymienione w lit. a prawa majątkowe - według miejsca zamieszkania lub
    adresu siedziby darczyńcy w dniu przyjęcia darowizny przez obdarowanego,
    a jeżeli darczyńca nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w kraju -
    według miejsca zamieszkania obdarowanego,
    c) jeżeli przedmiotem darowizny są rzeczy lub prawa majątkowe
    wymienione w lit. a i jednocześnie inne rzeczy lub inne prawa majątkowe
    - według miejsca położenia nieruchomości,
    d) otrzymanej z zagranicy - według miejsca zamieszkania obdarowanego;
    4) w sprawach zasiedzenia:
    a) jeżeli przedmiotem zasiedzenia jest nieruchomość, użytkowanie
    wieczyste lub służebność gruntowa - według miejsca położenia nieruchomości,
    b) dotyczących rzeczy lub praw majątkowych wymienionych w lit. a i
    jednocześnie rzeczy ruchomych - według miejsca położenia nieruchomości;
    5) w sprawach nieodpłatnego zniesienia współwłasności, jeżeli
    przedmiotem zniesienia współwłasności jest nieruchomość, użytkowanie

  • 5. Data: 2007-02-20 12:57:01
    Od: "cbull" <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > - według miejsca położenia nieruchomości,
    > d) otrzymanej z zagranicy - według miejsca zamieszkania obdarowanego;

    Dziękuję bardzo za podstawę. Rozumiem, że środki pieniężne podpadają
    pod punkt b?

    Tomasz

  • 6. Data: 2007-02-21 07:32:34
    Od: Harry <filar_USUNTO_@_WYTNIJTO_poczta.fm>

    po prostu chca sprawdzic czy osoba darujaca miala na to srodki, bo
    nikogo nie obchodzi kto to dostal(albo malo) tylko czy darczynca mogl
    zarobic tyle zeby darowac i na tym cala tajemnica polega

    --
    Pozdro
    Harry