  • 11. Data: 2020-12-31 16:32:32
    Temat: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Od: Kviat

    W dniu 31.12.2020 o 15:40, Adam pisze:
    > Dziękuję za odpowiedź.

    > Tak robiłem. Gdzieś przeczytałem info odnośnie kol 10, że także dotyczy usług
    (myślałem, że zawsze towarów) i zwątpiłem.

    Teraz tak patrzę, że w linku który wcześniej zapodałem też tak napisali:
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-kolumny-10-11-i-1
    3-kpir-charakterystyka

    "W kolumnie 10 przedsiębiorca wpisuje wartość zakupionych towarów i
    usług według cen zakupu."

    To jest ewidentny błąd. W kolumnie 10 wpisuje się inwentaryzacje, a te
    nie obejmują usług...

    > Czyli cała faktura (z ewentualnym kosztem Dotpay) zapisuję w 13.

    Zależnie od sytuacji trzeba pamiętać o kolumnie 15.

    > Rozumiem, że do 13 wpisuje też abonament za wynajem serwera dedykowanego (nie w
    HRD), jeśli na nim
    > zakładam klientom konta hostingowe (i sprzedaję usługę hostingową)?

    Tak. To ani towar, ani materiał.

    Z uwzględnieniem, że jeżeli abonament nie jest od 1 stycznia do 31
    grudnia, to wtedy część przypadającą na dany rok do kolumny 13, a część
    przypadającą na następny rok do 15.
    W następnym roku tę część z kolumny 15 przeksięgowujesz do 13 - do
    kosztów danego roku.

    Tak powinno być zgodnie ze sztuką, a czy ktoś się czepnie jak całość
    wrzucisz od razu do 13... to nie wiem :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 12. Data: 2020-12-31 16:55:37
    Od: Kviat

    W dniu 31.12.2020 o 15:58, cef pisze:

    > A taki zakup się nie łapie na jakieś zapewnienie ciągłości źródła
    > przychodu?
    > Tzn, że musi mieć jakąś pulę, żeby w ogóle móc świadczyć takie usługi?

    Nie łapie się.
    W HRD nie musi. Może mieć umowę, zarejestrowanych od cholery domen (albo
    żadnej) i 0 kupionych "punktów".
    Punty może kupić w momencie złapania pierwszego klienta. Nie pamiętam,
    czy jest jakaś minimalna ilość do zakupu za jednym razem. A nawet jeżeli
    jest taka minimalna ilość, to i tak cała pula jest na wykorzystanie do
    kupowania domen - czyli wydawanie tych "punktów" jest związane
    bezpośrednio z przychodem za daną domenę.
    Po wydaniu wszystkich "punktów" można mieć 0 na stanie punktów i dokupić
    potrzebną ilość np. w przypadku złapania nowego klienta, albo w
    przypadku konieczności przedłużenia domen na kolejny rok (czy kolejne
    lata) u już istniejących klientów.

    > Czas remanentów nadchodzi czyli jak się nie narobić i mieć porządek w
    > ewidencjach :-)

    Na szczęście zakupione usługi się nie łapią :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 13. Data: 2020-12-31 17:03:24
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

> [...]
    jeżeli
    > jest taka minimalna ilość, to i tak cała pula jest na wykorzystanie do

    Minimalna ilość jest 100 PLN (punktów) netto. Domeny (czy inne usługi HRD) kosztują
    różnie
    od 3 do XXX punktów.

    Standardowo zawsze jakieś punkty zostaną na następny miesiąc.

    > Na szczęście zakupione usługi się nie łapią :)

    Całe szczęście ;) Jakby to była kolumna 10 to ... ;)

  • 14. Data: 2020-12-31 17:24:40
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dziękuję za poświęcony czas.

    > Zależnie od sytuacji trzeba pamiętać o kolumnie 15.

    kol. 15 także jak punkty pozostają na kolejny miesiąc (w tym samym roku podatkowym)
    czy tylko w przypadku przełomu roku?

    Ok dzięki.

  • 15. Data: 2020-12-31 17:35:26
    Od: Kviat

    W dniu 31.12.2020 o 16:01, Adam pisze:
    > Dziękuję za odpowiedzi

    > Zawsze najpierw kupuję punkty (na zapas), a sprzedaż jest w tym samym miesiącu
    lub następnych.

    Więc zgodnie ze sztuką powinieneś poniesiony wydatek rozliczać w związku
    z osiągniętym przychodem, czyli wydatek (daną część wydatku) zaliczać w
    koszty w momencie osiągnięcia przychodu z tytułu tego wydatku.

    > Czy dobrze rozumiem, że pomiędzy miesiącami tego samego roku nie ma dużego problemu
    > z "niesprzedanymi" "punktami" (nie trzeba tego księgować w kol 15 i przenosić za
    każdym razem do 13? przecież to mnóstwo roboty).

    Z punktu widzenia obliczania należnego podatku za dany rok nie ma
    znaczenia. Podatki za miesiąc płacisz zaliczkowo. Teoretycznie można się
    przyczepić, że wpłaciłeś np. za luty mniejszą zaliczkę niż powinieneś,
    bo całość wrzuciłeś w koszty np. w lutym, a przychód związany z tym
    kosztem osiągnąłeś w kolejnych miesiącach.
    Ale suma sumarum, jeżeli na koniec roku ten koszt ci się zbilansuje na 0
    z przychodem, to w PIcie rocznym wyjdzie poprawnie. Nie nastąpiło
    uszczuplenie budżetu państwa w rozliczeniu podatkowym za dany rok.
    Więc w praktyce o co można się przyczepić to rzetelność prowadzenia KPIR.
    Ale to też zależy na kogo trafisz i jak bardzo dana zaliczka za dany
    miesiąc jest zaniżona.

    > Zakładając:
    > - w październiku kupiłem 500 punktów (księguję to w kol.13), zużyłem 300.
    > - listopadzie 160
    > - w grudniu zużywam kolejne 40
    >
    > Czy wtedy nie trzeba do 15 przenosić? Czy jednak powinienem w październiku
    księgować do 15.

    Zgodnie ze sztuką w październiku do 15
    W listopadzie 160 zł z 15 do 13
    W grudniu 40 zł z 15 do 13

    Jeżeli od razu wrzucisz do 13, to możesz narazić się na pomówienie ;),
    że jesteś jasnowidzem, że dasz radę wszystkie punkty wydać do końca grudnia.
    No chyba, że masz jakieś przedwstępne umowy (zaklepane z klientem/ami),
    że w październiku kupią za 300 zł, w listopadzie kupią za 160zł, a w
    grudniu za 40zł.
    Że z góry wiesz, że tyle ile kupiłeś "punktów", tyle wydasz w danym roku.
    W sytuacji podbramkowej niewykorzystane punkty na koniec roku
    wyksięgować z 13 do 15. Wtedy nikt się nie przyczepi, że uszczupliłeś
    budżet państwa za dany rok :), co najwyżej przyczepią się do zaniżenia
    zaliczki za dany miesiąc.
    Moim zdaniem (i tylko moim :), bo to grupa dyskusyjna, więc nie traktuj
    tego co pisze jako prawdy objawionej czy tym bardziej, o zgrozo, jako
    porady co do prowadzenia KPIR i rozliczania podatków) takim błędem
    trudno by było uzasadnić całkowitą nierzetelność prowadzenia KPIR i
    podważyć wysokość zapłaconego podatku za cały rok; może za brakującą
    kwotę zaliczki w zaniżonym miesiącu każą zapłacić odsetki od brakującej
    kwoty i jakiś mandat?

    Najprościej, żeby od razu wrzucać do 13, kupować punkty na bieżąco.
    Klient zamówił domenę - tyle punktów kupujesz (już pisałem, nie pamiętam
    czy trzeba kupować jakąś minimalną ilość punktów).
    Jeżeli musisz kupić "punkty" na zapas, to o ile nie masz pewności, że
    wydasz je w danym roku, to bezpieczniej (i zgodnie ze sztuką :))
    przepuścić to przez kolumnę 15.

    > Jak rozumiem większy problem jest jak zostaną niesprzedane punkty w 2020 roku.

    Tak.

    > Zostały mi w HRD 2 punkty (2,46 z VAT) - Starałem się tak dokonać ostatniego
    zakupu, aby bilans był niemal na zero.
    > Niestety zakup zaksięgowany do kol 13 był w listopadzie (a nie w grudniu) - wiec
    miesiąc zamknięty.
    > I co teraz powinienem zrobić?

    Olać :)
    A zgodnie ze sztuką w grudniu netto przerzucić z 13 do 15 na kolejny rok.

    Nie wiem na ile to jest aktualne i czy w równym stopniu można się tym
    kierować przy KPIR, ale stawiam orzechy przeciwko bananom, że za 2 zł
    nikt Ci głowy na gilotynie nie zetnie.

    http://www.vademecumksiegowego.pl/artykul_narzedziow
    a,772,0,11816,ustalenie-poziomu-istotnosci-popelnion
    ego-bledu.html

    "Przy ustalaniu istotności można posiłkować się metodami stosowanymi
    przy badaniu sprawozdań finansowych przez biegłych rewidentów, zgodnie z
    którymi za błąd nieistotny można uznać taki, który przykładowo nie
    spowoduje zmiany wyniku finansowego do 5%. Często stosuje się ilościowe
    (ustalone procentowo) poziomy istotności oparte na wielkościach zysku
    brutto, zysku netto, przychodów ze sprzedaży, sumy bilansowej, sumy
    aktywów netto. W literaturze przedmiotu przy ustalaniu poziomu
    istotności dla popełnionych błędów można przyjąć następujące kryteria:

    0,5%-1% sumy bilansowej,

    5%-10% wyniku działalności gospodarczej brutto,

    1%-2% kapitałów własnych,

    0,1%-1% przychodów ze sprzedaży.

    Należy przy tym podkreślić, że wskazane wielkości procentowe nie
    wynikają z żadnych przepisów prawa. Można się nimi posiłkować przy
    ocenie istotności, jednak zawsze uwzględnić należy wpływ błędów na
    prawidłowość sprawozdania finansowego."

    > BTW używam Małej Księgowości Rzeczpospolitej.

    Nie mam bladego pojęcia jakie to może mieć znaczenie dla naszej rozmowy :)

    Wszystkiego dobrego w kolejnym roku i bez odbioru do przyszłego roku :)
    Idę pożegnać ten pokręcony rok :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 16. Data: 2020-12-31 18:02:28
    Od: Adam <a...@g...com>

    Życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.
    I jeszcze raz dziękuję za dyskusję w naszym czysto hipotetycznym przypadku ;)

    > Więc zgodnie ze sztuką powinieneś poniesiony wydatek rozliczać w związku
    > z osiągniętym przychodem, czyli wydatek (daną część wydatku) zaliczać w
    > koszty w momencie osiągnięcia przychodu z tytułu tego wydatku.

    W przyszłości będę o tym pamiętać.

    > Zgodnie ze sztuką w październiku do 15
    > W listopadzie 160 zł z 15 do 13
    > W grudniu 40 zł z 15 do 13

    Rozumiem.

    > Jeżeli od razu wrzucisz do 13, to możesz narazić się na pomówienie ;),
    > że jesteś jasnowidzem, że dasz radę wszystkie punkty wydać do końca grudnia.
    ;)

    W przypadku domen można szacować na podstawie daty wygasania domeny.

    > Że z góry wiesz, że tyle ile kupiłeś "punktów", tyle wydasz w danym roku.
    > W sytuacji podbramkowej niewykorzystane punkty na koniec roku
    > wyksięgować z 13 do 15.
    Tylko jak to zrobić? Jeśli przykładowo faktura była cała wrzucona w 13 kilka mcy
    temu.

    > Najprościej, żeby od razu wrzucać do 13, kupować punkty na bieżąco.
    > Klient zamówił domenę - tyle punktów kupujesz (już pisałem, nie pamiętam
    > czy trzeba kupować jakąś minimalną ilość punktów).

    Niestety minimalna kwota zasileń to 100 PLN, więc czasem ciężko ustawić tak
    zasilenia, aby
    żadne punkty nie pozostały na kolejny miesiąc.

    > Olać :)
    > A zgodnie ze sztuką w grudniu netto przerzucić z 13 do 15 na kolejny rok.

    :)

    > Nie wiem na ile to jest aktualne i czy w równym stopniu można się tym
    > kierować przy KPIR, ale stawiam orzechy przeciwko bananom, że za 2 zł
    > nikt Ci głowy na gilotynie nie zetnie.

    Ja widziałem gdzieś info, że do 0,5% przychodu rocznego.

    > Nie mam bladego pojęcia jakie to może mieć znaczenie dla naszej rozmowy :)

    Tak podałem, może hipotetycznie ktoś wie jak takie przenoszenie z 13 na 15 i 15 na 13
    wyglądają w praktyce ;)

    > Wszystkiego dobrego w kolejnym roku i bez odbioru do przyszłego roku :)
    > Idę pożegnać ten pokręcony rok :)

    Dziękuję i wszystkiego najlepszego.

  • 17. Data: 2020-12-31 18:03:32
    Od: Kviat

    W dniu 31.12.2020 o 17:35, Kviat pisze:
    > W dniu 31.12.2020 o 16:01, Adam pisze:

    O cholera... korekta.

    > Zgodnie ze sztuką w październiku do 15

    Oraz w październiku 300 zł z 15 do 13

    > W listopadzie 160 zł z 15 do 13
    > W grudniu 40 zł z 15 do 13

    (...)

    Albo coś źle zrozumiałem :) Zakup czego był zaksięgowany w listopadzie?
    Punktów? (Pisałeś, że 500 punktów kupiłeś w październiku...)

    Ale to chyba nieistotne dla istoty dyskusji ;)

    > Olać :)
    > A zgodnie ze sztuką w grudniu netto przerzucić z 13 do 15 na kolejny rok.

    Optymistycznie założyłem, że jesteś VATowcem, dlatego napisałem netto.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 18. Data: 2020-12-31 18:15:26
    Od: Kviat

    W dniu 31.12.2020 o 18:02, Adam pisze:
    > Życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku.
    > I jeszcze raz dziękuję za dyskusję w naszym czysto hipotetycznym przypadku ;)

    > W przyszłości będę o tym pamiętać.

    Koniecznie przeczytaj:
    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-sposoby-ujmowania
    -kosztow-w-kpir-metoda-uproszczona-i-memorialowa

    "Jeżeli chodzi o ogólne zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania
    przychodu, wspomnieć należy, iż wybraną metodę podatnik ma obowiązek
    stosować konsekwentnie przez cały rok podatkowy. Ewentualnej zmiany
    należy dokonać wraz z rozpoczęciem nowego roku. Co więcej, o wyborze
    danego sposobu lub jego zmianie przedsiębiorca nie informuje właściwego
    urzędu skarbowego. Najważniejsze jest, aby daną metodę stosować przez
    cały rok podatkowy."
    (...)
    Metoda uproszczona

    Metoda ta, jak sama nazwa wskazuje ma uprościć podatnikom rozliczenia.
    Główna zasada mówi, iż koszty potrącane są w roku podatkowym, w którym
    zostały poniesione, bez względu na to, jakiego okresu dotyczą.

    Przy metodzie uproszczonej nie występuje również podział na koszty
    pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami - wszystkie traktuje się
    w jednakowy sposób. Dobrym przykładem może być tu księgowanie polisy
    ubezpieczeniowej, obejmującej dwa lata podatkowe. Przy metodzie
    memoriałowej przedsiębiorca byłby zobligowany to podziału kosztu
    proporcjonalnie na lata, których dotyczy i odpowiedniego zaksięgowania
    jego części we właściwych okresach. Przy metodzie uproszczonej, wydatek
    taki należy ująć w dacie wystawienia polisy, jednorazowo.

    Należy jednak pamiętać, iż uproszczenie to nie dotyczy wszystkich
    kategorii tzw. kosztów. Wyjątek od tej zasady stanowią np. zaliczki na
    podatek dochodowy, wypłacone wynagrodzenia oraz składki ZUS - te
    księguje się w dacie ich faktycznej zapłaty.

    Wybór jednego sposobu ujmowania kosztów to kwestia zależna tylko i
    wyłącznie od przedsiębiorcy. Przed decyzją warto przeanalizować
    dokładnie, z czym wiąże się każda z nich oraz co będzie łatwiejsze dla
    danego podatnika. Ważne jest, żeby raz wybraną metodę stosować
    konsekwentnie do końca danego roku podatkowego."

    > Tak podałem, może hipotetycznie ktoś wie jak takie przenoszenie z 13 na 15 i 15 na
    13 wyglądają w praktyce ;)

    Tam nie ma dowodów wewnętrznych?

    > Dziękuję i wszystkiego najlepszego.

    Nie mogłem się powstrzymać przed odpisaniem :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 19. Data: 2020-12-31 22:31:41
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-12-31 o 16:32, Kviat pisze:

    > "W kolumnie 10 przedsiębiorca wpisuje wartość zakupionych towarów i
    > usług według cen zakupu."

    Zastanawiam się właśnie co wpisuje w kolumnie dziewiąty i jedenasty
    przedsiębiorca.

    :-)

    Życzę Wam i sobie zapłacić ogromny podatek za 2021 rok.

  • 20. Data: 2021-01-01 14:38:30
    Od: Adam <a...@g...com>

    Witam

    > O cholera... korekta.

    > Oraz w październiku 300 zł z 15 do 13

    Dzięki za korektę. To był bardziej hipotetyczny przykład pokazujący 3 mc.

    > Albo coś źle zrozumiałem :) Zakup czego był zaksięgowany w listopadzie?

    Chodzi o punkty. Faktycznie były zakupione w listopadzie i zostały wykorzystane
    listopad/grudzień.
    I dwa zostały.

    > Punktów? (Pisałeś, że 500 punktów kupiłeś w październiku...)
    Tamta była hipotetyczna sytuacja.