  • 21. Data: 2021-01-01 14:43:00
    Temat: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Koniecznie przeczytaj:
    > https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-sposoby-ujmowania
    -kosztow-w-kpir-metoda-uproszczona-i-memorialowa

    OK dzięki.

    > Tam nie ma dowodów wewnętrznych?
    Są.

    > Nie mogłem się powstrzymać przed odpisaniem :)
    Dziękuję i doceniam.

  • 22. Data: 2021-01-01 15:21:42
    Od: Adam <a...@g...com>

    Czysto hipotetycznie. Jak rozumiem:
    1. Nie ma obowiązku zawiadamiania US o zmianie metody z memoriałowej na uproszczoną w
    podatku dochodowym (sposób traktowania kosztów)
    2. VAT/przychód można nadal rozliczać memoriałowo przy uproszczonym pochodowym? Tu
    zmiana sposobu wymaga złożenia VAT-R.

    Metoda uproszczona załatwiłaby wszelkie problemy z:
    - księgowaniem fv zakupu usług abonamentowych, które są na przełomie dwóch lat.
    Można by całą kwotę zakupu jednorazowo wpisać w 13 w dacie faktury.
    - księgowaniem "punktów", brak problemów, że punkty niewykorzystane w jednym miesiącu
    zostają na kolejny. Także jeśli jakieś punkty zostają na następny rok?

  • 23. Data: 2021-01-02 10:50:16
    Od: Kviat

    W dniu 01.01.2021 o 15:21, Adam pisze:
    > Czysto hipotetycznie. Jak rozumiem:
    > 1. Nie ma obowiązku zawiadamiania US o zmianie metody z memoriałowej na uproszczoną
    w podatku dochodowym (sposób traktowania kosztów)

    Tak.

    > 2. VAT/przychód można nadal rozliczać memoriałowo przy uproszczonym pochodowym? Tu
    zmiana sposobu wymaga złożenia VAT-R.

    Metoda memoriałowa/kasowa rozliczania VAT, oraz metoda
    memoriałowa/uproszczona prowadzenia KPIR to dwie odrębne sprawy.

> [...]
    miesiącu zostają na kolejny. Także jeśli jakieś punkty zostają na następny rok?

    Byle konsekwentnie trzymać się wybranej metody.

    A skoro rozmawiamy hipotetycznie, to w tej metodzie uproszczonej trzeba
    trochę uważać. Komuś nieuczciwemu większy zakup "punktów" może posłużyć
    do celowego obniżenia podstawy opodatkowania, czyli zaniżenia zapłaty
    podatku w rozliczeniu rocznym (albo zaliczki za dany miesiąc).
    Może narazić się na zarzut, że zakup nie służył do zapewniania zapasu
    "punktów", bo spodziewa się gwałtownego napływu klientów. Że ten wydatek
    nie był zrobiony w celu uzyskania przychodu, lecz w celu manipulacji
    wysokością podatku do zapłaty.
    A to już grubsza sprawa. Może skończyć się zarzutami karnymi,
    wadliwością prowadzenia KPIR itd.
    Przy prowadzeniu KPIR metodą tradycyjną takie ryzyko nie występuje, bo
    nadmiarowy wydatek nie stanowi kosztu do momentu uzyskania przychodu,
    więc nie pomniejsza podstawy opodatkowania i nie powoduje zaniżania
    zaliczek/podatków.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 24. Data: 2021-01-02 12:12:23
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-02 o 10:50, Kviat pisze:
> [...]

    > nadmiarowy wydatek nie stanowi kosztu do momentu uzyskania przychodu,
    > więc nie pomniejsza podstawy opodatkowania i nie powoduje zaniżania

    Czysto hipotetycznie zapytam:
    dlaczego metodę memoriałową nazywasz tradycyjną metodą prowadzenia KPiR?
    Tradycyjnie KPiR to powinna być prowadzona kasowo a memoriał był jedynie
    dopuszczeniem.
    Nie zaglądałem dawno do rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR
    ( a 20 lat temu to była lektura do kolacji) i tak się zastanawiam czy
    przespałem jakieś
    zmiany co ostatnio mi się zdarza, bo zmiany galopują - czy po prostu
    da osób siedzących w pełnej księgowości tradycyjnym wydaje się memoriał
    i stąd takie stwierdzenie.

  • 25. Data: 2021-01-02 13:04:27
    Od: Adam <a...@g...com>

    Dzięki za odpowiedź. Kontynuując nasze hipotetyczne rozważania.

    Tu zmiana sposobu wymaga złożenia VAT-R.
    > Metoda memoriałowa/kasowa rozliczania VAT, oraz metoda
    > memoriałowa/uproszczona prowadzenia KPIR to dwie odrębne sprawy.

    Czyli metoda uproszczona KPIR nie ma wpływu na VAT i na faktury sprzedażowe, które są
    księgowane w dacie wystawienia faktury (wykonania usług).
    Zakładając, że nie księguję do KPIR składek ZUS i nikogo nie zatrudniam to można
    powiedzieć hipotetycznie,
    że stosuję metodę uproszczoną ;)

    Czy są jakieś inne wyjątki/minusy tej metody?

    Tylko na 2021 muszę pamiętać, aby w programie włączyć metodę uproszczoną KPIR :)
    Widoki formatek pewnie będą prostsze.

    Jeszcze jedno pytanie, a jeśli zakup mam przedpłacony (przez przelew online) np. 10
    kwietnia, a faktura będzie miała
    datę 12 kwietnia. to księguję (w metodzie uproszczonej) 12 kwietnia? czy 10?
    Sorry za lame pytania.

    > Byle konsekwentnie trzymać się wybranej metody.
    Oczywiście, trzymam się jak widać ;)

> [...]
    > do celowego obniżenia podstawy opodatkowania, czyli zaniżenia zapłaty
    > podatku w rozliczeniu rocznym (albo zaliczki za dany miesiąc).

    Zakup punktów planuję racjonalnie tyle ile potrzebuję na następne 1-2 mc (na
    odnowienia domen)
    + jakąś małą górkę na nowe domeny. Można by tylko planować na 1 mc, ale nigdy nie
    wiadomo
    czy nie będzie skoku zainteresowania domenami. Plus jest minimalny limit (więc często
    i tak zostają niewykorzystane punkty),
    no i nie ma sensu chyba doładowywać częściej (prowizja bankowa),

    A pod koniec roku celować, aby prawie nic nie zostało.
    Jak rozumiem przy metodzie uproszczonej jak zostanie kilka (np. do 10 PLN) punktów
    niewykorzystanych, to nie
    będzie problemu? I nie trzeba tego przeksięgowywać na kolejny rok.

    > A to już grubsza sprawa. Może skończyć się zarzutami karnymi,
    > wadliwością prowadzenia KPIR itd.
    Rozumiem, że na takie rzeczy to trzeba ostro zapracować nieuczciwością?
    Przykładowo nie móc wyjaśnić kupna "punktów" na zapas przykładowo w styczniu kupić
    2-3 x więcej punktów niż się wykorzystuje przez cały rok.
    No i przez rok tego nie wykorzystać.

    Dziękuję

  • 26. Data: 2021-01-02 16:32:00
    Od: Kviat

    W dniu 02.01.2021 o 12:12, cef pisze:

    > Czysto hipotetycznie zapytam:
    > dlaczego metodę memoriałową nazywasz tradycyjną metodą prowadzenia KPiR?
    > Tradycyjnie KPiR to powinna być prowadzona kasowo a memoriał był jedynie
    > dopuszczeniem.

    No nie do końca. Dopuszczeniem było prowadzenie metodą uproszczoną, a
    nie odwrotnie.
    I KPIR wcale nie powinna być prowadzona tradycyjnie metodą uproszczoną.
    Obydwie formy są równoważne i zależą od wyboru podatnika.
    Metoda uproszczona/kasowa nie bez powodu nazywana jest metodą
    uproszczoną. Jest uproszczeniem zasady ogólnej, czyli podstawowej dla
    podatku od osób fizycznych (koszt związany z przychodem).

    Ale oczywiście nie zamierzam bić o to piany i jak najbardziej mogę
    przyjąć, że tradycyjnie prowadzi się KPIR metodą uproszczoną, bo taką
    metodę wybierają najczęściej podatnicy.
    Ja użyłem słowa "tradycyjnie" w sensie odróżnienia od metody
    uproszczonej, która jest uszczegółowieniem-uproszczeniem ogólnej zasady
    (tradycyjnej...) zaliczania kosztu w związku z przychodem.

    Co do sporów o znaczenie słowa "tradycja" odsyłam do źródeł i opinii
    fachowców:
    https://www.youtube.com/watch?v=OWEMoJYvbos

> [...]
    > zmiany co ostatnio mi się zdarza, bo zmiany galopują - czy po prostu
    > da osób siedzących w pełnej księgowości tradycyjnym wydaje się memoriał

    Słuszna uwaga. W pełnej księgowości zasada zaliczenia kosztów w związku
    z przychodem to jedyna możliwość wynikająca z tej ogólnej, podstawowej
    zasady.

    Uproszczenie wprowadzone do KPIR jest metodą podrzędną do zasady
    ogólnej, tak jak KPIR jest uproszeniem podstawowego sposobu rozliczania
    podatków w firmie jakim jest pełna księgowość.
    Możliwe, że ilościowo więcej podmiotów gospodarczych prowadzi KPIR niż
    pełną księgowość, ale czy z tego faktu możemy wyciągnąć wniosek, że
    pełna księgowość jest rozwinięciem KPIR? Czy może jednak KPIR jest formą
    uproszczoną w stosunku do (tradycyjnej :)) formy pełnej księgowości?

    Nie chcę napisać jakiejś głupoty (bo pamięć już nie ta co dawniej :) i
    nie chce mi się kopać po internetach), ale rozróżnienie w KPIR pomiędzy
    metodą memoriałową, a uproszczoną zostało wprowadzone chyba gdzieś ok.
    roku 2003 jakimś rozporządzeniem w sprawie prowadzenia KPIR. Jeśli Ci
    się chce, to poszukaj i najwyżej skoryguj głupotę, którą napisałem, bo
    nie wykluczam, że mi się źle coś skojarzyło :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 27. Data: 2021-01-02 17:21:47
    Od: Kviat

    W dniu 02.01.2021 o 13:04, Adam pisze:
    > Dzięki za odpowiedź. Kontynuując nasze hipotetyczne rozważania.

    Tu zmiana sposobu wymaga złożenia VAT-R.

    > Czyli metoda uproszczona KPIR nie ma wpływu na VAT i na faktury sprzedażowe,

    Nie mieszajmy dwóch systemów walutowych :)
    Rozmawiając w kontekście KPIR nie rozmawiamy o VAT.
    A faktury sprzedażowe (u VATowców) składają się z części netto i części VAT.
    I pisząc o przychodach w kontekście KPIR rozmawiamy o części netto, a
    nie o VAT.

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ewidencja-w-kpir-
    przychodow-i-kosztow-podatkowych

    "Najważniejszą kwestią przy ewidencji przychodu w KPiR jest określenie
    momentu jego powstania. Ogólną zasadę opisującą moment powstania
    przychodu reguluje art. 14 ust. 1c ustawy o PIT."

    > które są księgowane w dacie wystawienia faktury (wykonania usług).

    "W praktyce oznacza to, że jeżeli data wystawienia faktury jest
    późniejsza niż faktyczna data sprzedaży lub otrzymania zapłaty, to
    momentem uzyskania przychodu (datą powstania przychodu) jest dzień
    sprzedaży lub otrzymania należności. Pod tą datą należy wykazać przychód
    w KPiR."

    > Zakładając, że nie księguję do KPIR składek ZUS i nikogo nie zatrudniam to można
    powiedzieć hipotetycznie,
    > że stosuję metodę uproszczoną ;)

    Cały czas mówimy jeszcz o metodzie uproszczonej/kasowej prowadzenia KPIR
    czy rozliczania VAT? :):)

    > Czy są jakieś inne wyjątki/minusy tej metody?

    Tu już wypływamy na szerokie wody, bo minusy metody uproszczonej (i
    ogólnie prowadzenia KPIR) są widoczne dopiero po osiągnięciu pewnej
    skali działalności.
    Dla mniejszej skali to są same plusy ;)

    > Tylko na 2021 muszę pamiętać, aby w programie włączyć metodę uproszczoną KPIR :)

    Tylko czy włączenie tej metody w tym programie na pewno dotyczy metody
    uproszczonej prowadzenia KPIR, czy metody uproszczonej/kasowej
    rozliczania VAT?
    Nie znam programu który używasz i nie bardzo się domyślam, co może
    zmienić w sposobie prowadzenia KPIR wybranie takiej metody. Jakiś
    automat dba/pilnuje rozliczania międzyokresowego kosztów, a włączenie
    metody uproszczonej taki automat wyłącza?

    > Widoki formatek pewnie będą prostsze.

    :):)

> [...]
    kwietnia, a faktura będzie miała
    > datę 12 kwietnia. to księguję (w metodzie uproszczonej) 12 kwietnia? czy 10?

    "Co do zasady, stosując kasową metodę rozliczania kosztów, koszty
    księguje się w dacie wystawienia faktury bez względu na to, którego
    okresu dotyczą."

    Przy zakupie towarów jest trochę inaczej:
    "Co do zasady, dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu jest
    jednoznaczny z dniem wystawienia faktury bądź rachunku lub innego dowodu
    będącego podstawą do księgowania kosztów. Jednak w trakcie prowadzenia
    działalności mają miejsce sytuacje gdy przedsiębiorca może otrzymać
    dostawę towarów przed wystawieniem faktury."

    Resztę masz w linku.

> [...]
    niewykorzystanych, to nie
    > będzie problemu? I nie trzeba tego przeksięgowywać na kolejny rok.

    To znaczy nie trzeba :)

    > Rozumiem, że na takie rzeczy to trzeba ostro zapracować nieuczciwością?

    Nie zapominaj w jakim kraju żyjesz :)

    > Przykładowo nie móc wyjaśnić kupna "punktów" na zapas przykładowo w styczniu kupić
    > 2-3 x więcej punktów niż się wykorzystuje przez cały rok.
    > No i przez rok tego nie wykorzystać.

    Zaraz tam nie móc... :) Jakieś wyjaśnienie zawsze znajdziesz.
    Kluczowym zagadnieniem jest, czy wyjaśnienie zostanie przyjęte, czy nie ;)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 28. Data: 2021-01-02 18:16:01
    Od: Adam <a...@g...com>

    > Rozmawiając w kontekście KPIR nie rozmawiamy o VAT.
    OK.

    > Cały czas mówimy jeszcz o metodzie uproszczonej/kasowej prowadzenia KPIR
    > czy rozliczania VAT? :):)
    O metodzie uproszczonej KPIR. A nie o kasowej VAT.

    > Tylko czy włączenie tej metody w tym programie na pewno dotyczy metody
    > uproszczonej prowadzenia KPIR, czy metody uproszczonej/kasowej
    > rozliczania VAT?

    W ogólnych opcjach firmy jest tylko wybór PKPIR / ewidencja przychodów (i opcje
    ryczałtu).
    Jest metoda kasowa, ale dotyczy VAT (czego oczywiście nie chcę włączać ;)

    Ok znalazłem opcję szczegółową (głęboko zakopaną) dotyczącą PKPIR.
    Metoda prowadzenia PKPIR memoriałowa/uproszczona.

    w helpie jest
    "Metoda Uproszczona zaznaczamy, aby wydruk PKPiR był uporządkowany wg daty dokumentu
    w danym miesiącu księgowym."

    W change logu "
    Wersja 2019.2.2

    Dla metody uproszczonej PKPiR tylko dokumenty kosztowe są uwzględniane według daty
    dokumentu,
    Dodano obsługę zmiany metody rozliczania PKPiR na przełomie roku,
    "

    Jeśli zawsze miałem dla zakupowych KUP 100% i wpisywane całości jednorazowo do 13 w
    dacie faktury.
    to raczej powinno być wszystko OK z rozliczeniami -> czyli wg. uproszczonej.

    Na 2021 to zmienię sposób w programie na uproszczony (może formatki będą prostsze).

    > Przy zakupie towarów jest trochę inaczej:
    Rozumiem. Ale jak pisaliśmy wcześniej "punkty" to nie towar ;)

    > Nie zapominaj w jakim kraju żyjesz :)
    Codziennie pamiętam ;)

    Pozdrawiam i dziękuję za poświęcony czas.

  • 29. Data: 2021-01-02 19:17:21
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-01-02 o 16:32, Kviat pisze:

> [...]
    > się chce, to poszukaj i najwyżej skoryguj głupotę, którą napisałem, bo
    > nie wykluczam, że mi się źle coś skojarzyło :)

    Ja właśnie z lat kiedy studiowałem dogłębnie przepisy,
    czyli gdzieś tak w 1998-2003 pamiętam, że KPiR była tylko kasowo -
    kasowo dosłownie - czyli faktura niezapłacona kosztem nie była.
    a "wyrzucenie nadmiaru kosztów" następowało w remanencie.
    I w zasadzie nawet tutaj na przełomie wieków były liczne dyskusje,
    że jest taka możliwość, żeby memoriał zastosować do KPiR
    Był jakiś punkt w rozporządzeniu o prowadzeniu KPiR,
    ale trzeba było się mocno wczytać, zeby to wyłapać.
    Więc pozostawmy to na razie bez uzgodnienia, która z metod jest bardziej
    tradycyjna :-)
    Bez zagłebiania się w przepisy nie da się wiarygodnie niczego napisać,
    a pamiętam na tej grupie czy na prawie w czasach rozkwitu usenetu,
    podstawowym pytaniem na rewolucje w podatkach było:
    podaj przepis z którego to wynika.
    A nawet takim pytaniem spławiłem ze dwie kontrole w VAT :-)
    A w przepisy zaglądałem ostatnio kilka lat temu przy jakiejś kontroli z
    ZUSu,
    która naprowadziłą mnie na memoriał w KPiR do wynagrodzeń :-)

    Więc na spokojnie zrobię rozliczenie grudnia,
    wymyślę jakiś przystający do rzeczywistości remanent,
    przeskoczę rozliczenie składek właściciela
    (bo tego się nie da memoriałowo) z przełomu roku i
    wtedy zajrzę do rozporządzenia i się odniosę.

  • 30. Data: 2021-01-02 21:10:51
    Od: Kviat

    W dniu 02.01.2021 o 18:16, Adam pisze:

> [...]
    dokumentu w danym miesiącu księgowym."

    > Na 2021 to zmienię sposób w programie na uproszczony (może formatki będą prostsze).

    Jakby miały być prostsze, to by się w helpie też tym pochwalili ;)

    > Rozumiem. Ale jak pisaliśmy wcześniej "punkty" to nie towar ;)

    Wspomniałem tylko dla porządku.

    > Codziennie pamiętam ;)

    I nie dadzą zapomnieć :)

    Pozdrawiam