eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Sat, 2 Jul 2022 08:14:06 +0200
    Subject: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    From: Pete <n...@n...com>

    W dniu 01.07.2022 o 18:13, Piotr Gałka pisze:
    > Przychody z SPJ żona rozlicza liniowo.
    > Poza tym udziela korepetycji (na zlecenie firmy).
    > Chciałaby z korkami przejść na JDG.

    Umowa o pracę czy umowa cywilnoprawna?

> [...]
    > wczytywaniu się w ustawy (do tego pewnie też kiedyś dojdę).
    > Występującym w treści pytaniem nadałem numerki.
    >
    > W lutym przeglądałem FAQi ZUS na temat opłacania składki zdrowotnej. W
    > niektórych odpowiadali, jak ma płacić ktoś, kto niektóre dochody
    > rozlicza według skali, a niektóre ryczałtem. Wcześniej myślałem, że nie
    > można z jednej działalności rozliczać się według skali a z innej
    > ryczałtem. Ale wychodziło by z tego, że można.
    >
    > To mi nasunęło myśl, że może też teraz można jedną działalność rozliczać
    > liniowo a drugą według skali. Przypuszczam, że nie ale zapytam:

    wg tego:
    https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00161
    nie można

    > W jakimś opisie w necie widzieliśmy informację, że od korków stawka
    > ryczałtu to 8,5%.
    > 2. Prawda?

    Tak

    > Żona chciałaby:
    > - rozliczać korki ryczałtem,
    > - zachować się fair w stosunku i do uczniów i firmy i dociągnąć tych co
    > ma do matury.
    >
    > Na razie wydaje mi się, że to jest niemożliwe. Wygląda mi na to, że jak
    > chce być fair to będzie musiała prowadzić KPIR i płacić podatek liniowo.
    > Co ogólnie wydaje mi się dziwne, bo czytałem, że Polski Ład nakłania
    > podobno wszystkich na ryczałt.
    > Przy okazji:
    > 3. Czy KPIR przy tego typu działalności (0 kosztów) można sobie
    > prowadzić w jakimś arkuszu kalkulacyjnym?

    Ustawa określa dokłądnie co musi zawierać KPiR. Więc liczyć sobie może w
    excelu, ale w formie wymaganej ustawą.

    > Podobno jak żona zgłosi działalność (o tym samym numerku) to firma
    > będzie musiała zlecać korki jej firmie a nie jej osobiście.
    > 4. Prawda to?

    W zasadzie nie ma różnicy. JDG i osoba to jeden byt...

    > 5. Z czego to wynika?

    ... Z definicji DG. Albo pracuje na własny rachunek i ryzyko (JDG) i
    sama sobie organizuje zlecenia - wtedy faktura dla zlecjącego korki.
    Albo wykonuje pracę jako pracownik (UoP, UZ, UoD) i wtedy JDG niepotrzebna.

    > Bo gdyby to nie była prawda to byłoby to rozwiązanie problemu.
    >
    > Gdzieś w necie był opis na temat jak rozliczać korki w JDG. Było tam
    > zdanie, że jeśli JDG dostaje zlecenia od dotychczasowego
    > pracodawcy/zleceniodawcy to rozliczenie tylko według skali.
    > 6. Prawda to?

    Na pewno nie może wybrać ryczałtu.

    > W tej chwili mi wygląda, że aby rozliczać się ryczałtem a nie według
    > skali (co chyba oznacza liniowo) to trzeba olać uczniów, a to jest
    > sprzeczne z naszym poczuciem odpowiedzialności.

    > 7. Czy jest jakaś metoda, aby rozliczać się ryczałtem i nie olać uczniów?
    > Przejęcie ich cichaczem nie wchodzi w grę.

    W tej chwili, to ryczałt dla Twojej żony nie jest osiągalny z jednego
    zasadniczego powodu - prowadzona działalność w formie SPJ.

    Albo wszyscy wspólnicy SPJ przechodzą od nowego roku na ryczałt i wtedy
    korki też na ryczałt - ale bez kombinacji ze zmianą zlecającego (jeśli
    była umowa o pracę) i tak się nie obejdzie.

    --
    Pete