eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiCzy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym? › Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Czy zachowanie się fair jest faktycznie na cenzurowanym?
    Date: Mon, 4 Jul 2022 14:45:48 +0200

    W dniu 2022-07-02 o 08:14, Pete pisze:

    Dzięki za zainteresowanie i odzew.

    > Umowa o pracę czy umowa cywilnoprawna?

    Trudne pytanie, na które nie jestem pewien odpowiedzi. Przypuszczam, że
    cywilnoprawna. Myślałem, że pojęcie, że są to zlecenia opisuje już
    wszystko. Nie ma z góry narzuconych godzin pracy, nie ma miejsca pracy,
    ile wypracuje zależy od tego ilu uczniów zgodzi się przyjąć. Firma jest
    z Łodzi, a my jesteśmy w Gdańsku. Czy te informacje wystarczą aby
    stwierdzić, że nie jest to umowa o pracę?

    > Ustawa określa dokłądnie co musi zawierać KPiR. Więc liczyć sobie może w
    > excelu, ale w formie wymaganej ustawą.

    Domyślam się, że wszystko co jest potrzebne musi się tam znaleźć, a co
    to jeszcze się dowiem jak będzie już taka potrzeba.
    Moje pytanie raczej zmierzało do ustalenia, czy nie jest wymagane
    stosowanie jakiegoś oprogramowania, które spełnia jakieś narzucone
    wymagania - np. brak możliwości poprawiania wprowadzonego pomyłkowo
    zapisu inaczej niż poprzez jakieś formalne korekty.
    Nie znam się. Nigdy nie prowadziłem księgi. Księga naszej firmy jest
    prowadzona 240km ode mnie - nigdy nawet nie widziałem ekranu komputera z
    otwartym programem w którym jest to robione.

    Nie sprawdzałem czy da się znaleźć jakiś program do prowadzenia KPiR.
    Arkusze po prostu znam. Używam do wszystkiego - nawet jak robię sobie
    ściągę z funkcji jakiegoś programu to robię to w arkuszu choć nic się
    tam nie liczy, ale narzucenie organizacji tekstu w tabelce i podział na
    zakładki uznaję za zaletę a nie wadę.
    Kiedyś na samym początku naszej działalności (1988) faktury
    wystawialiśmy arkuszem. Trochę roboty zajęło, aby słownie było w 100%
    zgodnie z językiem polskim (1 tysiąc, 2 tysiące, 5 tysięcy itp. wtedy
    miliony były też na porządku dziennym) a potem się okazało, że
    profesjonalne programy się czymś takim w ogóle nie przejmują i piszą jak
    analfabeta :)

    > W zasadzie nie ma różnicy. JDG i osoba to jeden byt...

    > ... Z definicji DG. Albo pracuje na własny rachunek i ryzyko (JDG) i
    > sama sobie organizuje zlecenia - wtedy faktura dla zlecjącego korki.
    > Albo wykonuje pracę jako pracownik (UoP, UZ, UoD) i wtedy JDG niepotrzebna.

    Czyli jeden byt, ale jak założy JDG to inna papierologia.

    > Na pewno nie może wybrać ryczałtu.

    Pozostaje pytanie, czy jak oleje uczniów to może wybrać ryczałt.
    Byłem prawie pewien, że tak, ale wpisałem tu to zdanie w związku z Twoją
    uwagą dalej.

    > W tej chwili, to ryczałt dla Twojej żony nie jest osiągalny z jednego
    > zasadniczego powodu - prowadzona działalność w formie SPJ.

    Takie zdanie miałem do lutego tego roku.
    Szukając wtedy jak to z tymi zdrowotnymi przejrzałem FAQ na stronie ZUS
    i na 100% były tam opisy, że jak ktoś ma jedną działalność opodatkowaną
    według skali, a drugą ryczałtem to zdrowotne płaci osobno od każdej z
    nich. Z tego + z informacji, że Polski Ład preferuje ryczałt wyszło mi,
    że być może zgłaszając poza SPJ jeszcze JDG można ją rozliczać ryczałtem.
    Jeszcze nie zajrzałem do linka, który podałeś, ale on był pod nieco
    innym tematem, więc nie musi dotyczyć akurat tego.

    To czego w tej chwili nie wiem. Skoro ZUS opisuje taką możliwość (jedna
    diałalność według skali, a druga ryczałtem) to przy jakich warunkach to
    jest możliwe i czy one nie dotyczą naszej sytuacji.

    > Albo wszyscy wspólnicy SPJ przechodzą od nowego roku na ryczałt.
    Nie wchodzi w grę. Od zawsze rozliczamy się 'normalnie' i tak ma zostać.
    Korki to dodatkowe zajęcie - forma spełnienia się zawodowego po 20
    latach opieki na chorą mamą.

    Tak przy okazji. Może przypadkiem wiesz, czy ZUS P DRA to trzeba jeden,
    czy można dwa. Kolega zajmujący się u nas wszystkimi rozliczeniami jakoś
    sobie załatwił, że wystawia za nas te kwity do ZUS i dostajemy tylko
    kopię ile mamy zapłacić. Najwygodniej by było nie ruszać tego i z tej
    działalności JDG wysyłać im osobno, ale podejrzewam, że to by było za
    prosto i będzie musiał przysyłać te dane i trzeba będzie samemu
    wystawiać po zsumowaniu z JDG.
    Ja to nawet jeszcze nigdy nie zrobiłem sobie wejścia na stronę ZUS (nie
    wiem co tam trzeba, aby wejść), ale żona jakoś tam zagląda, ale nigdy
    nie próbowałem znaleźć, gdzie tam te dane się wpisuje.

    Co jakiś czas się okazuje, że coś co mi się wydawało, że już jest
    skomplikowane najbardziej jak się da to jednak da się jeszcze bardziej
    skomplikować.

    > i wtedy
    > korki też na ryczałt - ale bez kombinacji ze zmianą zlecającego (jeśli
    > była umowa o pracę) i tak się nie obejdzie.

    Wiem, że po tym co napisałem wyżej ten fragment przestaje obowiązywać,
    ale nie bardzo rozumiem o jakich kombinacjach piszesz.
    Aby zrozumieć przyjmuję, że umowa o pracę (choć jestem prawie pewien, że
    nie) i się zastanawiam jakie kombinacje. Pewnie musiała by być
    rozwiązana umowa o pracę a potem to w ogóle nie wiem czy jakaś umowa
    jest potrzebna, czy po prostu wystawia się faktury. Jak idę kupić
    benzynę to nie spisuję żadnej umowy tylko dostaję fakturę (taki
    przykład, bo ja osobiście nie robię praktycznie żadnych innych zakupów).
    Ale nawet jak jest potrzebna umowa to zlecający chyba nadal ten sam -
    tamta firma od korków. Ale napisałeś 'zmianą zlecającego'. Nie ogarniam.
    P.G.