  • 1. Data: 2024-04-11 00:20:24
    Temat: Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello,

    Usiłuję dojść do ładu i składu z nietypową sprawą:
    Obywatel polski, posiadający tu nieruchomość i ruchomości, ale mieszkający od dawna
    stale w Azji (ma status rezydenta kraju azjatyckiego ponad rok), Tam mieszka,
    pracuje, zarabia i płaci podatki. W 2023 roku musiał sprzedać (przez pełnomocnika,
    nie osobiście) składnik majątku, osiągnął dochód i nieszczęśliwie ten dochód podlega
    PIT - to nie podlega dyskusji.

    Pytanie - na jakim druku i w którym urzędzie skarbowym ma złożyć deklarację PIT?

    To co znalazłem w sieci na temat nierezydentów albo dotyczy obcokrajowców, albo
    Polaków, którzy osiągnęli dochód za granicą. Nie znalazłem nic na temat Polaka
    nierezydenta - wyniki wyszukiwania to chaos informacyjny dotyczący powyższych
    przypadków - nic użytecznego.
    Nie ma możliwości osobistego stawienia się w urzędzie skarbowym i zapytania a
    zapytania anonimowe uzyskują tak absurdalnie różne odpowiedzi, że aż zębu bolą.
    Poratujcie, bo czasu coraz mniej.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl.invalid

  • 2. Data: 2024-04-12 12:11:12
    Temat: Re: Polak nierezydent, dochód w Polsce i PIT
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    zapytania anonimowe uzyskują tak absurdalnie różne odpowiedzi, że aż zębu bolą.

    Jak kilka lat temu miałem jakąś wątpliwość to zapytałem mailem KIS.
    Odpowiedzieli gdzieś po tygodniu i odpowiedź była zgodna z tym co jakiś
    czas później napisał też lokalny US (lokalnemu nie zadawałem pytań, ale
    jeszcze przed otrzymaniem odpowiedzi z KIS złożyłem (syn złożył)
    deklarację po mojemu (według znacznie rozsądniejszych założeń)).

    Skutkiem było (zgodnie z oboma odpowiedziami) przygotowanie przeze mnie
    automatu do wypełniania SD-Z2 danymi uzyskanymi z banku i złożenie około
    130 tych deklaracji (a może przelewów było 130, a deklaracji tylko około
    100 - już nie pamiętam). Od razu dołączyłem do każdej potwierdzenie z
    banku (bo tak mi napisał lokalny US).
    Bez komputerów to byłoby jak w szkole: "za karę napisz 100 razy.." -
    totalne marnotrawstwo czasu i papieru, a tak to tylko marnotrawstwo
    papieru, trochę tonera, i trochę energii.
    W sumie ciekawe co by było jakbym od razu wysłał im te deklaracje bez
    potwierdzeń z banku (nie ma takiego obowiązku).
    Wysłali by jedno pytanie o wszystkie czy do każdej złożonej deklaracji
    wysyłaliby osobne pismo.
    P.G.

  • 3. Data: 2024-04-12 16:05:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]

    banku (nie ma takiego obowiązku).
    > Wysłali by jedno pytanie o wszystkie czy do każdej złożonej deklaracji wysyłaliby

    Ale mi chodzi o sprzedaż a nie nabycie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2024-04-12 16:31:28
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale mi chodzi o sprzedaż a nie nabycie.

    A ja jedynie zasugerowałem aby zapytać KIS i że w przypadku mojego
    pytania (wiem - na inny temat) ich informacja była zbieżna z informacją
    z lokalnego US.

    A to po słowach "Skutkiem było" to po prostu nie potrafiłem odmówić
    sobie ponarzekania na idiotyczną rzeczywistość w której przyszło mi żyć.
    Jak sobie człowiek ponarzeka, to zaraz mu lepiej :)
    P.G.