  • 1. Data: 2024-03-05 17:50:25
    Temat: Przetwarzanie danych
    Od: cef <c...@i...pl>

    Tak ostatnio śledziłem ile czasu od złożenia deklaracji potrzeba
    na przetworzenie tego w bramce MF i kiedy można pobrać UPO.
    Czasami w tym samym dniu po kilku godzinach - najpóźniej po nocnym chyba
    przetwarzaniu. I tak mnie zastanowiło dlaczego w ZUSie złożona deklaracja
    potrafi nieprzetworzona leżeć w moim Płatniku widoczna jako
    nieprzetworzona w ZUS nieraz do dwóch tygodni. Czy "masa danych" jest
    tam jakos znacząco większa czy trudniejsza? Czy tak się pracuje?
    Ja rozumiem sytuację, gdy składam jakąś korektę/deklarację z ewidentnie
    podejrzanie wyglądającymi danymi. Wtedy nawet system sam informuje, że
    będzie podlegać "ręcznej"
    weryfikacji i wtedy 2 tygodnie rozumiem, ale biężace deklaracje różniące
    się jedynie
    składką zdrowotną?

    Oni w ZUS mają jakieś wejście do MF i kontrolę/werfyfikacji tego?

  • 2. Data: 2024-03-05 18:55:26
    Temat: Re: Przetwarzanie danych
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-05 o 17:50, cef pisze:
> [...]
    > na przetworzenie tego w bramce MF i kiedy można pobrać UPO.
    > Czasami w tym samym dniu po kilku godzinach - najpóźniej po nocnym chyba

    Jestem bardzo zdziwiony tą informacją.
    Wysyłam PITy elektronicznie od 15 lat.
    Za 2022 wysyłam 5 PITów (ja i żona).
    Za 2023 chyba będę musiał wysłać 6.

    UPO praktycznie zawsze jest po kilkunastu sekundach. Wydaje mi się, że
    najwyżej raz czekałem trochę ponad minutę.

    Dalej jest nie na temat wątku..

    Czekam do kwietnia/maja aby zobaczyć co by było jakbym w 2023 sobie
    odliczył nadpłatę zdrowotnej z 2022r (nie odliczyłem).
    No bo przypuszczam, że na jakimś papierze będzie suma wymaganych wpłat
    minus suma dokonanych wpłat. No i jak sobie odliczę nadpłatę to suma
    wpłat będzie przecież niższa i będę musiał znów wpłacić tę nadpłatę.
    I tak w koło?

    Ciekaw jestem jak to jest rozwiązane w papierach, że odliczona nadpłata
    z poprzedniego roku będzie się liczyła jako wpłacona kwota.
    Jak będzie ok to znaczy, że bezpiecznie można sobie odliczać, a jak nie
    to wtedy ich zapytam.
    P.G.

  • 3. Data: 2024-03-05 19:39:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-03-05 o 18:55, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    >
    > UPO praktycznie zawsze jest po kilkunastu sekundach. Wydaje mi się, że
    > najwyżej raz czekałem trochę ponad minutę.

    Nie tylko pity - bięzace VAT-EU i JPK-VAT - jak skończę zabawę z programem,
    to zanim pozamykam wszystko sprawdzam czy jest UPO - wtedy byłoby po
    kilku minutach - ale jest tylko informacja, że przetwarzają dokument. Po
    minucie czy dwóch nie miałem UPO nigdy. Normalnie obrabiam te deklaracje
    w niedzielę rano ok 9.00 wysyłam - jestem wyspany, nie robie błędów przy
    klawiaturze, w domu cicho - czasami UPO jest do obiadu, czasami
    następnego dnia dopiero.

> [...]
    > z poprzedniego roku będzie się liczyła jako wpłacona kwota.
    > Jak będzie ok to znaczy, że bezpiecznie można sobie odliczać, a jak nie

    Hmm, w takich systemach jak ZUS czy US to pieniążki bez dyspozycji
    rzadko zmieniają same przeznaczenie. Więc jesli nie zapłacisz i po
    terminie sprawdzisz czy wisi Ci niedopłata na koncie zdrowotnej a
    nadpłata gdzieś w rozliczeniu starego okresu, to będziesz wiedział co
    się dzieje (bo czasem taka decyzja powoduje "ręczną" reakcję porządkową
    kogoś kto tam czuwa nad porządkiem, ale najcześciej potrzebna decyzja -
    jakaś akcja z ich strony wyklikania czegoś albo pismo wewn.
    W tym roku też za kwiecień jest rozliczenie roczne i też będe miał
    nadpłatę,
    bo były miesiące ze stratami a płacić ryczałt musiałem, więc te kilka
    stówek wróci,
    ale to samo się wyliczy w deklaracji.

  • 4. Data: 2024-03-05 21:44:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2024-03-05 o 19:39, cef pisze:
    > stówek wróci,
    > ale to samo się wyliczy w deklaracji.

    Jak rozumieć 'wróci'.
    Wiem, że do kiedyś tam można było wystąpić z wnioskiem, że mają odesłać.
    Ale mi się nie chciało.
    Pomyślałem, że potem sobie odliczę (kiedyś dawno przysłali mi pismo, że
    mam kilka zł nadpłaty to zapłaciłem o tyle mniej i chyba było OK).
    A potem skojarzyłem, że jak odliczę a przy rozliczeniu rocznym będzie
    (jak w PITach) suma wpłacona to się zrobi kanał więc nie odliczyłem i
    czekam co będzie przy rozliczeniu rocznym.
    Ja tego nie wypełniam - robi to kolega w Pile i mi przysyła. Zobaczę jak
    dostanę.
    P.G.

  • 5. Data: 2024-03-06 11:14:50
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 05.03.2024 o 19:39, cef pisze:

> [...]
    > to zanim pozamykam wszystko sprawdzam czy jest UPO - wtedy byłoby po
    > kilku minutach - ale jest tylko informacja, że przetwarzają dokument. Po

    Przyłączam się do zdziwienia.
    Wysyłam od lat, miesiąc w miesiąc i prawie zawsze UPO mam zanim jeszcze
    zdążę zamknąć okno "wysyłka elektroniczna". Maks po kilkunastu sekundach.
    Raz się zdarzyło opóźnienie, że na UPO czekałem do następnego dnia, ale
    nie wiem ile w rzeczywistości to trwało. Jpk-vat miał status "w trakcie
    przetwarzania" i nie chciało mi się czekać. UPO pobrałem następnego dnia
    i znalazłem komunikat, że jakąś awarię mieli czy coś takiego.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2024-03-06 21:59:51
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik cef c...@i...pl ...

> [...]
    > różniące się jedynie
    > składką zdrowotną?
    >
    > Oni w ZUS mają jakieś wejście do MF i kontrolę/werfyfikacji tego?

    Zapewne dlatego ze przetworzenie w MF to tylko weryfikacja
    automatyczna, sprawdza zapewne kilka rzeczy z automatu ale nie
    weryfikuje poprawnosci danych.
    Natomiast w ZUS pewnie zatwierdza pracownik.

    BTW UPO w MF mam zawsze dosc szybko (minuta, dwie?), raz czekałem
    troche dłuzej, nawet sie martwiłem bo lubie sobie VAT wysłac o 23:30...
    :)

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Dlaczego chłopaki z Warszawy wolą dziewczyny z Poznania niż ze stolicy?

  • 7. Data: 2024-03-06 22:09:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-03-06 o 11:14, Kviat pisze:

> [...]
    > przetwarzania" i nie chciało mi się czekać. UPO pobrałem następnego dnia
    > i znalazłem komunikat, że jakąś awarię mieli czy coś takiego.

    Hmmm, ja na pewno chcę to ściągnąć, bo gdzieś mi tam chodzi, po głowie,
    że deklaracja bez pobranego UPO jest jakby nie złożona a że mam zwroty,
    to mi zależy na przyklepaniu od razu. I od razu to chyba nigdy nie było.
    Może dlatego, że to zawsze
    jest sobota albo niedziela rano? Często siedzę z tym laptopem na
    kolanach i jak mi się przypomni, to w ciągu dnia klikam co jakiś czas i
    często do obiadu nie ma UPO czyli kilka godzin.
    Conajmniej kilka razy nie było do niedzieli rano. Robię ze Stream Softu Ala.

  • 8. Data: 2024-03-07 08:41:37
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 6.03.2024 o 22:09, cef pisze:

> [...]
    > często do obiadu nie ma UPO czyli kilka godzin.
    > Conajmniej kilka razy nie było do niedzieli rano. Robię ze Stream Softu

    I ja się dziwię.
    Mała Księgowość RP, o ile dobrze pamiętam, po wysłaniu próbuje pobrać
    UPO i czeka kilka sekund. W większości przypadków dostaje to UPO w tym
    czasie.

    --
    Pete

  • 9. Data: 2024-03-07 16:31:50
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    W dniu 06.03.2024 o 22:09, cef pisze:

    > Hmmm, ja na pewno chcę to ściągnąć, bo gdzieś mi tam chodzi, po głowie,
    > że deklaracja bez pobranego UPO jest jakby nie złożona

    Brak pobrania UPO nie przesądza, że deklaracja nie została (nie
    zostanie) złożona poprawnie. Ważne, żeby UPO zostało wygenerowane przez
    system, a pobrać można później.
    Dużo zależy od tego, jaki status dostałeś w informacji zwrotnej 1xx,
    3xx, 4xx...
    Np. 301 oznacza, że dokument jest w trakcie przetwarzania, 302 -
    wstępnie przetworzony itp.

    Czyli jak wisi status np.301 (bo serwery nie nadążają), a UPO pobierzesz
    następnego dnia (albo i później), to i tak UPO dostajesz z terminem
    złożenia.
    Gorzej, jak po wstępnym przetworzeniu otrzymasz 4xx - bo coś tam nie
    poszło z podpisem, czy coś w tym stylu.

    Więc jak masz pewność, że deklaracja jest OK, a tylko serwery zapchane,
    to można spokojnie iść spać ;)

> [...]
    > często do obiadu nie ma UPO czyli kilka godzin.
    > Conajmniej kilka razy nie było do niedzieli rano. Robię ze Stream Softu

    Zerknąłem u siebie w logi:
    Luty (jpk za styczeń)
    Start - 17:49:34 Wywołano procedurę przesyłania plików JPK
    (...) nadano numer referencyjny itp. komunikaty
    Koniec - 17:49:37 Odebrano komunikat: 200 - Przetwarzanie dokumentu
    zakończone poprawnie. Wygenerowano UPO
    Całe 3-4 sekundy.

    Styczeń:
    Start - 17:44:12
    Koniec - 17:44:15

    Rzuciłem okiem na kilka ostatnich miesięcy i wyrywkowo kilka lat wstecz:
    wszystko 3-4 sekundy, a nawet kilka razy po 2 sekundy.

    np. październik 2019:
    Start - 18:39:00
    Koniec - 18:39:02

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 10. Data: 2024-03-07 19:20:29
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-03-07 o 16:31, Kviat pisze:

> [...]
    >
    > Rzuciłem okiem na kilka ostatnich miesięcy i wyrywkowo kilka lat wstecz:
    > wszystko 3-4 sekundy, a nawet kilka razy po 2 sekundy.

    U mnie nie trwa to kilka sekund - nigdy nie mam dostępnego UPO po kilku
    sekundach.
    A jak jeszcze ktoś zamelduje, że ma UPO od razu, to wyjdę na jakiegoś dupka
    co zmyśla, bo wszystkim się objawia UPO od razu :-).
    Chyba zrobię transmisję online na początku kwietnia, ale ciekawi mnie od
    czego to może zależeć.