    From: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Dla miłośników konfederosji [Kviat zachwala rosyjskie podatki?]
    Date: Tue, 9 May 2023 23:07:03 +0200

    W dniu 09.05.2023 o 21:09, szopen pisze:

    > Może doczytaj jednak o genezie rewolucji francuskiej?

    Doczytałem.

    > Poza tym piszemy o współczesności, wnioski z przeszłości pasują tu jak
    > pięść do nosa, z wielu powodów.

    Wręcz przeciwnie.
    Zapominamy (a raczej udajemy, że wcześniejsze doświadczenia nie mają
    znaczenia) o przeszłości i nie wyciągamy wniosków.
    Nie pierwszy raz zresztą.

    > Zresztą w przeszłości nie było tak
    > ogromnych podatków dochodowych.

    No właśnie.
    Nie było i dlatego skończyło się to źle.

    I to nie tak do końca, że nie było. Nie było dla bogatych.
    (Serio, doczytałem o genezie rewolucji francuskiej)

    > Dopiero współczesne (<200 ostatnich lat)
    > wojny ustanowiły obecny standard okradania obywatela.

    Aaaa... czyli wcześniej nie byli okradani?
    No chyba, że uznamy, że biedni nie byli obywatelami, a bogaci (którzy
    podatków nie płacili) obywatelami byli.
    To wtedy tak.

    Ma być tak ponownie? Po co?
    Przecież można zajrzeć do podręcznika historii i sprawdzić jak to się
    skończyło.

    > I to ostatnie zdanie jest meritum. Państwo nie wydaje, państwo rozkurwia
    > na lewo i prawo, nieudolnie i nieskutecznie, nieracjonalnie i
    > rozrzutnie, bezsensownie i wśród swoich.

    Nie każde państwo.
    Można brać przykład z takich, które tak nie robią.
    Nie ma takiego zakazu.

    Pewne jest to, że państwa, w których są wyższe podatki jakoś dziwnym
    trafem są bardziej rozwinięte i poziom życia w nich jest większy.
    Nikt nie uważa tego za zbieg okoliczności, a wręcz przeciwnie.

    > Fałszywa teza,

    Wyjątkowo trafna w kontekście tej dyskusji.

    > tak samo jak i cytat, nie pochodzący od Einsteina.

    Może i tak. Nie będę się upierał, nie ma to znaczenia.

    > Bla, bla, bla...

    Bardzo merytoryczny argument.

    zkania-w-berlinie-miasto-odkupuje-15-tys-mieszkan-od
    -funduszy-powstana-mieszkania-komunalne.html

    > Nie wiem czy zdajesz sobie sprawę, wygląda, że słabo, ale VAT to podatek
    > tzw. pośredni (w przeciwieństwie do dochodowego), który płaci każdy
    > obywatel DODATKOWO przy zakupie towarów, czyli de facto jest to drugi
    > podatek od jego dochodu.

    Mylisz się. To jest podatek od konsumpcji.
    Im niej konsumujesz, tym mniej go płacisz.
    Taka była idea i zamysł tego podatku.

    > Zatem kalkulacja Twoja jest mocno oszukana,

    Bardzo uproszczony przykład na potrzeby dyskusji.

    > bo tak naprawdę, gdyby vat zniknął to miałbyś wszystko tańsze o kilkanaście
    > do 23%.

    Albo i nie.
    Kiedyś podatku VAT nie było i też ludzie narzekali na wysokie ceny.

    > Czyli realnie z tych 5k brutto miałbyś z 6k na wydatki licząc w
    > stosunku do obecnego systemu. Czyli 2x więcej.

    Hmmm... mając 5k będziesz miał 6k na wydatki? Czyli dwa razy więcej,
    czyli 10k?

    Nie rozumiem takiej matematyki.

    > I tu już się samozaorałeś po pachy. Z Twojego szyderczego dowcipu

    Nie widzę w tym nic zabawnego.

    > ma niby wynikać, że ja nie jestem w stanie tych rzeczy z zaoszczędzonej
    > kasy zorganizować, ale gdy te same pieniądze, w tych samych kwotach,
    > przekażę w ręce rządu, który w połowie je rozkradnie, rozda patoli i
    > urzędasom, źle zainwestuje, itd. to tylko dlatego, że to rząd to już mu
    > wystarczy. Wow. Powinieneś się mocno zastanowić kto Cię uczył logiki.

    Czytaj ze zrozumieniem.
    Może trzeba przekazać w ręce rządu, który nie rozkradnie?

    > Nie rozumiem tego żartu, kto niby twierdził, że wszyscy będą zarabiać po
    > 100k?

    No to jak mają sami sobie ogarnąć dach nad głową, leczenie, edukację
    dzieci... itd. za 5k?

    > Jeden zarobi 5k, drugi 10, trzeci 50k. Kwestia talentu, wiedzy i
    > doświadczenia. Naprawdę muszę ten elementarz klarować?

    No, to tak jak teraz.
    Tylko, że większość która będzie zarabiać 5k (albo i mniej) nie będzie
    miała dostępu do edukacji, służby zdrowia... czystej wody (bo państwo
    nie będzie miało z czego wybudować oczyszczalnię ścieków).

    Czyli będzie tak, jak już było.
    Wystarczy wyciągnąć wnioski z historii.

    > Wtedy taki ktoś trafi do więzienia*.

    Już kiedyś tak było. Wsadzali do więzienia.
    Nie pomogło.
    Za co państwo pobuduje tyle więzień?
    Będą prywatne?

    ?

    > Znowu logika szwankuje... Jak nie będzie państwo okradało obywateli z
    > kasy to żaden hitler nie będzie miał szansy niczego zrobić, z gówna bata
    > nie ukręci.

    Oj, spało się na lekcjach historii?
    Problem w tym, że jeżeli państwo nie "okrada" obywateli, to tych
    obywateli okradają bogaci. Tyle, że ci bogaci zamiast budować szkoły, to
    budują sobie absurdalnie wypasione pałace.
    I jak historia pokazuje, to tylko kwestia czasu kiedy biednym żyłka
    pęknie. Albo wybiorą hitlera na przywódcę, który obiecuje słabo
    wykształconym ludziom (zgadnij dlaczego słabo wykształconym), że
    rozwiąże ich problemy.

    > Kolejne teorie bez faktów.

    Teraz to ty żartujesz.

    > Operujesz głównie sofizmatami, przemyśl to wszystko na spokojnie, bo
    > inaczej takie rozmowy nie mają sensu.

    Kwestionujesz fakty historyczne?
    No to faktycznie, w takim przypadku dyskusja nie ma sensu.

    ki-w-historii-najbogatsi-placili-nawet-98-swoich-doc
    hodow

    > Znowu stek bzdur i sofizmatów.

    Argument powalający.
    Ale mało przekonujący.

    > Weź coś może przeczytaj, skoro logika Ci nie podpowiada, że każdy
    > normalny człowiek chętniej pracuje, gdy mu państwo mniej kradnie i de
    > facto więcej do tego państwa dokładas, nawet, gdy podatek niższy.
    > Pierwszy z brzegu link:
    >
    > https://sj.wne.sggw.pl/pdf/PRS_2008_T5(20)_n_s126.pd
    >
    > A takich są setki, polecam.

    No i?

    Przecież ci napisałem, że to nie kwestia likwidacji podatków, lecz
    kwestia właściwego ich poboru (i jego wydatkowania).
    Ja wręcz uważam, że podatek dochodowy (OD PRACY, nie mylić z podatkiem
    dochodowym od kapitału) powinien być całkowicie zmieniony. Np. do
    pewnego progu dochodu nie powinno się go płacić.
    Substytutem tego w tej chwili są tzw. kwoty wolne od podatku, które
    (skoro już są) to u nas są zdecydowanie za niskie.

    > A drugą, poza podatkami, kluczową i jeszcze ważniejszą niż podatki
    > kwestią jest siła waluty. To temat rzeka, nie chce mi się nawet
    > zaczynać. Zostawiam tylko wskazówkę.

    To ja też zostawię ci wskazówkę: krok pierwszy - wspólna waluta.
    Krok drugi: likwidacja rajów podatkowych i unifikacja podatków.
    Ale nie w skali jednej "wioski" (czyli w XXI wioska=państwo).

    Tyle, że to trudne, bo niestety za dużo jest jeszcze ludzi z
    pseudopatriotyczną i pseudonarodowościową barierą w głowie rodem z XIX
    wieku.
    Ale na szczęście się to zmienia. Powoli, bo powoli, ale jednak.

    > * - żebyś zaraz nie strzępił po próżnicy ozora od razu donoszę, że na
    > ochronę, więzienia czy służbę zdrowia ludzie mogą się składać
    > kolektywnie, lokalnie,

    No przecież tak właśnie ludzie robią. Składają się kolektywnie i
    lokalnie. Nazywamy to podatkami i państwem.

    Co proponujesz? Powrót do lokalnych księstewek? Miasta-państwa? Każde ze
    swoją kolektywną skarbonką, swoją lokalną walutą?
    Przecież to już przerabialiśmy. Okazało się, że nie zdało egzaminu.
    Dlatego teraz są państwa, a jakiś czas temu mądrzy ludzie zauważyli, że
    i koncepcja państw narodowych się mocno zestarzała... UE to całkiem
    młody twór.
    Pokazali, że można żyć bez wojen (a przynajmniej lokalnie) przez całkiem
    długi czas. Czas na krok na przód, a nie cofać się do skompromitowanych
    rozwiązań z przeszłości.

    > swobodnie wybierając dostawcę usługi i go kopiąc
    > w zad, gdy się okaże hochsztaplerem, to proste

    I dlatego ludzie wymyślili demokrację, wolne wybory...

    Co proponujesz w zamian?

    Pozdrawiam
    Piotr