    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Info: podatek katastr(of)alny - GP
    Date: Tue, 1 Jun 2004 00:42:16 +0200

    On Mon, 31 May 2004, Darek W. wrote:

    >+ Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
    >+ news:c9fiha$216h$1@news2.ipartners.pl...
    >+ >
    >+ > Podatek od posiadania jest bardziej sprawiedliwy niż od przychodu
    >+ > (dochodu)
    >+
    >+ Polimeryzowałbym. Dochód jest _aktualnym_ wskaźnikiem zdolności poniesienia
    >+ pewnego ciężaru na rzecz wspólnego dobra jakim jest państwo

    Prawda. Wspominany JKM wskazywał na motywacyjną rolę takiego podatku
    właśnie: inaczej dalecy potomkowie kogoś kto zapracował na bogactowo
    będą nadal pławić się w bogactwie, mimo że społeczeństwo z ich
    pławienia się nie ma nic.
    Zastrzegam że przy jednoczesnym założeniu iż podatek majątkowy
    jest niski owo działanie jest raczej słabe :)
    [...]
    >+ zgromadzony majątek, w szczególności w postaci nieruchomości nie jest
    >+ wskaźnikiem aktualnym. Ktoś mógł kupić dom w czasach gdy mu się dobrze
    >+ wiodło, a teraz cienko przędzie i znaczny podatek od nieruchomości może być
    >+ dla niego zbyt wielkim obciążeniem, zmuszającym do sprzedaży domu, a to
    >+ chyba nie jest najlepszym rozwiązaniem z punktu widzenia sprawiedliwości,

    Owszem. Pytaniem jest co kto uważa za sprawiedliwe :)
    I jaki jest cel określonych działań...
    [...]
    >+ sytuację sprzedającego. Poza tym wszelkie podatki majątkowe mają poważną
    >+ wadę w postaci konieczności wyceny majątku, bynajmniej nie robionej za
    >+ darmo,

    ...no toż bez powodu nie powoływałem się na koncept propagowany przez
    JKM właśnie: samowyceny. A z drugiej strony miecz w postaci prawa
    do wykupu (wywłaszczenia) po zapłaceniu wartości wyceny (100%) plus
    należne "odszkodowanie za trudy przeprowadzki" (40% w propozycji JKM,
    IMHO trochę mało - ale liczy się idea).

    >+ co podwyższa zupełnie bez potrzeby koszt funkcjonowania systemu
    >+ podatkowego.

    ...jak widać - NIE MUSI (podwyższać).

    >+ I wreszcie warto tu zacytować jedno z udanych porównań JKM,
    >+ który stwierdził, że każdy podatek majątkowy nie jest niczym innym niż
    >+ zwyczajną konfiskatą majątku, tyle że robioną na raty.

    ...a dochodowy to czym jest ? :]

    >+ > wyszli z podobnych przesłanek.
    >+ >
    >+ Inicjatorzy tego podatku postanowili jedynie skopiować podatek z krajów
    >+ zachodnich. Każda inna przesłanka ich przerasta intelektualnie.

    Mnie najbardziej zadziwia zupełny brak zastanowienia nad zadziałaniem
    mechanizmu podatkowego po obnizce akcyzy na alkohole i CIT.
    Chodzi o to że całkiem spora grupka ludzi (a słuchając posłów w mediach
    to mi o nich chodzi między innymi :>) nie przyjmuje do wiadomości FAKTÓW.
    BTW: bynajmniej nie uważam że *wszystkie* koncepta JKM są dobre :)
    Ale z podatkowych... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd