  • Data: 2010-03-23 20:23:56
    Temat: Re: Jak rozliczyc darowizne na budowe od rodzicow ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sun, 21 Mar 2010, Fantom wrote:

    > Witam
    > Rodzice i ja jestesmy posiadaczami dzialki w rownych czesciach.

    Posiadanie nie daje w tym przypadku skutków podatkowych, liczy
    się wyłącznie własność. Być może chciałeś napisać "współwłaścicielami",
    ale z powyższego to nie wynika.
    Wyjaśnij najpierw status prawny, bo tak to można sobie pogdybać.

    > Prowadze inwestycje (tylko ja) jako budowa domu na tej dzialce.

    Mamy dedukować, że jesteś właścicielem (wyłącznym), czy
    wręcz przeciwnie:

    > W jaki sposob rodzice moga mi przekazac jakas kwote

    ...mamy "inwestycję w obcym środku"? ;)

    > (pomijajc temat
    > nieopodatkowanej kwoty od rodzicow z darowizny)

    Chyba coś przeoczyłeś :)
    Darowizna w 1. grupie podatkowej dokonana notarialnie *lub*
    przelewem bankowym *i* zgłoszona terminowo do US jest
    zwolniona od podatku w całości (bez limitu).

    > Dodatkowa darowizna ?

    Najpierw wyjaśnij jaki jest status ziemi.
    Żeby nie wyszło, że najpierw rodzice darują Ci kwotę zwolnioną,
    a potem US wywiedzie że:
    - to nie była darowizna
    albo:
    - wręcz przeciwnie, z uzyskanej darowizny zrobiłeś darowiznę
    zwrotną lub "nieodpłatne świadczenie" dla (współ)właściciela
    i podatek się należy

    > Dodac jakis udzial w domu rodzicom ?

    Napierw wyjaśnij jaki *JEST* status nieruchomości, bo na razie
    podałeś bezużyteczne dane (co komu po wiedzy, kto jest
    posiadaczem?)

    > ps. Juz to kiedys poruszylem. Wiem, ze mozna bylo zglosic i nie zaplacic od
    > tego grosza. Niestety czas juz minal. Dlatego pytam co moge w tej sytuacji
    > zrobic.

    Zaraz.
    To mamy kolejną możliwą wersję, że wcale nie pytasz o to o co pytasz,
    tylko co zrobić skoro *już* miała miejsce darowizna?
    Ja tam doradcą podatkowym nie jestem, ale IMVHO bez jakiegoś jaśniejszego
    opisu nijak nie da się dojść o co chodzi.

    pzdr, Gotfryd