    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Najem - Ryczałt od czego?
    Date: Tue, 31 Jan 2023 18:24:30 +0100

    W dniu 2023-01-30 o 20:31, Michał Jankowski pisze:
    > Najprostszym sposobem, aby obniżyć podatek od wynajmu mieszkania, jest
    > przerzucenie opłat na najemcę. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby
    > uwzględnić w umowie odpowiednie zapisy, że to najemca ma podnosić opłaty
    > związane z mieszkaniem (np. za prąd, gaz czy wywóz śmierci).

    Na tyle na ile temat ogarniam to od zawsze mam tak zapisane - koszty
    eksploatacyjne pokrywa najemca według dostarczanych przeze mnie rachunków.
    Co miesiąc wysyłam im to co dostaję od Admisty (nazwa firmy zajmującej
    się administracją budynku) i oni wpłacają na moje konto a ja do Admisty.

    Treść umowy ustalałem jakieś 10 lat temu, ale starałem się napisać jak
    najkrócej i najprościej. Dokładne zapisy to dziś poszukam.

    Jak rok temu się dowiedziałem, że będzie ryczałt i znalazłem jakieś
    info, żeby media przerzucić na najemcę to przenieśliśmy umowę z Energą
    na niego - tego tematu więc nie mam.

    Ale i normalne koszty administracyjne (+ woda, ciepło) podskoczyły o
    jakieś 60% (z typowo 500 na obecnie 800).

    > Nawet jeśli
    > to Ty jako właściciel mieszkania regulujesz te opłaty, to tylko je
    > przekazujesz, więc w świetle przepisów podatkowych nie będą uznane za
    > przychód.

    Ładnie napisałeś - "w świetle przepisów".
    Zapewne jakby człowiek zaczął szukać to każdy znaleziony zapis będzie
    pozostawiał pole do interpretacji :(

    Tak sobie pomyślałem - może zapytać KIS.
    Jak ich poprzednio pytałem to mi w sumie rzeczowo odpowiedzieli - że do
    każdego przelewu do syna osobne SD-Z2.
    A, że się spóźnili i już zaniosłem jedno zbiorcze to myślałem, że może
    US jakoś to łyknie. Ale nie - US też napisał, że do każdego przelewu
    osobne i musiałem zrobić sobie generator tych SD-Z2 według pliku csv z
    banku i ponad pół ryzy papieru im zatargałem (3 kartki na przelew).
    P.G.