  • 1. Data: 2023-01-30 17:45:40
    Temat: Najem - Ryczałt od czego?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Najem prywatny (nie działalność).
    Do tej pory rozliczałem według skali.
    Podobno od tego roku przymusowo ryczałtem.

    O ile wiem to 8,5%. Tylko nie wiem od czego - tylko od czynszu płaconego
    przez najemców, czy też od ich opłat za wodę, ogrzewanie itp?

    Jakieś 10 lat temu znajomy prawnik mi mówił, że on od tych opłat (mimo,
    że przechodzą przez niego) nie płaci bo to nie jest źródło jego
    przychodu. Ale prawnik to ewentualny spór u US może sobie traktować jako
    zdobywanie doświadczenia zawodowego ale ja wolę mieć święty spokój.
    Widziałem gdzieś opisy, że podstawą do obliczenia ryczałtu są wszystkie
    pieniądze otrzymywane od najemcy.

    A jednocześnie logiczne dla mnie jest, że moje koszty których przy
    ryczałcie nie mogę odjąć to na przykład:
    - utrata wartości mieszkania,
    - naprawa TV,
    - wymiana pralki (kilka lat temu padła),
    - wymiana kabiny prysznicowej (szkło pękło od naprężeń wywołanych przez
    gromadzący się kamień),
    - wymiana baterii w kuchni,
    - wymiana zamka w drzwiach wejściowych (padł był).

    Ale to ile wody i ile ciepła zużywa najemca to na moją logikę są jego
    koszty a nie moje.

    Czy ktoś coś wie o jakiejś jednej wiążącej interpretacji?

    Do jutra powinienem poinformować najemcę, czy ma zapłacić opłaty
    administracyjne na moje konto, czy może powinien to on bezpośrednio do
    administracji opłacać to co zużył.

  • 2. Data: 2023-01-30 20:31:10
    Temat: Re: Najem - Ryczałt od czego?
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 30.01.2023 o 17:45, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    >
    > Do jutra powinienem poinformować najemcę, czy ma zapłacić opłaty
    > administracyjne na moje konto, czy może powinien to on bezpośrednio do

    Internety mówią tak:

    Najprostszym sposobem, aby obniżyć podatek od wynajmu mieszkania, jest
    przerzucenie opłat na najemcę. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby
    uwzględnić w umowie odpowiednie zapisy, że to najemca ma podnosić opłaty
    związane z mieszkaniem (np. za prąd, gaz czy wywóz śmierci). Nawet jeśli
    to Ty jako właściciel mieszkania regulujesz te opłaty, to tylko je
    przekazujesz, więc w świetle przepisów podatkowych nie będą uznane za
    przychód.

    MJ

  • 3. Data: 2023-01-30 20:33:11
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Może na Twoje, tylko dla świętego spokoju rozpisz to (rozbij) w umowie najmu.
    Co do pralki opuść (np. jednorazowym aneksem) najemcy czynsz za któryś miesiąc o
    koszt tej pralki czy marmuru i będziesz 8,5% do
    przodu.
    I luknij na art 6a-6e ustawy o ochronie praw lokatorów kto co musi.

    -----

  • 4. Data: 2023-01-30 22:06:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 30 Jan 2023 20:31:10 +0100, Michał Jankowski wrote:
> [...]
    > to Ty jako właściciel mieszkania regulujesz te opłaty, to tylko je
    > przekazujesz, więc w świetle przepisów podatkowych nie będą uznane za

    Internety to troche słaba podstawa prawna ...

    J.

  • 5. Data: 2023-01-31 12:41:57
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 30.01.2023 o 22:06, J.F pisze:

    > Internety to troche słaba podstawa prawna ...
    >
    > J.

    A usenet lepsza?

    Co miałem napisać, "wykup poradę prawną"?

    MJ

  • 6. Data: 2023-01-31 13:27:14
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    W dniu 2023-01-30 o 17:45, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    >
    > Do jutra powinienem poinformować najemcę, czy ma zapłacić opłaty
    > administracyjne na moje konto, czy może powinien to on bezpośrednio do

    https://www.podatki.biz/artykuly/najem-prywatny-na-r
    yczalcie-co-stanowi-przychod_52_52251.htm

  • 7. Data: 2023-01-31 13:29:24
    Od: DaNsOuNd <d...@t...pl>

    W dniu 2023-01-31 o 13:27, DaNsOuNd pisze:

    > https://www.podatki.biz/artykuly/najem-prywatny-na-r
    yczalcie-co-stanowi-przychod_52_52251.htm

    tu bez rejestracji:

    https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/527195

  • 8. Data: 2023-01-31 17:48:24
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-31 o 12:41, Michał Jankowski pisze:

    > A usenet lepsza?
    >
    > Co miałem napisać, "wykup poradę prawną"?

    A porada prawna to jest lepsza podstawa od internetów?
    Wiele razy słyszałem, że i tak podatnik ponosi odpowiedzialność.
    P.G.

  • 9. Data: 2023-01-31 18:24:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-30 o 20:31, Michał Jankowski pisze:
> [...]
    > uwzględnić w umowie odpowiednie zapisy, że to najemca ma podnosić opłaty
    > związane z mieszkaniem (np. za prąd, gaz czy wywóz śmierci).

    Na tyle na ile temat ogarniam to od zawsze mam tak zapisane - koszty
    eksploatacyjne pokrywa najemca według dostarczanych przeze mnie rachunków.
    Co miesiąc wysyłam im to co dostaję od Admisty (nazwa firmy zajmującej
    się administracją budynku) i oni wpłacają na moje konto a ja do Admisty.

    Treść umowy ustalałem jakieś 10 lat temu, ale starałem się napisać jak
    najkrócej i najprościej. Dokładne zapisy to dziś poszukam.

    Jak rok temu się dowiedziałem, że będzie ryczałt i znalazłem jakieś
    info, żeby media przerzucić na najemcę to przenieśliśmy umowę z Energą
    na niego - tego tematu więc nie mam.

    Ale i normalne koszty administracyjne (+ woda, ciepło) podskoczyły o
    jakieś 60% (z typowo 500 na obecnie 800).

    > Nawet jeśli
    > to Ty jako właściciel mieszkania regulujesz te opłaty, to tylko je
    > przekazujesz, więc w świetle przepisów podatkowych nie będą uznane za
    > przychód.

    Ładnie napisałeś - "w świetle przepisów".
    Zapewne jakby człowiek zaczął szukać to każdy znaleziony zapis będzie
    pozostawiał pole do interpretacji :(

    Tak sobie pomyślałem - może zapytać KIS.
    Jak ich poprzednio pytałem to mi w sumie rzeczowo odpowiedzieli - że do
    każdego przelewu do syna osobne SD-Z2.
    A, że się spóźnili i już zaniosłem jedno zbiorcze to myślałem, że może
    US jakoś to łyknie. Ale nie - US też napisał, że do każdego przelewu
    osobne i musiałem zrobić sobie generator tych SD-Z2 według pliku csv z
    banku i ponad pół ryzy papieru im zatargałem (3 kartki na przelew).
    P.G.

  • 10. Data: 2023-01-31 19:01:20
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2023-01-31 o 13:29, DaNsOuNd pisze:

    yczalcie-co-stanowi-przychod_52_52251.htm

    > tu bez rejestracji:

    Super, bo właśnie się zastanawiałem - rejestrować się w jakimś kolejnym
    miejscu w necie, czy nie :)

    > https://eureka.mf.gov.pl/informacje/podglad/527195

    Dzięki bardzo.

    Fakt, że taka interpretacja musi być wydawana i to nie kiedyś tam dawno,
    tylko dopiero co, jest najlepszym świadectwem jakości naszego prawa i w
    sumie dowodem, że nadal niczego nie można być pewnym :)

    Mimo, że to nie jest indywidualna interpretacja wydana dla mnie -
    zaryzykuję i tak będę liczył.

    Jeszcze raz dziękuję.

    Sorry, że zapytałem nie przeszukując samemu sieci, ale założyłem, że
    znajdzie się tu ktoś życzliwy, kto jest na tyle na bieżąco, że po prostu
    wie co i jak.

    Tytułem mini wytłumaczenia. Od roku mam praktycznie zero czasu.
    Wszystkie moje projekty z ostatnich 10 lat nagle przestały być
    produkowalne, bo odpowiednie scalaki zniknęły z rynku (terminy dostaw są
    na 2024) i na gwałt opracowujemy to samo jeszcze raz tylko na tym co się
    akurat daje dostać.
    P.G.