    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5ff0b8af$0$524$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff0fc58$0$558$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff10946$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1be1f$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1cb19$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1e75c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff21514$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2d5f6$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2f2c1$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3296a$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff34242$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Mon, 4 Jan 2021 19:58:23 +0100

    W dniu 04.01.2021 o 17:28, cef pisze:

    > Wcale by nie wykluczało. Oznaczało by jedynie, że
    > masz rachunek, którego nie możesz ująć w kosztach.

    I leży w szufladzie do momentu zapłaty? Poza ewidencją?
    Zrobić osobną ewidencję? Hmmmm...

    Nie chcę mnożyć wątków, więc wspomnę tylko że funkcjonuje coś takiego
    jak koszt uznany podatkowo i koszt nieuznany podatkowo.
    W dużym skrócie, wydatek (niekoniecznie zapłacony :)), który powoduje
    obniżenie podstawy opodatkowania nazywamy kosztem uznanym podatkowo, a
    ten wydatek, który nie powoduje obniżenia podstawy nazywamy kosztem
    nieuznanym podatkowo. Czyli, jakby się uprzeć, to błędnie nazywany jest
    kosztem (zamiast, zwyczajnie po ludzku wydatkiem...) w kontekście
    rozliczania podatków. Księgowi to dziwni ludzie :)

    A wspomniałem o tym dlatego, że te koszty niebędące kosztami również
    księguje się z datą poniesienia (nie mylić z datą zapłaty :), jak zwykłe
    koszty, więc teoretycznie można by to wykorzystać. Najpierw fakturę
    wrzucić jako koszt nieuznany podatkowo, a w momencie zapłaty
    przeksięgować do kosztów uznanych podatkowo. Ale to kolejna nikomu
    niepotrzebna komplikacja i trochę magii, bo z kosztu nieuznanego
    (ustawą) podatkowo, nagle w momencie zapłaty stawałby się magicznie
    uznanym podatkowo, więc...

    > Jak zapłacisz, to zaksięgujesz.

    ...taką sytuację musiałaby przewidzieć ustawa.
    A w dalszej części nic nie ma o tym, że niezapłacone możesz księgować w
    dowolnie, zgodnie z tym jak się umówisz z kontrahentem na termin
    płatności. Masz księgować w okresie, którego dotyczą. Mogłoby dojść do
    dziwnej sytuacji, że koszt przypadający na rok poprzedni księgowałbyś w
    następnym.
    Co rodzi kolejne komplikacje, chociażby z planowaniem budżetu, czy ze
    sprawozdawczością (niekoniecznie do US).
    Np. właściciel chciałby wiedzieć jaki koszt i jaki dochód przyda na
    "cośtam" w firmie. I to rok do roku (o miesiąc do miesiąca z litości nie
    wspomnę :)).
    I nagle by się okazało, że "tencoś"
    w roku 2018 miał kosztów 10 tys.
    w roku 2019 miał 12 tys.
    w roku 2020 miał 3 tys. (bo faktura za 10 tys. nie weszła w koszty, bo
    niezapłacona...)
    w roku 2021 miał 25 tys. (bo teraz ta faktura weszła...)
    itd.

    Jak takich "cośów" w firmie jest dużo, faktur kosztowych dużo, to weź
    teraz dochodź co się stało i zgaduj z czego wynika taka huśtawka kosztów
    (bo przecież niekoniecznie musi to być z niezapłaconych faktur), albo
    kop w archiwum. Bo przecież musisz wiedzieć czy masz reagować, czy to
    głupia niezapłacona faktura i nic się nie dzieje.
    Tak, wiem, teraz mamy szybkie komputery, ale im nie można ufać, zawsze
    się mylą przy dodawaniu
    https://www.youtube.com/watch?v=RZjymoPeuns

    Przy niewielkiej skali, przy KPIR, pewnie właściciel ogarnąłby co się
    stało bez kopania, bo doskonale by pamiętał taką sytuację.
    Jednak pewne fundamenty w rozliczaniach muszą być wspólne dla dużych i
    małych, bo nadmierne rozróżnienie doprowadziłoby do nierównego (jeszcze
    bardziej nierównego ;)) traktowania prowadzących firmy.

    Są oczywiście wyjątki kiedy możesz, a nawet musisz wydatek wrzucić w
    koszty później (i tu też bez znaczenia, czy zapłacony czy nie, żeby było
    sprawiedliwie :)), ale to wyjątki od reguły i dlatego są osobno
    wyszczególnione.

    Pozdrawiam
    Piotr