    Subject: Re: Odsprzedaż usług - KPIR kol 10 czy 13?
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    <5ff10946$0$542$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1be1f$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1cb19$0$550$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff1e75c$0$553$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff21514$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2d5f6$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff2f2c1$0$31099$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3296a$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff34242$0$547$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff3654f$0$509$65785112@news.neostrada.pl>
    <5ff37d54$0$501$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Kviat
    Date: Tue, 5 Jan 2021 11:14:59 +0100

    W dniu 04.01.2021 o 21:40, cef pisze:

    > Strasznie mnożysz problemy, bo nie przyjmujesz
    > najprostszych rozwiązań.

    Zwróciłem tylko uwagę, że właśnie takie rozwiązanie mnożyłoby problemy.

    > Jak przyjmiesz -na chwilę- dla potrzeb dyskusji ten schemat myślenia,

    Tak właśnie zrobiłem.
    I zauważyłem problemy.

    > to sprawa jest banalnie prosta.
    > Taki dowód jest do momentu zapłaty zwykłym kwitem z opisem zdarzenia
    > gospodarczego.
    > Jak zapłacisz to z tą datą zapłaty staje się dokumentem kosztowym

    I to jest właśnie, moim zdaniem, mnożenie problemów.

    Musisz dwa razy klasyfikować wydatek.
    Raz, czy jest kosztem w ogóle, a dwa, czy jest kosztem bo jest
    zapłacony. Albo odwrotnie jeśli wolisz, najpierw czy jest kosztem bo
    zapłacony, a dwa czy jest kosztem w ogóle.

    Dużo prościej jest od razu zakwalifikować wydatek jako koszt/nie koszt,
    a rozrachunki pilnować osobno.
    I wygodniej, bo nie miałbyś "zafałszowanego" podglądu na ilość kosztów
    przypadających na "cośtam" w danym okresie. Przykład podawałem.
    Jeżeli coś kupujesz w styczniu, a zapłacisz w (np. w czerwcu), to w
    przypadku księgowania kosztu w czerwcu (z datą zapłaty) w następnym roku
    zaplanujesz budżet na czerwiec (bo w systemie widzisz, że koszt
    poniosłeś dopiero w czerwcu) i może się okazać, że Ci produkcja stanie w
    styczniu, bo czegoś nie kupiłeś.

    Albo musiałbyś ten koszt z czerwca, po zapłacie, antydatować w systemie
    wstecznie przyporządkowując go do "cosia" na styczeń.

    A jak masz cykl tygodniowy, to może się okazać, że jak koszt wrzucisz w
    trzecim tygodniu od zakupu (z datą zapłaty), to następnym razem nie
    kupisz tego w pierwszym tygodniu, tylko zakup zaplanujesz na trzeci
    tydzień i też Ci produkcja stanie.

    Już widzę ten burdel jakby doszło klasyfikowanie kosztów ze względu na
    to czy jest zapłacony, czy nie...

    > i z tą datą trafia do ewidencji a że metoda jest kasowa, to nie musisz
    > się martwić
    > o żadne okresy i księgujesz tylko rzeczywiste wydatki.

    I tu wychodzą na jaw minusy takiego rozliczania kosztów przy większej
    skali działalności.

    Dbanie o okresy, to nie tylko chodzi o rozliczenie podatku za dany
    okres. Jestem pewien, ze budżet państwa przełknie bez problemu czy koszt
    wrzucisz w tym miesiącu, czy kilka miesięcy później, czy w tym roku, czy
    w następnym. I szczerze mówiąc mam to gdzieś ;)

    Za to nie mam gdzieś swojego biznesu.
    Przy mniejszej skali dasz radę ogarnąć biznes bez martwienia się które
    koszty przypadają do czego, kiedy przypadają i gdzie przypadają.
    Przy większej skali nie dasz rady.

    Mało tego, przy większej skali działalności, klasyfikujesz koszty nie
    tylko w/g rodzaju i czasu (czyli czasu powstawania i do czego się
    odnoszą), ale i w przestrzeni, czyli w/g miejsca powstawania, bo firma
    może mieć klika oddziałów.

    Bez tej wiedzy (które koszty odnoszą się do czego i kiedy) możesz zabić
    biznes.

    > Oczywiście można sobie zaprowadzić dla własnych potrzeb ewidencję
    > faktur niezapłaconych jak ktoś ma kłopot z ogarnięciem większej ilości.

    Ale takie ewidencje już istnieją. Nazywamy to rozrachunkami.
    Nie może być tak, że to osoba płacąca decyduje o tym, czy coś jest
    kosztem, a coś nie jest kosztem (bo teraz nie zapłaci, tylko później), a
    do tego by to się sprowadziło.

    > W dacie poniesienia wydatku czyli wg tej wersji kasowości -
    > w dacie faktycznej zapłaty - nie ma żadnych okresów wtedy

    I brak wiedzy, którego okresu i czego faktycznie te koszty dotyczą.
    Za to będziesz miał wiedzę, kiedy miałeś pieniądze na zapłatę :):)

    > Do niczego nie dojdzie.
    > Gdyby trzymać się zasady, że zapłata nadaje ważność dokumentowi
    > jako kosztowy, to nie ma żadnego problemu.

    Wręcz przeciwnie :)

    > Nie ma żadnego przesuwania kosztów, bo one są wtedy kiedy wydasz kasę.

    Ale mnie jako przedsiębiorcę nie interesuje kiedy mam wydać kasę (choć
    to też :)), lecz kiedy muszę coś kupić żeby produkcja nie stanęła, albo
    żeby mi pracownicy nie zastrajkowali, bo od stycznia do lutego muszą
    pracować na bosaka. Bo w zeszłym roku buty robocze przywiozłem im w
    styczniu, zapłaciłem w lutym i w systemie widzę koszt zakupu butów w lutym.

    > Księgowi w tak prostej sprawie potrafią wymyślać jakieś problemy.

    Albo niektóre sprawy mają bardziej przemyślane.

    > Problem uważam już za rozwiązany.

    Założyłem, że tak tylko sobie luźno wymieniamy myśli... to w końcu grupa
    dyskusyjna, a nie wirtualne biuro porad do rozwiązywania problemów.
    Przyjemnie jest od czasu do czasu pogadać z kimś na grupach dyskusyjnych
    bez wyzwisk i złośliwości. Korzystam z okazji :) i nie uważam, że masz
    obowiązek odnosić się do wszystkiego co napiszę, choćbym nawet pisał
    jakieś głupoty.

    Pozdrawiam
    Piotr