  • Data: 2008-11-06 13:04:56
    Temat: Re: Struktura? (i trudne pytanie na deser)
    Od: gonia <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Teraz ficzer: o ile przy "przedeuropejkiej" treści ustawy możliwość
    > (a wręcz powinność) rozliczania różnymi proporcjami wydawała się
    > oczywista (i są opisy, że tak miało być), to w przypadku aktualnej
    > treści ustawy mam wątpliwosci - co podatnik powinien zrobić, jeśli
    > ma jeden ST o którym mówi że używa go w 20% do sprzedaży opodatkowanej
    > a w 80% do zwolnionej oraz drugi, o którym mówi że używa go w 35%
    > do sprzedaży zwolnionej a w 65% do opodatkowanej, jeśli jednocześnie
    > proporcja sprzedaży wynosi 75% sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży
    > ogółem.

> [...]

    a dlaczego nie?

    Art. 90. 1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez
    podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z
    którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do
    odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami,
    w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty
    podatku należnego.

    2. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o
    których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego
    o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie
    przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje
    prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

    WSA w Warszawie z dnia 14 marca 2007 r.

    III SA/Wa 1149/2006

    Podatnik, który wykonuje czynności, w związku z którymi przysługuje mu
    prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak i czynności, w związku z
    którymi takie prawo mu nie przysługuje, nie może przyjmować jako zasady,
    że nie jest możliwe przyporządkowanie określonych wydatków wyłącznie do
    działalności opodatkowanej lub niedającej prawa do odliczenia podatku
    naliczonego. Niemożność wyodrębnienia kwot podatku naliczonego
    związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną z podatku musi mieć
    bowiem charakter obiektywny, determinowany okolicznościami konkretnej
    sprawy. Zatem o dopuszczalności stosowania metody rozliczenia podatku
    naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną w żadnym
    razie nie mogą decydować względy natury pragmatycznej czy też
    celowościowej.

    Skoro możliwe było wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z
    czynnościami, w stosunku do których podatnikowi nie przysługiwało prawo
    do odliczenia podatku naliczonego, tym samym nie mogło mieć do nich
    zastosowania rozliczenie podatku naliczonego na podstawie współczynnika
    struktury sprzedaży.