    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: umowa o dzieło a podatki.
    Date: Thu, 3 Apr 2008 12:56:18 +0200

    On Thu, 3 Apr 2008, LJ wrote:

    > jak wygląda sprawa odprowadzania podatku do US w przypadku
    > Umowy o dzieło. Tzn. jestem wykonawcą (nie prowadzę DG) zlecenia
    > (grafiki, wizualizacje) dla firmy. Calość zlecenia opiewa na kilka
    > tysięcy PLN. Zleceniodawca deklaruje, że to on odprowadzi podatek,
    > jednak chciałbym, żeby taki zapis był w umowie.

    Nie ma potrzeby, bo to jest jego ustawowy obowiązek.
    Wykonawca wystawia rachunek (zwróć na to uwagę, bo czasami
    wykonawcy przylatują tu z pretensjami, nie zauważając że
    r-k który podsunął im do podpisu księgowy zamawiającego
    jest ICH dokumentem na którym ONI coś oświadczyli!).
    Na rachunku wykazuje się należną kwotę brutto, przysługu-
    jące koszty uzyskania przychodu, ew. odliczenia (to
    raczej przy zleceniu, jak jest składka ZUS na przykład),
    wychodzi z tego kwota do opodatkowania - i należny podatek.

    Zamawiający ma obowiązek r-k sprawdzić, w szczególności
    czy są na nim wykazane należne składki ZUS (o ile są)
    i podatki oraz je POBRAĆ i WPŁACIC do US.
    Nie wolno mu ich wydać "do ręki".

    > A co jeżeli na deklaracjach poprzesatnie. Czy z punktu widzenia
    > prawnego jest do tego zobowiązany jako firma?

    Tak, to on pójdzie siedzieć :)

    > I teraz prośba, czy posiadacie może linki do takowych przykładowych umów
    > zawierających takie podpunkty.
    > Napewno firma będzie chciała to wpuścić w koszty (?) i będzie
    > zapis o przedmiocie prawa autorskiego.

    No i słusznie. Dlaczego by nie :)
    BTW: Do "autorskich" przysługują wyższe (50%) koszty uzyskania.

    > Jak widzę te wszystkie zapisy prawne to mam gęśią skórkę, więc
    > proszę o pomoc ;]

    Nabędziesz wprawy, nic się nie martw ;)
    BTW: jak Ci się chce, to przejrzyj archiwa grup (w kolejności):
    - niniejszej (znaczy .prawo.podatki)
    - .prawo
    - .foto i .foto.cyfrowa
    - być może innych "autorskich", np. związanych z programowaniem.

    pzdr, Gotfryd