  • 1. Data: 2020-04-28 20:35:06
    Temat: Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Patrząc na skalę podatkową za 2019:
    https://www.e-pity.pl/skala-podatkowa/

    z tego, co jeszcze pamiętam o wykresach linii prostej wychodzi mi, że
    jak nachylenie jest 17,75% to zmiana na X pomnożona przez 17,75% powinna
    dać zmianę na Y.
    Czyli 3091 * 17,75% powinno być 548,3 a nie jest (przynajmniej na moim
    kalkulatorze wychodzi inaczej).

    Ktoś wie gdzie jest błąd?

  • 2. Data: 2020-04-28 21:42:01
    Temat: Re: Skala podatkowa - dlaczego mi się nie zgadza?
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2020-04-28 o 20:35, Piotr Gałka pisze:
> [...]
    > dać zmianę na Y.
    > Czyli 3091 * 17,75% powinno być 548,3 a nie jest (przynajmniej na moim

    Z tego co ja pamiętam, to kwota wolna się zmienia w przedziałach,
    więc w całym zakresie nie jest liniowa.

  • 3. Data: 2020-04-28 21:47:19
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > z tego, co jeszcze pamiętam o wykresach linii prostej wychodzi mi, że
    > jak nachylenie jest 17,75% to zmiana na X pomnożona przez 17,75% powinna

    548,6525 - inaczej nie będzie. Liczone ołówkiem na kartce.

    > a nie jest (przynajmniej na moim kalkulatorze wychodzi inaczej).
    > Ktoś wie gdzie jest błąd?

    Nie umiesz liczyć :P

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2020-04-28 22:35:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-28 o 21:42, cef pisze:

    > Z tego co ja pamiętam, to kwota wolna się zmienia w przedziałach,
    > więc w całym zakresie nie jest liniowa.

    Zmiana kwoty wolnej jest w poszczególnych odcinkach liniowa więc suma
    dwóch liniowych zmian też jest liniowa - czyli cały wykres jest
    odcinkami liniowy.
    Powyżej dochodu 13k wykres powinien podążać po linii prostej o
    nachyleniu 17,75% przecinającej oś X w punkcie kwoty wolnej (czyli
    3091). Z nachylenia wychodzi równanie tej linii i tam powinno być X *
    17,75% - 3091*17,75%, a jest jakaś inna kwota.

    Zupełnie osobnym tematem jest, że tak to celowo zagmatwali, mówiąc o
    jakiejś zmiennej kwocie wolnej aby ludziom po prostu nie powiedzieć, że
    między 8k a 13k podatek jest według skali 35,18% a dopiero potem 17,75%.

    Wydaje mi się, że ileś lat temu to mi się to zgadzało, ale już od
    jakiegoś czasu przestało się zgadzać. Widocznie pracują tam teraz
    ludzie, którzy na maturze nie musieli zdawać matematyki.
    P.G.

  • 5. Data: 2020-04-29 09:40:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 28 Apr 2020 20:35:06 +0200, Piotr Gałka napisał(a):
> [...]
    > dać zmianę na Y.
    > Czyli 3091 * 17,75% powinno być 548,3 a nie jest (przynajmniej na moim

    Ja sie poddalem juz wczesniej - jak zaczeli kombinowac z kwotami
    wolnymi. Trzeba bylo miesiac temu pojsc do biura posla pis i poprosic
    o wyliczenie, choc oczywiscie to strata czasu, ale bedzie mozna
    popatrzec jak sie wije :-)

    Widzisz tam "degresywna" ?

    W ustawie tez sie nie moglem doczytac jak to liczone powinno byc.
    Widac wyzsze studia to za malo, albo po prostu PRL zle uczyl, trzeba
    sie bylo na KUL zapisac.

    Moze to cos podpowie
    https://www.e-pity.pl/kwota-wolna-od-podatku-pit-kal
    kulator/
    "1420 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 871 zł 70 gr ×
    (podstawa obliczenia podatku - 8 000 zł) ÷ 5 000 zł"

    dla 13 tys zostaje 548.30

    ale ... to oficjalna strona ? Szukaj na stronie ministra, albo w
    ustawie. Albo zdaj sie na ministerialny kalkulator :-(

    J.

  • 6. Data: 2020-04-29 12:14:18
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-29 o 09:40, J.F. pisze:

> [...]
    > "1420 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru: 871 zł 70 gr ×
    > (podstawa obliczenia podatku - 8 000 zł) ÷ 5 000 zł"

    Te wyliczenia się zgadzają ze sobą dopóki się posługujemy tylko kwotami
    odejmowanymi od podatku.
    Gdyby nie było informacji, o kwocie wolnej rozumianej jak odjęta od
    podstawy opodatkowania wszystko by się zgadzało.

    Tylko, że wyjściowe są właśnie te kwoty wolne więc są podawane nawet jak
    się nie zgadzają z tym, co jest potem faktycznie realizowane.

    Czyli praktycznie każdy płaci o 35gr więcej podatku niż powinien (według
    kwoty wolnej). Zakładając np 20mln zeznań daje to 7 mln dodatkowych
    pieniędzy w budżecie.
    Jeśli w ustawie jest kwota wolna, a nie kwota odejmowana od podatku to
    właściwie są to nielegalne pieniądze w budżecie.
    P.G.

  • 7. Data: 2020-04-29 16:06:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Piotr Gałka" r8bk1m$dsr$1$P...@n...chmurka.net

    > Czyli praktycznie każdy płaci o 35gr więcej podatku niż powinien (według kwoty
    wolnej). Zakładając np 20mln zeznań
    > daje to 7 mln dodatkowych pieniędzy w budżecie.

    Na ścinkę berezyn oświęcimskich wystarczy.

    Tuż po wprowadzeniu tej dziwnej kwoty wolnej napisałem z nudów
    w arkuszu kalkulacyjnym co trzeba, aby szybko wiedzieć co i jak
    -- chyba ;) zgadzało się. Ale teraz już nie piszę/modyfikuję
    (łatwiej od nowa napisać niż zmodyfikować) i nie sprawdzam...
    (chodziło o szybkie sprawdzanie -- razem w łóżku czy osobno)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 8. Data: 2020-04-29 16:24:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
> [...]

    >Gdyby nie było informacji, o kwocie wolnej rozumianej jak odjęta od
    >podstawy opodatkowania wszystko by się zgadzało.

    Wiec trzeba siegnac do ustawy.

    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU19910800350

    Nawet nie probuje zgadnac jaka wersja obowiazuje dla pita za 2019 ...
    a moze sprobuje
    http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=
    WDU20190001834

    Art. 5. 1. Za 2019 r. skala podatkowa, o której mowa w art. 27 ust. 1
    ustawy zmienianej w art. 1, obowiązuje w następującej wysokości:

    [tabelka rownowazna
    Podstawa obliczenia podatku w złotych
    do 85 528: 17,75% minus kwota zmniejszająca podatek
    od 85 528: 15 181 zł 22 gr + 32% nadwyżki ponad 85 528 zł minus kwota
    zmniejszająca podatek

    2. Kwota zmniejszająca podatek, o której mowa w ust. 1, za 2019 r.
    odliczana w rocznym obliczeniu podatku, o którym mowa w art. 34 ust. 7
    ustawy zmienianej w art. 1, lub w zeznaniu, o którym mowa w art. 45
    ust. 1 tej ustawy, wynosi:
    1) 1420 zł - dla podstawy obliczenia podatku nieprzekraczającej kwoty
    8000 zł;
    2) 1420 zł pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru:
    871 zł 70 gr × (podstawa obliczenia podatku - 8000 zł) ÷ 5000 zł
    - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 8000 zł i
    nieprzekraczającej kwoty 13 000 zł;
    3) 548 zł 30 gr - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 13 000 zł
    i nieprzekraczającej kwoty 85 528 zł;
    4) 548 zł 30 gr pomniejszone o kwotę obliczoną według wzoru:
    548 zł 30 gr × (podstawa obliczenia podatku - 85 528 zł) ÷ 41 472 zł
    - dla podstawy obliczenia podatku wyższej od 85 528 zł i
    nieprzekraczającej kwoty 127 000 zł.

    Wiec kwoty wolnej od podatku jako takiej nie ma.

    >Czyli praktycznie każdy płaci o 35gr więcej podatku niż powinien
    >(według kwoty wolnej). Zakładając np 20mln zeznań daje to 7 mln
    >dodatkowych pieniędzy w budżecie.

    Mniej, bo przeciez Ci obnizyli stawke z 18 na 17.75 :-)

    >Jeśli w ustawie jest kwota wolna, a nie kwota odejmowana od podatku
    >to właściwie są to nielegalne pieniądze w budżecie.

    Ba, w ujednoliconym tekscie na dzis mamy

    "1c. Wysokość kwoty zmniejszającej podatek, o której mowa w ust. 1a,
    podlega corocznie weryfikacji przez ministra właściwego do spraw
    finansów publicznych.

    1d. Minister właściwy do spraw finansów publicznych przedkłada Radzie
    Ministrów, w terminie do 15 września roku, w którym dokonano
    weryfikacji:
    1) informację o wynikach dokonanej weryfikacji;
    2) propozycję zmiany kwoty zmniejszającej podatek na rok następny, w
    przypadku istotnego wzrostu kwoty minimum egzystencji dla
    jednoosobowego gospodarstwa ustalonego przez Instytut Pracy i Spraw
    Socjalnych."

    A przeciez juz raz TK orzekl, ze brak automatycznej korekty kwoty
    wolnej jest niezgodny z konstytucja.
    Tyle warta dla PiS konstytucja ... choc akurat tu sie z nimi zgadzam -
    skala podatku powinna byc jasno w ustawie, a nie, zeby musial jej
    szukac po innych obwieszczeniach.
    No ale na to powinien byc stosowny mechanizm odrzucania uchwal TK ...

    J.

  • 9. Data: 2020-04-29 21:58:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-29 o 16:24, J.F. pisze:

    > Wiec trzeba siegnac do ustawy.

    Właśnie też musiałem zajrzeć, bo nie umiałem przepisać kwot z PIT-11 do
    PIT-37.
    Musiałem ustalić co to jest Art 13 pkt 8.
    A i tak nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem.

    No i kwestia którą wersję ustawy czytać. Znalazłem aktualną, ale w razie
    W obowiązuje ta z dnia jak wypełniam PITa czy może z końca roku.
    Jak podobno w ciągu kilku lat było ponad 50 zmian to kto jeszcze to ogarnia.

    Chyba najlepiej nic nie robić.

> [...]
    > po innych obwieszczeniach.
    > No ale na to powinien byc stosowny mechanizm odrzucania uchwal TK ...

    Według mnie:
    - podatek powinien być liniowy dla wszystkich - może 25%, bo
    - kwota wolna kilka razy większa od 8k (też dla wszystkich),
    - VAT powinien być jeden na wszystko,
    - PIT powinien mieć 1 stronę,
    - urzędników w US (w związku z tym) ze 4 razy mniej.
    P.G.

  • 10. Data: 2020-04-29 22:01:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-04-29 o 16:24, J.F. pisze:

    > Wiec kwoty wolnej od podatku jako takiej nie ma.

    W końcu na ten temat się nie odezwałem.

    To po jakie licho w tabelkach to piszą i to źle wyliczone.
    Powinni pisać 3089 a nie 3091.
    P.G.