  • 1. Data: 2008-02-21 08:48:58
    Temat: przejście na VAT a kpr
    Od: Cyklista <c...@i...pl>

    Witam!

    Moja żona rozpoczęła DG ale po kilku dniach koncepcja się nieco zmieniła
    i... czyny wyprzedziły trochę myśli ;)

    Wyglądało to mniej więcej tak

    1. rejestracja firmy (zasady ogólne bez VAT), przedmiot: sprzedaż przez
    internet.
    2. zakup kilku tow. handlowych
    3. zakup tow. handl. i mat. do produkcji towarów objętych obowiązkowo
    VATem (biżuteria srebrna)
    4. rozszerzenie przedmiotu działalności
    5. rejestracja do VATu.

    Wszystko razem trwało kilka dni.

    W związku z tym mam kilka pytań:

    1. Podatku VAT z faktury zakupu materiałów, której data jest
    wcześniejsza, niż data rejestracji do VATu przepadł?

    2. Fakturę tę mogę jednak zaksięgować w kwocie brutto w kpr jako zakup
    towarów i materiałów?

    3. Czy z chwilą rejestracji do VAT (lub rozszerzenia działalności) muszę
    przeprowadzić remanent?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 2. Data: 2008-02-21 19:25:46
    Temat: Re: przejście na VAT a kpr
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Feb 2008, Cyklista wrote:

> [...]
    >
    > W związku z tym mam kilka pytań:
    >
    > 1. Podatku VAT z faktury zakupu materiałów, której data jest wcześniejsza,

    Nie. Tak. Nie wiemy :>
    Skąd mamy wiedzieć, czy podatniczka dotrzymała terminu zawiadomienia
    naczelnika US?

    +++
    7. Przepis ust. 5 stosuje się również do podatników, którzy rezygnujš z
    przysługujšcego im zwolnienia na podstawie ust. 1, pod warunkiem pisemnego
    zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji ze zwolnienia
    przed poczštkiem miesišca, w którym rezygnujš ze zwolnienia.
    ---

    Przejrzyj odesłania, będę złośliwy ;)

    > 2. Fakturę tę mogę jednak zaksięgować w kwocie brutto w kpr jako zakup
    > towarów i materiałów?

    IMO tylko wtedy, jeśli prawo do odliczenia ewidentnie nie przysługiwało.
    Zastanawiam się co ma dokumentować ten brak prawa - pewnie dopiero
    mandat z US jest dowodem, ze podatnik *nie powiadomił* USu, nie? ;)

    > 3. Czy z chwilą rejestracji do VAT (lub rozszerzenia działalności) muszę
    > przeprowadzić remanent?

    Patrz przepis wyżej....
    Oczywiście chodzi o VAT, "rozszerzenie działalności" jest
    bezprzedmiotowe!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-02-21 21:33:49
    Od: Cyklista <c...@i...pl>

    Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, ale...

    > Przejrzyj odesłania, będę złośliwy ;)

    Jakie odesłania? Nie napisałeś, że chodzi o art. 113 ustawy o VAT ;)

    Uściślę więc:
    VAT-R został złożony w dniu 05.02 ze skutkiem 0d 06.02.
    Przed tą datą nie została dokonana żadna sprzedaż, a jedynie zakup.

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 4. Data: 2008-02-21 22:33:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Feb 2008, Cyklista wrote:

    > Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź, ale...

    > Jakie odesłania? Nie napisałeś, że chodzi o art. 113 ustawy o VAT ;)

    :)
    Był cytat, więc CTL-F powinno go znaleźć :)

    > Uściślę więc:
    > VAT-R został złożony w dniu 05.02 ze skutkiem 0d 06.02.

    Mówisz, że VAT-R należy utożsamiać z (wymaganym przez ustawę) "pisemnym
    zawiadomieniem"? Hm... pewnie tak...
    No to mamy kłopot: przepis wymaga "przed początkiem miesiąca".
    Nie wiem czy jeszcze gdzieś nie ma haka, ale wychodzi że "nie da się" :(
    Z drugiej strony, były AFAIR pozytywne wyroki co do odliczania zakupów
    dokonanych przed rejestracją.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-02-21 23:32:34
    Od: Cyklista <c...@i...pl>

    > Był cytat, więc CTL-F powinno go znaleźć :)
    Skąd wiedziałeś, że na to wpadnę? ;) U mnie na klawiaturze nie ma
    "Ctrl", tylko "Strg". To to samo? ;)

    > Mówisz, że VAT-R należy utożsamiać z (wymaganym przez ustawę) "pisemnym
    > zawiadomieniem"? Hm... pewnie tak...
    A czy istnieją w tym względzie jakieś wątpliwości? VAT-R jest przecie
    dokumentem pisanym... Innych chyba z resztą nie przyjmują ;)
    > No to mamy kłopot: przepis wymaga "przed początkiem miesiąca".
    Ciekawe co ustawodawca miał na myśli...
    Tzn. że jeżeli 1. lub 2. dnia miesiąca zdecyduję się na zmianę branży,
    to mam czekać ze sprzedażą (a i najlepiej również z zakupem towaru) do
    następnego miesiąca?
    > Nie wiem czy jeszcze gdzieś nie ma haka, ale wychodzi że "nie da się" :(
    Tzn. nie da się odzyskać VAT? Trudno jakoś to przeboleję.

    Pozostaje jeszcze kwestia złożenia remanentu w US w ciągu 14 dni...
    Chyba więc pociąg odjechał???

    Ale teraz kwestia KPiR:
    Rozumiem, że nie stoi nic na przeszkodzie aby zaksięgować te faktury w
    KPiR dla celów pod. doch. ?
    Jeśli tak, to netto, czy brutto?
    I czy z chwilą rejestracji do VAT remanent MUSI być zrobiony czy nie musi?

    Pozdrawiam

    Przemek

  • 6. Data: 2008-02-22 07:31:56
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 21 Feb 2008 23:33:33 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Nie wiem czy jeszcze gdzieś nie ma haka, ale wychodzi że "nie da się" :(
    > Z drugiej strony, były AFAIR pozytywne wyroki co do odliczania zakupów
    > dokonanych przed rejestracją.

    Tematu tego nie miałem nigdy potrzeby analizować zbyt dokładnie ale jeśli
    dobrze pamiętam artykuły w prasie, to zarówno z tych wyroków jak i chyba z
    prawa wspólnotowego wynikało, że odliczenie przysługuje jeśli w momencie
    odliczania (a nie zakupu) podatnik był zarejestrowany.

  • 7. Data: 2008-02-22 09:24:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 22 Feb 2008, Cyklista wrote:

    > Skąd wiedziałeś, że na to wpadnę? ;)

    Ha! Intuicja? ;)

    > A czy istnieją w tym względzie jakieś wątpliwości? VAT-R jest przecie
    > dokumentem pisanym... Innych chyba z resztą nie przyjmują ;)

    Nie widzę podstaw do nieprzyjęcia "oświadczenia" albo "informacji",
    tak wot luzem spisanej na kartce. Oczywiście takie oświadczenie
    nie jest tożsame ze złożeniem VAT-R i jego skutkami, ale IMO
    *dla potrzeb rozliczenia VAT* wg powołanego przepisu starczy.
    Wyobrażam sobie to tak: 27 miesiąca poprzedniego podatnik składa
    rzeczony osobiście spisany świch, po czym w następnym miesiącu
    składa 5. ("z mocą od 6.") VAT-R

> [...]
    > czekać ze sprzedażą (a i najlepiej również z zakupem towaru) do następnego

    Najwyraźniej.
    Ale może US zaakceptuje celowość przepisu z art.113.4 część dalsza,
    czyli "z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9, zawiadomienie musi
    nastšpić przed dniem wykonania pierwszej czynnoœci okreœlonej w art. 5."?

    Z ustawy po prawdzie jasno to nie wynika, ale może Twój US zechce
    odpowiedzieć na pytanie, czy naczelnik US nie jest skłonny wyrazić
    zgody na odliczenie remanentu wg przepisu art.115.4 wskaznego w .7,
    bo choć 113.7 jest "szczegółowszy", to logika nakazywałaby żeby nie
    naruszał możliwości dawanej przez .4?
    Znaczy takie "naciągnięcie zasady że litera ma pierwszeństwo" :)

    > Ale teraz kwestia KPiR:
    > Rozumiem, że nie stoi nic na przeszkodzie aby zaksięgować te faktury w KPiR
    > dla celów pod. doch. ?
    > Jeśli tak, to netto, czy brutto?

    Jeśli *nie było prawa do odliczeń* to oczywiście brutto.
    W razie przyznania przez US "zgody naczelnika" na odliczenie IMO trzeba
    zrobić korektę. Powód taki, że dopóki zgody nie ma to nie ma i prawa
    do dokonania odliczenia VAT.

    > I czy z chwilą rejestracji do VAT remanent MUSI być zrobiony czy nie musi?

    IMO przepis jest wyraźny: "podatnik może".
    Nie wiem czy nie ma jakiegoś innego powodu, dla którego powinien istnieć
    remanent, ale IMO dla potrzeb art.113 nie musi.

    pzdr, Gotfryd