  • 1. Data: 2011-03-31 19:05:04
    Temat: rozliczenie ze zmarłym mężem
    Od: maurepass <m...@o...pl>

    Witam.
    Mój ojciec zmarł na początku tego roku.
    Mama chciała skożystać z możliwośći wspólnego rozliczania się,
    jednak do chwili obecnej nie otrzymała pita ojca (cały czas słyszymy,
    że procedura wysyłania pitów osób zmałrych długo trwa).

    Zastanawiam się czy jest taka możliwość aby teraz mama złożyła pit
    z rozliczeniem indywidualnym, a później (gdy przyjdzie pit ojca)
    złożyła korektę z rozliczeniem wspólnym?

    Jeśli ktoś wie jak taka możliwość wygląda w praktyce bardzo prosze o odpowiedź.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2011-03-31 19:12:38
    Temat: Re: rozliczenie ze zmarłym mężem
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/31/2011 2:05 PM, maurepass wrote:
> [...]
    > jednak do chwili obecnej nie otrzymała pita ojca (cały czas słyszymy,
    > że procedura wysyłania pitów osób zmałrych długo trwa).

    Ale kto i jakiego pita ma wysłać?

    > Zastanawiam się czy jest taka możliwość aby teraz mama złożyła pit
    > z rozliczeniem indywidualnym, a później (gdy przyjdzie pit ojca)
    > złożyła korektę z rozliczeniem wspólnym?

    Ani nawet nie próbuj, bo po końcu kwietnia zmienic sposobu rozliczania
    się nie da. Efekt bedzie taki, ze bedziecie mieli dwa indywidualne
    rozliczenia.

    > Jeśli ktoś wie jak taka możliwość wygląda w praktyce bardzo prosze o odpowiedź.
    > Pozdrawiam.

    Formalnie to wygląda tak, że to nie wy się będziecie rozliczać tylko
    urząd skarbowy wyda decyzję.
    Ale najpierw napisz na jakiego pita czekacie.

  • 3. Data: 2011-03-31 19:48:05
    Od: maurepass <m...@o...pl>

    Dnia 31.03.2011 witek <w...@g...pl.invalid> napisał/a:

> [...]

    > urząd skarbowy wyda decyzję.
    > Ale najpierw napisz na jakiego pita czekacie.

    PIT40A jak dobrze pamiętam. ZUS ma wysłąć (ojciec pobierał emeryturę).

  • 4. Data: 2011-03-31 20:06:41
    Od: "dK" <c...@w...pl>

    Użytkownik "maurepass" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > z rozliczeniem indywidualnym, a później (gdy przyjdzie pit ojca)
    > złożyła korektę z rozliczeniem wspólnym?

    Nie!!!
    Leiej złożyć wspólne i nawet bez posiadanych danych z PIT-40 za 2010. Choćby
    na podstawie decyzji o przyznaniu/waloryzacji emerytury. To może nie ławo
    policzyć, ale od biedy się da. Jak dojdzie PIT-40, to policzyć jeszcze raz i
    wtedy ewentualna korekta z wyjaśnieniem wskazujacym winowajcę.
    Zachować nie tylko PIT, ale i kopertę z ZUSu z datownikiem w razie czego.

    Poza tym już teraz poinformować US, że ZUS nie dopełnił obowiazku przesłania
    w terminie 28 lutego PIT-40. Komplikacja ewentualnej wysyłki PITów nie
    usprawiedliwia przekroczenia terminu. Jeśli ojciec zmarł w tym roku, to
    PIT40 będzie również musiałbyć wystawiony przez ZUS za 2011 r. a Twoja mama
    bedzie również za ten rok mogła rozliczyć się wspólnie.

    dK

  • 5. Data: 2011-03-31 20:16:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/31/2011 2:48 PM, maurepass wrote:
    > PIT40A jak dobrze pamiętam. ZUS ma wysłąć (ojciec pobierał emeryturę).

    Nie ma wyjątków dla ZUS jeśli chodzi o termin wysłania informacji o
    dochodach. Koniec lutego. I kropka.
    Proponuję wysłać oficjalne pismo, że do dnia dzisiejszego nie
    otrzymaliscie informacji o dochodach.

    Opóźnienie może wynikaż z biurokracji, bo w przypadku osoby żyjącej
    pit-40A sporządza ZUS. W przypadku osoby zmarłej formalnie pitu się nie
    sporządza, a tylko wysyła go jako informację do US, który to wydaje
    decyzję o wymiarze podatku. Nie wiem, jak oni to tam wewnętrznie robią.

    W kazdym razie formalnie poleconym wysłać żadanie wydania dokumentów.

    Jeszcze macie miesiac czasu, wiec pewnie dojdzie.

    Potem wypełniacie pit-37 tak jak zwykle, z tą różnicą, że nikt nie
    podpisuje się za ojca. Zeby nikt nie wpadł na pomysł coś tam wmalować w
    miejsce na podpis!!!. Ma zostać puste.

    Do tego dołączyć pisemko wyjasniajace o co biega i wnioskiem o wspólne
    rozliczenie ze zmarłym małżonkiem i jak pamietam (bo i tak sie upomną
    zapewne) akt zgonu.

    Jak wyjdzie wam nadpłata to macie problem z głowy jak wyjdzie wam
    niedopłata to najlepiej po prostu wpłacić co wyliczyliście i czekać dalej.

    Formalnie to to co złożycie będzie tylko informacją dla US do dokonania
    rozliczenia przez US. Us powinien wam przysłać decyzję o wysokości
    podatku i dopiero po otrzymaniu tej decyzji macie 14 dni na wpłacenie
    niedopłaty podatku.

    Jeśli z ZUS nie dostaniecie żadnych dokumentów, należy złożyć skargę w
    US. Można to zresztą zrobić już teraz.
    Jakby do końca kwietnia nie przyszło nic, wyliczcie sami ile ojciec
    dostał tej emerytury i wpiszcie liczby jakie sami uznacie za poprawne,
    dołaczając wyjaśnienie.
    Odkręcac sie bedzie później. Ważne żeby pierwszy pit poszedl przed
    koncem kwietnia

  • 6. Data: 2011-03-31 20:19:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/31/2011 3:06 PM, dK wrote:

> [...]
    > winowajcę.
    > Zachować nie tylko PIT, ale i kopertę z ZUSu z datownikiem w razie czego.

    drobna poprawka.
    po złożneiu pit-37. US powinien wydać decyzje o wymiarze podatku od
    której to w ciągu 30 dni można złożyć odwołanie dostarczając inne
    dokumenty jeśli sie w miedzyczasie pojawiły.

  • 7. Data: 2011-04-01 04:40:07
    Od: maurepass <m...@o...pl>

> [...]
    > dołaczając wyjaśnienie.
    > Odkręcac sie bedzie później. Ważne żeby pierwszy pit poszedl przed

    Dziekuję za wszyskim za pomoc.
    Dzisiaj wyśle poleconym pisemko z żadaniem wydania dokumentów.
    Pozdrawiam

  • 8. Data: 2011-04-01 13:44:52
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Fri, 1 Apr 2011 06:40:07 +0200, w <in3kvo$mes$1@news.onet.pl>, maurepass
    <m...@o...pl> napisał(-a):

    > Dziekuję za wszyskim za pomoc.
    > Dzisiaj wyśle poleconym pisemko z żadaniem wydania dokumentów.

    PIT-a ZUS pewnie wysłał, ale zaginął (wg pani z ZUS sporo pit-ów ginie).

    Lepiej pójdź do ZUS, tam przyjmą dyspozycję ponownego wysłania PIT-u, a od ręki
    dostaniesz wydruk z systemu z potrzebnymi danymi.

    Ale nie wiem czy w ogóle potrzebujesz tego PIT-a z ZUS. W przypadku osób
    zmarłych występujesz do ZUS o obliczenie podatku, podajesz im skąd mają
    załatwić sobie "PIT-y" i oni sami obliczają podatek, a ty dostajesz gotową
    decyzję.

    Ale nie jestem pewien czy działa to identycznie w przypadku wspólnego
    rozliczenia ze zmarłym.

  • 9. Data: 2011-04-01 13:46:00
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 31 Mar 2011 15:19:32 -0500, w <in2nn8$3ok$7@inews.gazeta.pl>, witek
    <w...@g...pl.invalid> napisał(-a):

    > po złożneiu pit-37. US powinien wydać decyzje o wymiarze podatku od
    > której to w ciągu 30 dni można złożyć odwołanie dostarczając inne
    > dokumenty jeśli sie w miedzyczasie pojawiły.

    A nawet jeżeli nie uda się w tym czasie, to można wnioskować o wznowienie
    postępowania w związku z nowymi dokumentami.

  • 10. Data: 2011-04-01 20:03:11
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Fri, 01 Apr 2011 15:44:52 +0200, "r...@k...pl"
    <r...@k...pl> wrote:

    >PIT-a ZUS pewnie wysłał, ale zaginął (wg pani z ZUS sporo pit-ów ginie).

    więc niech reklamuja na poczcie. Ich psi obowiązek (z naszych
    podatków, niestety) to dostarczyć PIT.

> [...]
    >załatwić sobie "PIT-y" i oni sami obliczają podatek, a ty dostajesz gotową

    przecież od początku wątku chodzi o wspólne rozliczenie, więc jak niby
    ZYUS miałby obliczyć _podatek_, nie mając pozostałych danych?