  • 1. Data: 2009-08-04 15:05:18
    Temat: zakładanie DG - od kiedy mogę brać faktury na firm
    Od: "cyybul" <c...@s...pl>

    Witam,
    W połowie lipca zgłosiłem się do urzędu miasta w celu założenia firmy. Pod
    koniec lipca dostałem od nich pismo potwierdzające wpis do ewidencji (czy
    jakoś tak).
    Ale dopiero po 10 sierpinia będę mógł pójść do US i ZUS. Będę wykonywał
    usługi budowlane (instalacje elektryczne) i będę Vat-owcem. Nie mam jeszcze
    regonu.

    Teraz moje pytanie:
    Czy mogę już brać faktury na firmę? Tzn. mogę teraz w fajnej promocji kupić
    osprzęt elektryczny i później chciałbym go odsprzedać klientowi z 7% Vat-em.
    Czy to będzie zgodne z prawem? Czy muszę poczekać?

    Z góry dziękuję za pomoc.
    cg

  • 2. Data: 2009-08-04 20:02:56
    Od: "Andrew" <a...@n...onecie.pl>

    cyybul wrote:
> [...]
    > kupić osprzęt elektryczny i później chciałbym go odsprzedać klientowi
    > z 7% Vat-em. Czy to będzie zgodne z prawem? Czy muszę poczekać?

    kupic mozesz. Z opisu wynika ze zakup trzeba zakwalifikowac jako zakup
    materiału. Takich zakupów dokonanych przed dniem rozp. działalnosci nie
    mozesz ująć w Książce przych i rozch w kol 10. Musisz je ująć w remanencie
    początkowym. Oznacza to mniej więcej tyle ze stanie się on kosztem dopiero
    przy rozliczeniu rocznym a teraz moze wyjsc na to ze zapłacisz zaliczkę na
    podatek doch. od całości przychodu. Nie ma to znaczenia jesli wybierasz
    opodatkowanie ryczałtem.

  • 3. Data: 2009-08-04 21:05:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Aug 2009, Andrew wrote:

> [...]
    > przy rozliczeniu rocznym a teraz moze wyjsc na to ze zapłacisz zaliczkę na

    Można by się zgodzić, jakby nie istotna wątpliwość co do prowadzenia
    DG: przecież zakup towaru *z zamiarem* odsprzedaży to już jest
    właśnie prowadzenie :)
    Inaczej dochodzimy do absurdu: jeden z drugim kupi teren pod hutę,
    zatrudni kilkaset osób, będzie budował piece, ba - będzie produkował
    stal, ale bez sprzedaży - i co, powie że "nie prowadzi DG"?
    A jeśli nie, to gdzie jest granica - między kupieniem pociągu
    rudy żelaza w kupieniem "okazyjnie" towaru (z *zamiarem* odsprzedaży)
    musiałaby by być gdzieś ujęta w przepisach - a na razie AFAIR
    nikt nie ujawnił znajomości przepisu, który by taką granicę
    ustanawiał :D
    Próba podważenia tej tezy prowadziłaby do absurdu z drugiej strony:
    uznania że DG nie było "bo podatnik przez cały kwartał tylko kupował
    a nic nie sprzedał".
    Faktem jest, że prowadzenie należy złosić coś do 7 lub 14 (nie
    pamiętam) dni *po* rozpoczęciu.
    IMHO pewnym problemem jest VAT - stare interpretacje bazowały na wymogu
    bycia podatnikiem w momencie zakupu, aby zachować prawo do odliczenia,
    i acz świadom jestem iż na bazie Dyrekty UE wygląda to inaczej,
    nie ma aby ryzyka "wojny z US"?
    Trzeba by intepretacje (i wyroki WSA/NSA) trzymać na podorędziu :D

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2009-08-05 06:50:30
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 04-08-2009 o 23:05:01 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał(a):

    > IMHO pewnym problemem jest VAT - stare interpretacje bazowały na wymogu
    > bycia podatnikiem w momencie zakupu, aby zachować prawo do odliczenia,

    *zarejestrowanym* podatnikiem, niezarejestrowani odliczać niezbyt mogli :)

    --
    Pozdrawiam,
    Tomek