  • 1. Data: 2009-08-03 18:36:30
    Temat: KPIR
    Od: zlotawy <z...@g...com>

    Witam,
    sam sobie prowadze KPIR w Excel. Ale męczy mnie to poteżnie.
    Poklikalem sobie dzis w Malej ksiegowosci RP i chcialbym sie
    przeniesc.

    No i teraz taka kwestia:

    Tworzac konta kpir nalezy wybrac rodzaj rejestru VAT.. no i sam nie
    wiem co z dlugiej listy wybrac... roznice jednowyrazowe w opisie.

    Zajmuje sie sprzedaza poprzez sklep internetowy, towar mam
    opodatkowany 22% stawka VAT.

    Druga watpliwosc:
    Wiem, ze gdy wyslam towar 29.07 i czekam na pieniadze poprzez
    zaliczenie pocztowe, to do kpir wpisuje z data wysylki towaru 29.07, a
    do VAT z chwila otrzymania przekazu np. 03.08.2009.

    Ale czy to znaczy, ze 29.07 mam rozpoczac rekord w KPIR bez wpisywania
    jeszcze numeru faktury, a 03.08.2009 dopisuje brakujace pola?

    W Malej Ksiegowosci ksiegujac w kpir podaje sie date dokumentu i date
    wpisu do ewidencji. Moze ktos mi napisac, ktora data to 29.07 a ktora
    to 03.08.2009?

    Trzecia sprawa:
    Jesli pobralem od klienta pieniadze na koszty wysylki to tez
    umieszczam je na fakturze. W excel wpisywalem to w kolumne "Pozostale
    przychody" w tym samym rekordzie co sama sprzedaz. Gdy zaczalem
    ksiegowac faktury wczesniej wystawione przeze mnie, poradzilem sobie w
    ten sposob, ze do kolumny "7" ksiegowalem sprzedaz, a do kolumny"8"
    nowy wpis dotyczacy wysyłki poczta polska, ale z tym samym numerem
    dokumentu.

    No ale gdy tworze fakture w programie od podstaw, to cala kwota jest
    na jednej fakturze i program domyslnie mi ksieguje w kpir calosc w
    jednej kolumnie, przeze mnie wybranej.

    Moze ktos mial podobne watpliwosci?

    Pozdrawiam
    zlotawy

    Ale jak to wyglada w praktyce: czy

    Pozdrawiam
    zlotawy

  • 2. Data: 2009-08-03 18:54:38
    Temat: Re: KPIR
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 sierpień 2009 20:36
    (autor zlotawy
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <6...@r...go
    oglegroups.com>):

    > Tworzac konta kpir nalezy wybrac rodzaj rejestru VAT.. no i sam nie
    > wiem co z dlugiej listy wybrac... roznice jednowyrazowe w opisie.

    No ale znaczące. :D

    > Zajmuje sie sprzedaza poprzez sklep internetowy, towar mam
    > opodatkowany 22% stawka VAT.

    No to zapewne do zakupów rejestr nr 5 a do sprzedaży rejestr nr 1

> [...]
    > zaliczenie pocztowe, to do kpir wpisuje z data wysylki towaru 29.07, a
    > do VAT z chwila otrzymania przekazu np. 03.08.2009.

    Nie jestem specjalistą, ale ja tam wszystko księguję z datą sprzedaży.
    Z datą otrzymania to chyba niewłaściwie jest, bo to kiedyś był jakiś taki
    płacz i zgrzytanie zębów jak ktoś wystawił fakturę na 100 tysięcy netto i
    miał 22 tysiące waty do zapłacenia, a klient go olał i nie zapłacił. A 22
    tysiące trza znaleźć....

    > W Malej Ksiegowosci ksiegujac w kpir podaje sie date dokumentu i date
    > wpisu do ewidencji. Moze ktos mi napisac, ktora data to 29.07 a ktora
    > to 03.08.2009?

    Żadna. Pomijając to, że to chyba nie jest sensowne, to po lewej stronie masz
    daty z PKPiR a nie rejestrów Vat. Daty do rejestrów masz po prawej stronie
    okna.

    > Trzecia sprawa:
    > Jesli pobralem od klienta pieniadze na koszty wysylki to tez
    > umieszczam je na fakturze. W excel wpisywalem to w kolumne "Pozostale
    > przychody" w tym samym rekordzie co sama sprzedaz.

    A to na pewno dobrze, o ile wiem tam się księguje jakieś odsetki bankowe, a
    nie sprzedaż usług.

    --
    Tristan

    Niech nie wychodzi z waszych ust żadna mowa szkodliwa,
    lecz tylko budująca, zależnie od potrzeby,
    by wyświadczała dobro słuchającym. (Ef 4,29)

  • 3. Data: 2009-08-03 19:07:07
    Od: zlotawy <z...@g...com>

    On 3 Sie, 20:54, Tristan <n...@s...pl> wrote:

> [...]
    > miał 22 tysiące waty do zapłacenia, a klient go olał i nie zapłacił. A 22

    No wlasnie znalazlem cos takiego:
    "Ustawa o VAT przewiduje także szczególny moment powstania obowiązku
    podatkowego, dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w której
    zapłata jest dokonywana za zaliczeniem pocztowym. Obowiązek podatkowy
    w VAT powstaje wówczas w momencie otrzymania zapłaty (art. 19 ust. 13
    pkt 6) ustawy o VAT). Ten szczególny moment powstania obowiązku
    podatkowego dotyczy w praktyce wszystkich tych podatników, którzy
    dokonują wysyłki towarów a zapłata jest uiszczana przez klienta w
    momencie odbioru towaru."

    http://www.vat.pl/obowiazek_podatkowy_w_vat_a_sprzed
    az_przez_internet_komentarz_vat_inte_3499.php

    > Żadna. Pomijając to, że to chyba nie jest sensowne, to po lewej stronie masz
    > daty z PKPiR a nie rejestrów Vat. Daty do rejestrów masz po prawej stronie
    > okna.

    nie za bardzo zrozumialem prawde mowiac.

    > A to na pewno dobrze, o ile wiem tam się księguje jakieś odsetki bankowe, a
    > nie sprzedaż usług.

    tam ksiegowalem przychod przeznaczony na wysylke poczta polska.
    w kolumnie "sprzedaz towarow i uslug" zas przychod ze sprzedazy
    towaru.

    zlotawy

  • 4. Data: 2009-08-03 19:46:59
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 sierpień 2009 21:07
    (autor zlotawy
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <3...@r...goo
    glegroups.com>):

    > No wlasnie znalazlem cos takiego:
    > "Ustawa o VAT przewiduje także szczególny moment powstania obowiązku
    > podatkowego, dla dostawy towarów w systemie wysyłkowym, w której

    Aha. No to ja tak nie sprzedawałem.

    > nie za bardzo zrozumialem prawde mowiac.

    No PKPiR to jedno, a rejestry VAT to co innego. VAT księgujesz osobno i PIT
    księgujesz osobno. A że programy to łączą, dla łatwości, to inna sprawa.

    Tu masz wyraźny podział na prawą i lewą:
    http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/mkrp1.png

    No ale na pewno tak ma być?

  • 5. Data: 2009-08-03 21:10:56
    Od: zlotawy <z...@g...com>

    On 3 Sie, 21:46, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    > Tu masz wyraźny podział na prawą i
    lewą:http://zasoby.tristan.b7.pl/smieci/forumy/mkrp1
    .png

    no wlasnie. i teraz interesuja mnie te dwie daty z lewej :) wg.
    opisanej przeze mnie sytuacji.

    czyli musze zrezygnowac z wprowadzania faktur w MK gdy niektore
    pozycje trzeba zaksiegowac w innej pozycji.

    wg mojej najlepszej wiedzy, tak :)

    zlotawy

  • 6. Data: 2009-08-04 05:23:08
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z poniedziałek 03 sierpień 2009 23:10
> [...]
    oglegroups.com>):

    .png
    > no wlasnie. i teraz interesuja mnie te dwie daty z lewej :) wg.

    One są związane z PKPiR a nie rejestrami Vat, więc tam wpisujesz zgodnie z
    PIT.

    > czyli musze zrezygnowac z wprowadzania faktur w MK gdy niektore
    > pozycje trzeba zaksiegowac w innej pozycji.

    Wg autorów należy wpisywać dwa wiersze. Ja tak mam przy zakupie towarów i
    KUPu na 1 fakturze.

  • 7. Data: 2009-08-04 07:26:42
    Od: zlotawy <z...@g...com>

    On 4 Sie, 07:23, Tristan <n...@s...pl> wrote:

    > One są związane z PKPiR a nie rejestrami Vat, więc tam wpisujesz zgodnie z
    > PIT.

    dokladnie. Czyli jesli wysylam towar 28.07 a pieniadze dostaje
    przekazem 03.08, to te dwie daty z lewej dla kpir jakbys wpisal?

    Pozdrawiam
    zlotawy

  • 8. Data: 2009-08-04 07:30:29
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek 04 sierpień 2009 09:26
    (autor zlotawy
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak:
    <e...@a...go
    oglegroups.com>):

    > dokladnie. Czyli jesli wysylam towar 28.07 a pieniadze dostaje
    > przekazem 03.08, to te dwie daty z lewej dla kpir jakbys wpisal?

    No skoro mówiłeś, że do PIT zaliczasz w momencie sprzedaży, to na 28.07,
    chyba że PIT też dotyczy jakaś inna zasada wysyłkowa.

  • 9. Data: 2009-08-04 10:00:34
    Od: zlotawy <z...@g...com>

    On 4 Sie, 09:30, Tristan <n...@s...pl> wrote:
    > W odpowiedzi na pismo z wtorek 04 sierpień 2009 09:26
    > (autor zlotawy
    > publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    > wasz znak:
    > <e...@a...go
    oglegroups.com>):

    > No skoro mówiłeś, że do PIT zaliczasz w momencie sprzedaży, to na 28.07,
    > chyba że PIT też dotyczy jakaś inna zasada wysyłkowa.

    tzn. gdy na swiecie bedzie 03.08 wtedy ja do kpir wpisuje rekord z
    data 28.07, czy tez juz 28.07 wpisuje go czesciowo (jeszcze bez numeru
    faktury) a potem tylko go dokanczam, gdy dostane pieniadze?

    zlotawy

  • 10. Data: 2009-08-04 11:01:56
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    zlotawy wrote:

    > tzn. gdy na swiecie bedzie 03.08 wtedy ja do kpir wpisuje rekord z
    > data 28.07, czy tez juz 28.07 wpisuje go czesciowo (jeszcze bez numeru
    > faktury) a potem tylko go dokanczam, gdy dostane pieniadze?

    Jak chcesz wpisać częściowo?
    Wpisujesz wszystko do KPiR w dniu 28.07 i po kilku dniach
    wszystko do rejestru VAT o ile faktycznie takie są terminy rozliczeń VAT
    przy sprzedaży wysyłkowej.