  • 1. Data: 2009-08-03 21:20:44
    Temat: Darowizna i US
    Od: "SpielMann" <a...@o...pl>

    Witam.
    Mam takie pytanie. Czy po dokonaniu darowizny, ktorej kwota nie podlega
    opodatkowaniu obdarowany powinien takze zlozyc w US druk SD-Z1?

  • 2. Data: 2009-08-03 21:22:23
    Temat: Re: Darowizna i US
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    SpielMann wrote:
    > Witam.
    > Mam takie pytanie. Czy po dokonaniu darowizny, ktorej kwota nie podlega
    > opodatkowaniu obdarowany powinien takze zlozyc w US druk SD-Z1?

    Nie. Nic nie musi
    Jeśli nie przekroczył tej magicznej kwoty kilkutam tysiecy liczonej
    zgodnie z ichniejszymi regułami, czyli z ostatnich 5 lat, to nic nie
    musi składać. Tylko pamiętać ile tej darowizny było, bo się może przydać
    w nastepnych 5 latach.

  • 3. Data: 2009-08-03 21:31:15
    Od: "SpielMann" <a...@o...pl>

    Dotyczy to również osób niespokrewnionych, czyli z 3 grupy?

  • 4. Data: 2009-08-03 21:51:21
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    SpielMann wrote:
    > Dotyczy to również osób niespokrewnionych, czyli z 3 grupy?

    bez różnicy

    z tym, że limit jest mniejszy, coś koło 4 tyś.

    Czyli jeśli darowizny z ostatnich 5 lat od tej samej osoby przekroczyły
    tą kwotę, to wóczas trzeba zapłacić podatek.
    jesli nie przekroczyły, to w zasadzie o US można zapomnieć bo do tej
    sumy darowizny są po prostu zwolnione z podatku.

  • 5. Data: 2009-08-03 23:22:47
    Od: "SpielMann" <a...@o...pl>

    http://wroclaw.naszemiasto.pl/drukuj/643469_360.html

    cytat ze strony:
    "Nic nie obywa się bez dokumentów, dlatego musisz koniecznie wypełnić
    formularz SD-Z1 (można go dostać w urzędzie skarbowym albo wydrukować ze
    strony Ministerstwa Finansów http://www.mf.gov.pl/). Musisz pamiętać, by jak
    najbardziej szczegółowo opisać podarowane ci rzeczy.
    2. Koniecznie złożyć druk w wymaganym przepisami terminie. Jeśli się
    spóźnisz, automatycznie tracisz przywilej niepłacenia podatku, nawet jeśli
    jesteś najbliższą rodziną obdarowującego cię. Jeśli nie chcesz płacić,
    powinieneś zgłosić się do urzędu skarbowego najpóźniej miesiąc od otrzymania
    darowizny czy spadku.
    Jeśli otrzymujesz coś w drodze dziedziczenia, termin na powiadomienie
    fiskusa zaczyna biec od dnia, w którym uprawomocniło się orzeczenie sądu,
    który stwierdził nabycie spadku."

  • 6. Data: 2009-08-03 23:36:26
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    SpielMann wrote:
> [...]
    > Jeśli otrzymujesz coś w drodze dziedziczenia, termin na powiadomienie
    > fiskusa zaczyna biec od dnia, w którym uprawomocniło się orzeczenie

    i tak i nie.

    to są dwa niezależne zwolnienia, które biegną równolegle.

    1) to zwolnienie przypadające najbliższej rodzinie, podlegające
    zgłoszeniu i innym tam obostrzeniom wynikająca z art 4A ustawy o podatku
    od spadków i darowizn

    2) to zwolnienie sumy darowizn z osatnim 5 lat od jednej osoby do kwoty
    4902/7276/9637 w zależnosci od pokrewienśtwa wynikające z art 9.

    i obdarowany może sobie wybrać z jakiego artykułu chce ze zwolnienia
    skorzystać. jeśli wybiera 4a, to oczywiscie musi zgłoszenie złożyć.
    jeśli wybiera art 9, to nic nie musi robić, pod warunkiem, że zmieścił
    się w limicie. jak się nie zmieści, to albo a) może zapłacić podatek b)
    wybraż zwolnienie z art 4a.

  • 7. Data: 2009-08-04 08:53:49
    Od: "SpielMann" <a...@o...pl>

    aaaaa:)
    dzieki juz wszystko jasne:)

  • 8. Data: 2009-08-04 11:37:40
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

> [...]
    > zgodnie z ichniejszymi regułami, czyli z ostatnich 5 lat, to nic nie musi
    > składać. Tylko pamiętać ile tej darowizny było, bo się może przydać w

    przy 10 tys darowizny musze zglaszac, jezeli tak to wjakim terminie i na
    jakim druku (darowizna
    mama->syn)

    http://sklep.wielobranzowy.eu - sprawdź jak tanio!
    http://dumpingowiec.pl - program do faktur/paragonów/rachunków za 29,99
    brutto
    http://oprogramowanie.dedykowane.szacuneczek.org.pl - aplikacje/www na
    zamówienie

  • 9. Data: 2009-08-04 13:55:58
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    wspolna-flaszka.pl wrote:

    > przy 10 tys darowizny musze zglaszac, jezeli tak to wjakim terminie i
    > na jakim druku (darowizna
    > mama->syn)

    6 miesięcy, druk sd-z2

    przy czym przeczytaj art 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn, bo
    tam są mocne obostrzenia.
    np. kasa tylko przelewem, jak dostałeś gotówkę do ręki, to zwolnienie
    wcięło.

    Dodatkowo radzę przeczytać to

    http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/ogolne_prawo_po
    datkowe/2005/wlaciwoc.pdf

    Bo jak się zgłsza to jeszcze trzeba określić GDZIE się zgłasza.

    i art 7.1 3b mówi wyraźnie

    b) jeżeli przedmiotem darowizny są rzeczy ruchome lub inne niż
    wymienione w lit. a prawa majątkowe - według miejsca zamieszkania lub
    adresu siedziby DARCZYŃCY w dniu przyjęcia darowizny przez obdarowanego

    i 99% składa nie tam gdzie trzeba.

  • 10. Data: 2009-08-07 11:20:43
    Od: "wspolna-flaszka.pl" <p...@g...pl>

> [...]
    > są mocne obostrzenia.
    > np. kasa tylko przelewem, jak dostałeś gotówkę do ręki, to zwolnienie

    poszlo przelewem wczoraj

> [...]
    > w lit. a prawa majątkowe - według miejsca zamieszkania lub adresu siedziby
    > DARCZYŃCY w dniu przyjęcia darowizny przez obdarowanego

    gotowka to byla, wiec chyba nie podlega pod to ?

    pozdrawiam