  • 1. Data: 2006-05-20 19:32:26
    Temat: zwolnienie przedmiotowe stypendiow szkolnych
    Od: "ZauraK" <...@...x>

    Witam.

    Są stypendia szkolne wypałacane na podstawie dwóch aktów prawa: ustawy
    o systemie oświaty i uchwały rady miejskiej ze środków z budżetu
    państwa i ze środków gminy.

    Uchwała jest wymagane poprzez zapisy ustawy:
    "Art. 90f.
    Rada gminy uchwala regulamin udzielania pomocy materialnej o
    charakterze socjalnym
    dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy, kierując się celami pomocy
    materialnej
    o charakterze socjalnym, w którym określa w szczególności:
    1) sposób ustalania wysokości stypendium szkolnego w zależności od
    sytuacji
    materialnej uczniów i ich rodzin oraz innych okoliczności, o których
    mowa
    w art. 90d ust. 1;
    2) formy, w jakich udziela się stypendium szkolnego w zależności od
    potrzeb
    uczniów zamieszkałych na terenie gminy;
    3) tryb i sposób udzielania stypendium szkolnego;
    4) tryb i sposób udzielania zasiłku szkolnego w zależności od zdarzenia
    losowego."

    I teraz tak, który punkt art 21 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od
    osób fizycznych dotyczy tych stypendiów?

    Czy pkt 40:

    "40) świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników
    studiów
    doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia,
    pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
    terytorialnego
    oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie
    przepisów o systemie oświaty, Prawo o szkolnictwie wyższym, a także
    przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i
    tytule
    w zakresie sztuki,"

    Czy pkt 40b :

    "40b) stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady
    udzielania
    zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu
    terytorialnego,
    oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje,
    o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku
    publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych
    przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą
    internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych)
    dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do
    wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem
    ust. 10,"

    ZauraK

  • 2. Data: 2006-05-23 18:20:51
    Od: witek <w...@s...gazeta.pl.invalid>

    ZauraK wrote:
> [...]
    > dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do
    > wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem

    Cały dowcip leży w zdaniu z pkt 40 . "przyznane na podstawie
    przepisów o systemie oświaty,".

    Jeżeli gmina przeznacza pieniadze na stypendia socjalne na podstawie
    przepisów o stypendiach to wówczas są zwolnione w całości,
    Jeżeli to jest jakieś tam stypendium wypłacane przez gminę, ale nie na
    zasadach przepisów o systemie oświaty to wówczas niestety podatek będzie
    do zapłacenia.
    Trzeba by się dokładnie wczytać jak przepisy o systemie oświaty regulują
    sprawy stypendiów socjalnych oraz co jest podstawą przyznania tych
    stypendiów przez radę gminy.

  • 3. Data: 2006-05-25 13:07:37
    Od: "ZauraK" <...@...x>

    Użytkownik "witek" <w...@s...gazeta.pl.invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > Trzeba by się dokładnie wczytać jak przepisy o systemie oświaty regulują
    > sprawy stypendiów socjalnych oraz co jest podstawą przyznania tych

    Stypendia te są wypłacane na podstawie ustawy o sys. oświaty, która obliguje
    (art 90f, który cytowałem )do uchwalenia regulaminu (akt prawa miejscowego)
    wypłacania stypendiów. Ustawa mówi tylko o tym co powinno 'conajmniej'
    znaleźć się w uchwale rady miejskiej.
    I teraz jest pytanie właściwe: Czy stypendia wypłaca się na podstawie ustawy
    czy uchwały ???
    Więc dowcip, owszem jest, ale dotyczy określenia na jakiej podstawie
    ostatecznie wypłacane jest stypendium.

    Gdyby stypendia były tylko określone uchwałą (np. za osiągnięcia sportowe
    dla mieszkańców gminy- a wiele gmin ma coś takiego) to wtedy na 100% jest to
    zwolnione na podst. art21 pkt 40b uopdf.
    A tu doszła ustawa.

    ZauraK