  • 1. Data: 2006-12-14 17:27:18
    Temat: 0% VAT na paragonie
    Od: "Bartosz Zoltak" <w...@s...com>

    Witam,

    Mamy taka sytuacje: sprzedajemy wysylkowo ksiazke elektroniczna
    "angielski dla leniwych", ktora zgodnie z interpretacja US objeta jest
    0% VAT. Jednoczesnie ponosimy koszty pocztowe na wysylanie jej do
    klientow.

    Dla uproszczenia zalozmy, ze ksiazka kosztuje 30 zl (netto = brutto) a
    koszty wysylki (Poczta Polska) wynasza 5 zl.

    I teraz - czy jesli wystawimy paragon na 35 zl i zastosujemy 0% VAT do
    calej kwoty 35 zl, to bedzie prawidlowo? A wiec paragon bedzie
    wystawiony na ksiazke za 35 zl z 0% VAT, a koszty wysylki uznamy za
    koszt niezbedny do osiagniecia przychodu.

    Czy tez moze musimy na paragonie wyszczegolnic:
    - ksiazka 30 zl + 0% VAT
    - koszty wysylki 5 zl + 22% VAT
    ?

    Wielkie dzieki za pomoc,

    pozdrawiam,
    Bartosz Zoltak
    www.angielskidlaleniwych.pl

  • 2. Data: 2006-12-14 18:26:37
    Temat: Re: 0% VAT na paragonie
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <w...@s...com> napisal(a):
> [...]
    >
    > I teraz - czy jesli wystawimy paragon na 35 zl i zastosujemy 0% VAT do
    > calej kwoty 35 zl, to bedzie prawidlowo?

    Nie. Nie macie prawa stosować stawki 0% dla usługi przesyłki
    pocztowej. Takie prawo ma tylko PPUP Poczta Polska.

    > A wiec paragon bedzie
    > wystawiony na ksiazke za 35 zl z 0% VAT, a koszty wysylki uznamy za
    > koszt niezbedny do osiagniecia przychodu.

    Wtedy książka powinna kosztować 35 zł, a przesyłka powinna być gratis.
    --
    Samotnik
    http://www.bizuteria-artystyczna.pl/

  • 3. Data: 2006-12-14 18:56:18
    Temat: Re: [OT] 0% VAT na paragonie
    Od: "[www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

    > Nie. Nie macie prawa stosować stawki 0% dla usługi przesyłki
    > pocztowej. Takie prawo ma tylko PPUP Poczta Polska.

    ??
    A na jakiej podstawie?

    Uczepię się tego szczegółu - ale istotnego. Bo wg mojej wiedzy poczta
    korzysta nie ze stawki 0% na swoje usługi a ze zwolnienia z VAT (załącznik
    nr 4 do ustawy o VAT). A czym sie rózni 0% od zw. to zapewne wiesz. Tego
    nie wiedzieli tylko sejmowe osły gdy kiedyś zwalniali z VATu internet :)

  • 4. Data: 2006-12-14 19:11:19
    Od: "Piotrek." <p...@t...pl>

> [...]
    > pocztowej. Takie prawo ma tylko PPUP Poczta Polska.

    > Wtedy książka powinna kosztować 35 zł, a przesyłka powinna być gratis.

    a ni jest tak, ze sa dwie metody podawania kosztow przesylki:
    1. koszt przesylki to odzielny punkt na fakturze / paragonie ze stawka 22%
    2. koszt przesylki proporcjonalnie rozlozony na produkty na fakturze /
    paragonie
    i do nich wliczony ze stawka tych produktow

    chyba Merlin robi tak jak w pkt. 2

    pzdr
    piotrek

  • 5. Data: 2006-12-14 19:18:44
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <w...@g...net> napisal(a):

    > ??
    > A na jakiej podstawie?

    Oczywiście, masz rację, że zwolnione - nigdy nie pamiętam, czy zero
    czy zw :)

  • 6. Data: 2006-12-14 19:23:41
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

> [...]
    > paragonie
    > i do nich wliczony ze stawka tych produktow

    Punkt drugi, w przypadku kiedy towary są z 22% VAT, jest względnie
    nieszkodliwy. W przypadku, kiedy to jest 0% - jest to obejście prawa z
    gatunku 'casus Kluski', na które wypadałoby mieć solidną interpretację
    US.

    > chyba Merlin robi tak jak w pkt. 2

    Merlin to stosował różne wątpliwe podatkowo praktyki. W pewnym
    okresie robili tak, że wpłacałeś im X za ksiązki + Y za przesyłkę.
    Fakturę dostawałeś na X, z adnotacją u dołu, że pobrano zryczałtowane
    koszta przesyłki w wysokości Y. :) Na moje pytanie gdzie dostanę fakturę
    na kwotę Y, nie udzielono mi nigdy sensownej odpowiedzi.

  • 7. Data: 2006-12-14 22:35:21
    Od: "Piotrek." <p...@t...pl>

> [...]
    > koszta przesyłki w wysokości Y. :) Na moje pytanie gdzie dostanę fakturę
    > na kwotę Y, nie udzielono mi nigdy sensownej odpowiedzi.

    znalzlem taka intepretacje:
    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=36656&i_smpp_s_strona=2

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego Sygnatura PP3/443-11/35740/2004/JM Data 2004.04.19

    Autor Urząd Skarbowy w Dąbrowie Górniczej

    Temat (Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy
    szczególne
    (Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i
    usług

    Słowa kluczowe refakturowanie
    sprzedaż wysyłkowa
    stawki podatku

    Pytanie podatnika
    Czy w sytuacji refakturowania kosztów przesyłki pocztowej, Spółka ma prawo
    do zastosowania zwolnienia od podatku VAT, przewidzianego dla świadczenia
    ww. usług przez ich usługodawców?

    "Refakturowanie" polega na zafakturowaniu odprzedaży usług (najczęściej o
    preferencyjnej stawce podatku VAT), bez doliczania jakiejkolwiek marży. Ceny
    netto jak i stawki VAT w fakturach dokumentujących odprzedaż usług dla
    poszczególnych użytkowników są takie same, jak na fakturze usługodawcy, a
    podatek należny jest równy podatkowi naliczonemu - do części podlegającej
    odprzedaży. Podatnik dokonujący "refakturowania" ma prawo odliczyć podatek
    naliczony przy zakupie tych usług, w takiej kwocie, jaka odpowiada podatkowi
    należnemu z wystawionych "refaktur". A zatem reasumując, przy
    "refakturowaniu" niezbędnym jest by zostały zrealizowane następujące
    warunki:

    a.. nie zmieniona cena netto wynikająca z faktury faktycznego usługodawcy,
    b.. nie doliczona jakakolwiek marża,
    c.. nie zmieniony charakter (symbol PKWiU) "odprzedawanego" towaru/usługi,
    d.. nie zmieniona stawka podatku od towarów i usług.
    W przedmiotowej sprawie, udzielając odpowiedzi, Naczelnik Urzędu Skarbowego
    w Dąbrowie Górniczej informuje, iż Spółka ma prawo do refakturowania kosztów
    przesyłki pocztowej, ponoszonych w związku z wysyłką zamawianych drogą
    internetową towarów, z zastosowaniem zwolnienia od podatku VAT na
    "refakturze" (stosownie do przepisów art. 7 ust. 1 pkt 2 - poz. 7 załącznika
    Nr 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz
    podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), ale tylko wówczas, gdy:
    nie zmieniono ceny netto wynikającej z faktury faktycznego usługodawcy, nie
    doliczono jakiejkolwiek marży, nie zmieniono charakteru (symbolu PKWiU)
    "odprzedawanego" towaru/usługi, nie zmieniono stawki podatku od towarów i
    usług.

    Odpowiadając na drugie pytanie zadane przez Spółkę, czy przy nie zmienionym
    stanie faktycznym dopuszczalne jest, by na paragonie fiskalnym lub fakturze
    VAT jedna pozycja zawierała w sobie wartość towaru powiększoną o koszt
    przesyłki, z zastosowaniem stawki podatku VAT odpowiedniej dla dokonywanej
    transakcji sprzedaży towaru, przy jednoczesnym poinformowaniu klienta, że na
    cenę przesyłki składa się wartość zamówionej pozycji oraz koszt przesyłki
    pocztowej, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dąbrowie Górniczej informuje:

    Jeżeli koszty dostarczenia towaru ponosi nabywca tego towaru, według
    wartości poniesionej wcześniej przez sprzedawcę towaru, to w takim przypadku
    podstawą opodatkowania, zgodnie z art. 15 cytowanej ustawy o podatku VAT
    jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę
    należnego podatku. Cytowany przepis określa, co stanowi tzw. kwotę należną z
    tytułu sprzedaży towarów. Kwotą tą jest całość świadczenia należnego od
    nabywcy z tytułu sprzedawanego towaru. Jest nią cena towaru wraz z kosztami
    jego przesyłki. Koszty przesyłki pocztowej określonego towaru są częścią
    składową kwoty należnej z tytułu sprzedawanego towaru. Aby bowiem sprzedać
    określony towar, sprzedawca musi ponieść szereg kosztów związanych z tą
    sprzedażą. Koszty te ponoszone są przez sprzedawcę określonych towarów,
    właśnie "z tytułu" sprzedaży tych towarów, a nie jako odrębny przedmiot
    czynności nie związany ze sprzedażą towarów. To tylko firma świadcząca
    usługi pocztowe świadczy je, jako odrębny przedmiot czynności, nie związany
    z konkretną sprzedażą towarów, jak to ma miejsce w przypadku wydającego
    towar. Sprzedawca, przenosząc koszty dostarczenia towarów na nabywcę,
    sytuuje się w roli wykonawcy dodatkowych czynności związanych z
    dostarczeniem sprzedawanych towarów. Zatem, ponosząc te koszty, a następnie
    obciążając nimi nabywcę, sprzedawca danego towaru winien żądać od nabywcy
    kwoty należnej z tytułu sprzedaży tych towarów, w skład której wchodzą także
    koszty ich dostarczenia nabywcy.

    Podsumowując, jeżeli chodzi o stawkę podatku VAT mającą zastosowanie do
    wyżej wymienionych czynności, to aby odpowiedzieć na pytanie, należy
    wcześniej sklasyfikować rodzaj czynności jaki wykonuje sprzedawca towarów.
    Od tej odpowiedzi uzależnione jest bowiem stosowanie właściwej stawki
    podatkowej. Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o
    podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, stawka podatku VAT wynosi
    22%, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2 i 3. Jest to generalna zasada dotycząca
    opodatkowania obrotu na gruncie ww. ustawy.

    Przepisy ustawy o podatku VAT wskazują także inne stawki podatkowe tj. 3%,
    7%, 0% oraz zwolnienie przedmiotowe, uzależniając to od wielu czynników.
    Wysokość podatku VAT, zależy w głównej mierze od zakwalifikowania danego
    towaru lub danej usługi od określonego grupowania w statystycznych
    klasyfikacjach.

    Sprzedawca towarów dostarczając je nabywcy dokonuje wyłącznie sprzedaży
    towarów, natomiast koszty dodatkowe, które ponosi, wchodzą w skład
    podstawowej jego czynności, jaką jest sprzedaż towarów. A skoro tak, to
    koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży towarów, winny nie tylko
    wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów,
    ale i winny być opodatkowane według stawki podatkowej właściwej dla
    realizacji tegoż świadczenia czyli sprzedaży towaru.

  • 8. Data: 2006-12-14 22:39:01
    Od: "Piotrek." <p...@t...pl>

    i jeszcze jedna:

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego Sygnatura IMUS-1471/VUR2/443-421/04/MJ Data 2004.10.18

    Autor Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

    Temat Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania -->
    Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
    Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury

    Słowa kluczowe refakturowanie

    Pytanie podatnika
    1. Czy można refakturować usługi pocztowe stosując zwolnienie od podatku na
    podstawie art. 43 ust. 1 pkt 4?

    Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy zgodnie z obowiązującymi przepisami
    ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisami wykonawczymi może
    dokonywać refakturowania usługi pocztowej przy zastosowaniu zwolnienia
    przewidzianego w ustawie dla tego rodzaju usług?

    W odpowiedzi na pytanie podatnika Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu
    Skarbowego informuje, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11
    marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535)
    opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa
    towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 7 i art. 8
    w/w ustawy ustawodawca określił co należy rozumieć przez odpłatną dostawę
    towarów i odpłatne świadczenie usług. Należy również zauważyć, że ani ustawa
    o podatku od towarów i usług ani wydane na jej podstawie akty wykonawcze nie
    regulują zagadnienia refakturowania. Jednak przyjęta praktyka organów
    podatkowych jak i orzecznictwo sądowe wydane na podstawie obowiązującego
    wcześniej stanu prawnego - tj. ustawy z dnia 8 styczia 1993 r. o podatku od
    towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.)
    dopuszczają sytuację, w której koszty niektórych usług, których odbiorcą
    jest podmiot inny niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę mogą być w
    ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę poprzez
    wystawienie tzw: "refaktury". Istotą refakturowania jest zafakturowanie
    "odsprzedaży" usługi bez doliczenia jakiejkolwiek marży czy prowizji, celem
    natomiast jest przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot
    "refakturujący" na podmiot, który faktycznie z danych usług korzysta,
    pomimo, że podmiot refakturujący - "fizycznie" danej usługi nie świadczy.
    Refakturowanie usług nastapić może pod warunkiem, że strony łączy umowa
    określająca sprzedaż o charakterze zasadniczym, zaś refakturowanie jest
    jedynie sprzedażą uboczną, służącą realizacji zawartej umowy, odbiorca
    refaktury jest równocześnie odbiorcą świadczonych usług a także pomiędzy
    odbiorcą i wystawcą refaktury powinna istnieć umowa, z której wynika, że
    refakturowana usługa jest świadczona i jest przedmiotem odrębnego
    fakturowania. Ceny netto, a także stawki podatku od towarów i usług w
    refakturach wystawionych dla faktycznego odbiorcy danych usług, winny być
    takie same, jak w fakturach wystawionych dla podmiotu dokonującego ich
    refakturowania.

    Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia
    się z podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W tymże
    załączniku w poz. nr 2 wymienione są usługi świadczone przez pocztę
    państwową jako korzystające ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.

    Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że Spółka ma prawo do
    refakturowania usług świadczonych przez pocztę państwową przy zastosowaniu
    zwolnienia określonego w załączniku nr 2 do ustawy o podatku od towarów i
    usług.

  • 9. Data: 2006-12-14 22:40:52
    Od: "Piotrek." <p...@t...pl>

    i juz ostatnia, jak widac co US to inna interpretacja:

    Rodzaj dokumentu informacja o zakresie stosowania przepisów prawa
    podatkowego Sygnatura PP-1/0-05/2/1640/04 Data 2004.08.20

    Autor Izba Skarbowa w Krakowie

    Temat (Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od
    towarów i usług --> Stawki podatku

    Słowa kluczowe poczta
    preferencyjna stawka amortyzacji
    refakturowanie
    stawki podatku

    Pytanie podatnika
    Jaką stawką należy opodatkować refakturowanie usług pocztowych?

    dot: informacji Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 26.07.2004
    r., nr PP-II/443/B/04/AL w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego w
    zakresie podatku od towarów i usług.

    Dokonując na podstawie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. -
    Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137, poz.926 ze zm.) weryfikacji ww.
    informacji, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie uzupełnia zawartą w niej
    ocenę prawną.

    Z treści złożonego zapytania wynika, że Spółka m.in. dokonuje sprzedaży
    towarów w formie wysyłkowej i z tego tut. obciąża klienta kosztami wysyłki.
    Wysyłka dokonywana jest za pośrednictwem Poczty Polskiej.Przedmiotem
    zapytania jest rozstrzygniecie kwestii dot. stosowania właściwej stawki
    podatku VAT z tut. refakturowania usług pocztowych.

    Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
    towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535) zwalnia się od podatku od towarów i
    usług świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 4. W załączniku tym w
    poz. 2 wymieniono - oznaczone 64.11 PKWiU - usługi świadczone przez pocztę
    państwową. Zatem zwolnieniem od podatku objęte są usługi wymienione w
    grupowaniu 64.11 PKWiU pod warunkiem, że są świadczone przez pocztę
    państwową. Tym samym Spółka refakturując koszt zakupu usługi pocztowej nie
    może stosować dla tej usługi zwolnienia od podatku gdyż refakturowanie
    usługi oznacza de facto "świadczenie" tej usługi przez podmiot refakturujący
    . Nie będąca podmiotem wymienionym w zał. 4 poz. 2 Spółka odsprzedając
    usługę pocztową jest zatem obowiązana opodatkować ją z zastosowaniem stawki
    podatku 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy. Spółka może także wliczyć
    koszt zakupu usługi pocztowej do podstawy opodatkowania sprzedawanego
    towaru.

  • 10. Data: 2006-12-14 23:00:40
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    > i juz ostatnia, jak widac co US to inna interpretacja:

    No właśnie. Tyle że teraz to mają być (albo już są) centralne
    interpretacje i ten burdel się skończy (mam nadzieję). I wszyscy
    będą albo dawali zwolnioną stawkę, albo 22%. Bo teraz to jest tak, że
    jak Merlin jest w urzędzie A i ma odpowiednią interpretację, to jedzie
    na całego, a jak autor wątków ma pecha być w urzędzie B, to sorry,
    płaci 22% od tego piątaka. 22% to i tak lepiej, bo były już takie
    akcje, żeby dał całego piątaka :)

    P.S. Stawka zwolniona niesie za sobą kilka kolejnych dylematów, na
    przykład czy przy takim refakturowaniu należy stosować proporcję VAT?

    P.S. #2 Ja w mojej działalności nie traktuję kosztów przesyłki jako
    zarobku. VAT od 5zł to nie jest wielka kwota. Dopóki się sprzedaje
    rzeczy droższe niż koszt przesyłki, dopóty podniesienie tych kosztów
    aby nie tracić na VAT będzie strawne dla klientów. A ile potencjalnych
    kłopotów odpada.
    --
    Samotnik