  • 1. Data: 2006-12-14 18:00:38
    Temat: Konto walutowe - różnice kursowe
    Od: t <r...@o...pl>

    Przyjmuję na konto walutowe przelew za fakturę wystawioną w euro.
    Przeliczam na złotówki po średnim kursie NBP i to wszytsko(do KPiR jak i
    do VAT),
    czy muszę jeszcze rozliczyć jakoś wymienione w kantorze eurosy
    albo różnice powstałe w wyniku przelania tychże euro na konto złotówkowe ?

    Dla przypomienia: KPiR memoriałowo, VAT "zwykły"

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-12-15 08:22:27
    Temat: Re: Konto walutowe - różnice kursowe
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik t napisał:

    > Przyjmuję na konto walutowe przelew za fakturę wystawioną w euro.
    > Przeliczam na złotówki po średnim kursie NBP i to wszytsko(do KPiR jak
    > i do VAT),

    po NBP tylko faktura
    środki po kursie bankowym - różnice kursowe
    środki na r-ku bankowym - zgodne z kursem wejścia na rachunek
    a po NBP to tylko do bilanu wycena na koniec roku zgodnie z uor

    > czy muszę jeszcze rozliczyć jakoś wymienione w kantorze eurosy

    > albo różnice powstałe w wyniku przelania tychże euro na konto złotówkowe ?

    to sie rozliczy właśnie w ramach róznic kursowych od środków na rachunku
    bankowym

  • 3. Data: 2006-12-15 13:09:52
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 15-12-2006 o 09:22:27 gonia <g...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > a po NBP to tylko do bilanu wycena na koniec roku zgodnie z uor

    > to sie rozliczy właśnie w ramach róznic kursowych od środków na rachunku

    No tak tylko że jestem na KPiR a konto jest walutowe, chyba że nie
    zrozumiałem odpowiedzi :)
    Przychodza mi eurosy których np nie rusze przez rok, ale jakoś w KPiR
    muszę uwzględnić
    to że przyszły, za rok przelewam na konto złotówkowe albo wypłacam i idę
    do kantoru.
    Z tym rokiem to przykładowo że by rozicagnąć operacje w czasie, tka
    anprawdę wsyztsko odbędzie się
    w tym miesiącu.

  • 4. Data: 2006-12-15 17:45:13
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "t" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Z tym rokiem to przykładowo że by rozicagnąć operacje w czasie, tka anprawdę
    > wsyztsko odbędzie się

    wypłacaj w walucie a potem w kantorze wymieniaj to nie będziesz musiał sie
    martwić sie o RK

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-12-16 07:22:43
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik t napisał:

> [...]
    > idę do kantoru.
    > Z tym rokiem to przykładowo że by rozicagnąć operacje w czasie, tka

    akurat nie ma nic do rzeczy fakt, czy jest to kpir czy kh - tylko sposob
    liczenia roznic wg ustawy o rachunkowosci jest inny jak podatkowy - od
    nowego roku będzie tożsamy

    1.fakturę księgujesz po kursie NBP
    przychodzi za nią zapłata - euro przeliczasz po kursie kupna z dnia
    banku z którego korzystasz (tym niższym). Wychodzi jakaś kwota x, która
    może być wyższa bądź niższa od tej, któą zaksięgowałeś na przychodzie. W
    zależności od tego , w którą stronę to wyszło, zgodnie z obecnym
    sposobem liczenia zwiększasz bądź zmniejszasz przychody - od nowego roku
    pojawią ci się albo koszty albo przychody.

    2.na koniec miesiąca zostają ci środki na r-ku walutowym, które, gdybyś
    prowadził dodatkowe ewidencje walutowe (wymagane jedynie przez uor)
    dałyby najprawdobodobniej dziną kwote na koniec miesiąca, jeżeli
    dokonywane były ruchy na koncie inne poza wpływem.
    Zostało powiedzmy 1000 euro - sprawdzasz po jakim kursie one weszły,
    stosując np metodę pierwsze weszło, pierwsze wyszło (zakładam, że można
    stosować i inną - ostatnie weszło, pierwsze wyszło, ale zgodzę się że
    nie można rónież) i przeliczasz, jaka kwota powinna być na rachunku a
    jaka jest - wtedy powstają juz różnice kosztowe bądź przychodowe.
    Ale osobiście jeszcze nie spotkałąm się z tym, żeby przy kpir ktoś
    stosował różnice od środków na r0ku własnym - włażnie z brakiem wymogu
    prowadzenia ewidencji walutowych równolegle do złotówkowych.

    3.natomiat to bilansu, który ciebie nie interesuje, środki na koniec
    roku wylicza się po kursie NBP, ale tylko do bilansu - z tego tytułu nie
    powstajążądne różnice.

    Pkt 1 stosuje się do zapłaty za zakupy, z tym tylko, że przy wypływie
    euro bierze się kurs zakupu.
    Moim zdaniem, przy kipr stosuje się tylko róznice związane bezpośrednio
    z zakupem lub sprzedażą. Natomiast widziałam ostatnio na własne oka
    kilka interpretacji, w których wszystki urzędu odżegnują się od różnic
    przy zakupie bądź sprzedaży waluty w kantorach. Kiedyś krążyły takie
    interpretacja, że można.

  • 6. Data: 2006-12-16 13:23:26
    Od: t <r...@o...pl>

    Dzieki

  • 7. Data: 2006-12-16 20:27:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    gonia wrote:

> [...]
    > sposobem liczenia zwiększasz bądź zmniejszasz przychody - od nowego roku
    > pojawią ci się albo koszty albo przychody.

    Czy możemy "powalczyć" jeszcze z punktem 1.

    PDOF, art. 14. pkt 1a mówi

    "Przychody w walutach obcych przelicza się na złote według kursów
    średnich z dnia uzyskania przychodu ogłaszanych przez Narodowy Bank
    Polski. Jeśli przychody wyrażone są w walutach obcych, a między dniem
    ich uzyskania i dniem faktycznego otrzymania występują różne kursy
    walut, przychody te odpowiednio podwyższa się lub obniża o różnice
    wynikające z zastosowania kursu kupna walut z dnia faktycznego
    otrzymania przychodów, ustalonego przez bank, z którego usług korzystał
    uzyskujący przychód, oraz zastosowania kursu średniego ogłaszanego przez
    Narodowy Bank Polski z dnia uzyskania przychodu."

    Tak więc jeśli płatność przychodzi na rachunek walutowy, to czy
    przypadkiem nie powinno się do ustalenia różnic kursowych stosować
    zawsze średniego kursu NBP?

    Mówiąc szczerze, to z taką właśnie interpretacją spotkałem się kiedy
    pytałem (w marcu tego roku) w ogólnopolskiej informacji podatkowej.
    I tak to robiłem.

    Oczywiście jeśli płatność walutowa przychodzi na rachunek złotowy (i
    jest automatycznie przeliczana na plz) to nie mam wątpliwości, że
    zaproponowana interpretacja jest OK.

    Jak zatem powinno to być liczone w przypadku przelewów na rachunek
    walutowy, bo już zaczynam się niepokoić ...

    ----

    Ponieważ, jak napisałaś

    > Ale osobiście jeszcze nie spotkałem się z tym, żeby przy kpir ktoś
    > stosował różnice od środków na r0ku własnym - właśnie z brakiem wymogu
    > prowadzenia ewidencji walutowych równolegle do złotówkowych.

    to jak rozumiem PDOF, art. 14. pkt 1b można "olać"

    Czy bardzo się mylę?

    Pozdrawiam

    Piotrek