  • 1. Data: 2006-11-16 11:57:08
    Temat: 1-os DG, KPiR (memoriał), VAT - "drobne" wątpliwości
    Od: "Sylwia" <n...@i...pl>

    Witam!

    Tak sobie czytam grupe (i archiwum), buszuję po necie (czyli dokształcam się
    ;-)) i naszły mnie pewne wątpliwości..

    1. Czy aby na pewno nie powinnam prowadzić "Ewidencji sprzedaży"?
    Z rozporządzenia w sprawie prowadzenia KPiR mi to nie wynika, ale może
    kiepsko interpretuję. Księgę prowadzę sama (nie przez biuro), sprzedaż tylko
    i wyłącznie na Faktury VAT, brak kasy fiskalnej (nie podlegam). Posiadam
    więc:
    1. KPiR
    2. Ewidencja sprzedaży VAT
    3. Ewidencja zakupów VAT
    4. Ewidencja środków trwałych
    5. Ewidencja wyposażenia
    6. Książka kontroli
    Może być - czy jednak czegoś brakuje??

    2. Czy w Ewidencjach VAT musi być tzw. "przeniesienie z folio"?
    Pytanie dziwne, ale zaczynam się obawiać, że dla mnie bardzo istotne.
    Ewidencje VAT (zakupów i sprzedaży) prowadzę w komputerze (excel) i po
    prostu co miesiąc dokonuję stosownego wydruku (gdzie są wszystkie konieczne
    sumy wraz z podsumowaniem miesiąca) i wpniam w teczkę z napisem "Ewidencja
    .. VAT". Wypełniam VAT-7, płacę VAT, zapominam o sprawie.
    Do kolejnego miesiąca nie przenosze wartosci (sum) z poprzedniego miesiaca,
    tylko pod kolejnym numerem ujmuję aktualne faktury, sumuję miesiąc, drukuję
    itd.
    Tak robił mi program księgowy sprzed kilku lat i ja to tak ciągnę, ale
    ostatnio na żywo widziałam taką ewidencje i tam wartości z poprzeniego
    miesiąca były przenoszone na kolejny. Czy to jest konieczne?? Czy w takim
    razie od początku działalności (czyli czasami przez kilka lat, bo przecież
    VAT nie rozlicza się rocznie) trzeba ciągnąć te wartości?????

    3. Czy ewidencja może być w formie wydruków wpinanych do teczki?
    Z tego co się doczytałam: "Forma prowadzenia ewidencji VAT oraz jej urzędowy
    wzór nie zostały określone ani w ustawie o VAT, ani w aktach wykonawczy.
    Podatnik ma więc prawo do dowolnego ustalenia wzoru takiej ewidencji, w
    jakikolwiek sposób." - oczywoście przy założeniu, że zawiera niezbedne dane
    (za: http://www.pit.pl/pages/i/510.php).

    Proszę o sugestie, pozdrawiam, Sylwia

  • 2. Data: 2006-11-16 12:41:47
    Temat: Re: 1-os DG, KPiR (memoria?), VAT - "drobne" w?tpliwo?ci
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-11-2006 o 12:57:08 Sylwia <n...@i...pl> napisał(a):

    > Witam!
    >
    > Tak sobie czytam grupe (i archiwum), buszuj? po necie (czyli dokszta?cam
    > si?
    > ;-)) i nasz?y mnie pewne w?tpliwo?ci..
    >
    > 1. Czy aby na pewno nie powinnam prowadziae "Ewidencji sprzeda?y"?
    > Z rozporz?dzenia w sprawie prowadzenia KPiR mi to nie wynika, ale mo?e
    > kiepsko interpretuj?. Ksi?g? prowadz? sama (nie przez biuro), sprzeda?
    > tylko
    > i wy??cznie na Faktury VAT, brak kasy fiskalnej (nie podlegam). Posiadam
> [...]

    Rozporządzenie od KPiR, par. 30 pkt 3 - co Ci wychodzi?

    > 2. Czy w Ewidencjach VAT musi byae tzw. "przeniesienie z folio"?

    Pytanie pomocnicze: VAT się rozlicza za jaki okres?
    Na mój gust "przenosili z folio" bo za dany miesiąc wychodziła książka
    zamiast jednej kartki?
    Chyba że się mylę wtedy proszę duchy sprawcze o poprawienie mnie
    tak abym zdążył przed wezwaniem się poprawić
    (wysmażyłem w końcu o zwrot to i czekam niecierpliwie :) )

    > 3. Czy ewidencja mo?e byae w formie wydruków wpinanych do teczki?
    > Z tego co si? doczyta?am: "Forma prowadzenia ewidencji VAT oraz jej
    > urz?dowy
    > wzór nie zosta?y okre?lone ani w ustawie o VAT, ani w aktach wykonawczy.
    > Podatnik ma wi?c prawo do dowolnego ustalenia wzoru takiej ewidencji, w
    > jakikolwiek sposób." - oczywo?cie przy za?o?eniu, ?e zawiera niezbedne
    > dane

    VAT prowadzisz miesięcznie więc spinanie karteluszek za osobne okresy to
    IMHO
    tak jakby KPOiR z różnych lat spinać.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-11-16 13:02:28
    Temat: Re: 1-os DG, KPiR (memoria3), VAT - "drobne" w?tpliwo?ci
    Od: "Sylwia" <n...@i...pl>

    Użytkownik "t" napisał:
    > Rozporządzenie od KPiR, par. 30 pkt 3 - co Ci wychodzi?

    Zagmatwane te paragrafy ;-) Wychodzi mi, że nie muszę, ale lubię jak ktoś
    potwierdza moje przypuszczenia, czuję się pewniej :-)

    > Pytanie pomocnicze: VAT się rozlicza za jaki okres?

    Podniosłeś mnie na duchu, bo już zastanawiałam się w jaki sposób ja zliczę
    ten cały VAT z kilku lat, a przede wszystkim PO CO?! Dzięki. Mimo wszystko
    życzę zwrotu bez kontroli :-)

    Pozdrawiam, Sylwia

    PS. Mam coś nie tak z kodowaniem??

  • 4. Data: 2006-11-16 13:06:29
    Temat: Re: 1-os DG, KPiR (memoriał), VAT - "drobne" wątpliwości
    Od: "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 16 Nov 2006 13:41:47 +0100, t napisał(a):

    > Pytanie pomocnicze: VAT się rozlicza za jaki okres?

    To ja zadam inne pytanie: za jakie okresy liczy się sprzedaż i robi korekty
    VAT np związanego ze środami trwałymi?

  • 5. Data: 2006-11-16 13:30:19
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-11-2006 o 14:06:29 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

    > To ja zadam inne pytanie: za jakie okresy liczy się sprzedaż i robi
    > korekty
    > VAT np związanego ze środami trwałymi?

    Nie wiem, nie mam nic wspólnego ze środkami trwałymi w VAT :)
    Jeśli się kropnąłem to proszę o nakierowanie/

  • 6. Data: 2006-11-16 13:32:58
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-11-2006 o 14:02:28 Sylwia <n...@i...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "t" napisa?:
    >
    > Zagmatwane te paragrafy ;-) Wychodzi mi, ?e nie musz?, ale lubi? jak kto?
    > potwierdza moje przypuszczenia, czuj? si? pewniej :-)

    Ja też nie prowadzę tej ewidencji właśnie dlatego że mam same faktury,
    IMO przepis jest czytelny w tej kwestii.

    > Podnios?e? mnie na duchu, bo ju? zastanawia?am si? w jaki sposób ja
    > zlicz?
    > ten ca?y VAT z kilku lat, a przede wszystkim PO CO?! Dzi?ki. Mimo
    > wszystko
    > ?ycz? zwrotu bez kontroli :-)

    No zobaczymy co się rozwinie z sąsiedniej odpowiedzi - może sam mam źle
    papiery

  • 7. Data: 2006-11-16 13:39:38
    Od: t <r...@o...pl>

    napisał(a):

    > To ja zadam inne pytanie: za jakie okresy liczy się sprzedaż i robi
    > korekty
    > VAT np związanego ze środami trwałymi?

    Może inaczej - jeśli odliczam VAT, to robię to od ręki w danym miesiącu,
    przenoszenia dokonuje na deklaracji, żadnych zakupów środków trwałych nie
    wykazywałem jeszcze na VAT-7,
    tak samo nie sprzedaję ŚT.
    Rejestry mają być prowadzone tak, żeby dało się wyliczyć zobowiązanie - u
    mnie miesięczne
    prowadzenie IMO wystarcza, w związku z czym nie miałem nigdy potrzeby
    "przenoszenia z folio".

    Czy jest tu jakiś haczyk którego nie widzę?

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-11-18 11:47:52
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-11-2006 o 14:39:38 t <r...@o...pl> napisał(a):

    > Czy jest tu jakiś haczyk którego nie widzę?

    Tak jednym zdaniem ktoś by się pokusił ;) ?