  • 1. Data: 2006-01-27 12:57:59
    Temat: 2 x działalność gospodarcza???
    Od: "trojden" <t...@v...pl>

    Czy możliwa i dopuszczalna jest sytuacja w której osoba fizyczna prowadząca
    DG jednoosobowo posiada 2 (bądź więcej) różne firmy?
    Pod każdą z tych firm miałaby wówczas ten sam NIP (własny). Z podatkami
    raczej problemu nie widzę bo przychody i koszty ulegałyby sumowaniu, choć
    powstaje pytanie czy musiałyby być 2 KPiR i 2 rejestry VAT (zakładam w obu
    przypadkach zasady ogólne + VAT).
    Ale najważniejsze jest czy to w ogóle jest dozwolone?
    Mam obecnie jedną firmę, która znana jest na rynku z określonej działalności
    ale chciałbym dodatkowo uruchomić inną działalność niezwiązaną z
    dotychczasową ale nie chciałbym tego mieszać z działalnością dotychczasową,
    więc optymalnie byłoby mieć 2 różna firmy.

  • 2. Data: 2006-01-27 13:18:23
    Temat: Re: 2 x działalność gospodarcza???
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    trojden wrote:

> [...]
    > niezwiązaną z dotychczasową ale nie chciałbym tego mieszać z
    > działalnością dotychczasową, więc optymalnie byłoby mieć 2 różna

    Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie można mieć dwóch
    nazwisk.
    Ale tobie chodzi o potoczne rozumienie "firmy". Można mieć dwa
    przedsiębiorstwa. Ale zawsze jest jeden wpis w ewidencji działalności
    gospodarczej, jedna KPiR i jeden rejestr VAT, na fakturach zawsze
    musisz podawać tę samą nbazwę i adres.
    W twoim wypadku doradzałbym wybranie nazwy jakiejś neutralnej i potem
    dopisywanie np. "Zakład produkcji niczego" i "Zakład usług
    niepotrzbnych"

  • 3. Data: 2006-01-27 14:00:56
    Od: "trojden" <t...@v...pl>

> [...]
    > W twoim wypadku doradzałbym wybranie nazwy jakiejś neutralnej i potem
    > dopisywanie np. "Zakład produkcji niczego" i "Zakład usług

    Tu się z Tobą nie zgodzę. Po pierwsze firmą osoby fizycznej jest jego
    "firma" w której nazwisko jest dodatkiem; np. PHU ABC Jaś Fasola - więc
    firmą jest to FHU ABC. Po wtóre ja mam we wpisie do ewidencji 2 działalności
    (2 firmy) tyle że ta druga działalność jest prowadzona w formie spółki
    cywilnej ale to jest odnotowane tylko w US - we wpisie ma 2 różne firmy.
    Przy robieniu drugiego wpisu do ewidencji w urzędzie nikogo to nie dziwiło -
    widać było że to normalna sytuacja. Natomiast zastanawiam się jakby
    zareagowal US gdyby była zgłoszona druga DG na tą samą osobę?

  • 4. Data: 2006-01-27 14:05:21
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    Użytkownik "trojden" <t...@v...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > dotychczasową ale nie chciałbym tego mieszać z działalnością
    dotychczasową,
    > więc optymalnie byłoby mieć 2 różna firmy.

    Oczywiście jest to mozliwe.
    Występujesz do urzędu miasta o aktualizacje wpisu do ewidencji z
    uzupelnieniem nowego miesjca prowadzonej dzialalnosci i nowej nazwy.
    Nastepnie urzad statystyczny o uzupelnienie nr REGON o wprowadzone zmiany,
    otrzymasz dodatkowy człon nr REGON
    Urzad skarbowy i NIP-1 z uzupelnieniem nowego miejsca dzialalnosci.
    Prowadzisz osobne rejestry VAT i KPIR, które do deklaracji sumujesz.
    Na fakturach poslugujesz sie nazwa Firma "Pierwsza" Jan Kowalski i/lub Firma
    "Druga" Jan Kowalski
    Wygodne rozwiazanie w przypadku odmiennych profili prowadzonych
    przedsiebiorstw i w przypadku gdy miejsca prowadzonej dzialalnosci oddalone
    o setki km.
    Deklaracje dochodowe do US skladasz zgodnie z miejscem zamieszkania, a vat
    zgodnie z siedziba firmy.
    Deklaracje ZUS skladasz zgodnie z siedziba, co jest klopotliwe gdy obie
    firmy oddalone o setki km i trzeba wysylac L-4 zgodnie z siedziba a nie
    miejscem prowadzenia dzialalnosci, ale niestety tego obejsc sie nie da.

    pozdrawiam
    grzess

  • 5. Data: 2006-01-27 15:17:05
    Od: "jacenty \(R\)" <www(at)goldap.net>

    > Tu się z Tobą nie zgodzę. Po pierwsze firmą osoby fizycznej jest jego
    > "firma" w której nazwisko jest dodatkiem; np. PHU ABC Jaś Fasola - więc
    > firmą jest to FHU ABC.

    Od kiedy? Bo dla OF Nazwisko i imię jest firmą, a PHU ABC dodatkiem. Ten
    "dodatek" ni ejest obowiazkowy, jest dobrowolny.

    Temat wałkowany w ostatnim czasie kilkukrtonie.

    --
    jacenty_goldap
    www.goldap.info

  • 6. Data: 2006-01-27 15:21:24
    Od: "jacenty \(R\)" <www(at)goldap.net>

    Tu jest link, mozesz poczytać
    http://gospodarka.gazeta.pl/firma/1,70168,3026527.ht
    ml

  • 7. Data: 2006-01-28 14:29:29
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    trojden napisał(a):

> [...]
    > widać było że to normalna sytuacja. Natomiast zastanawiam się jakby
    > zareagowal US gdyby była zgłoszona druga DG na tą samą osobę?

    proszę poczytać sobie KC, tam jest jasno napisane, że firmą osoby
    fizycznej jest jej Imię i Nazwisko... i nic więcej

    sg

  • 8. Data: 2006-01-28 15:28:23
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    grzess napisał(a):
> [...]
    > firmy oddalone o setki km i trzeba wysylac L-4 zgodnie z siedziba a nie
    > miejscem prowadzenia dzialalnosci, ale niestety tego obejsc sie nie da.

    to raczej piszesz o stworzeniu oddziału firmy, i wtedy część regonu
    ulega zmianie, a nie o dwóch różnych firmach, dalej to będzie jedna
    firma, ale dwa oddziały

    sg

  • 9. Data: 2006-01-28 19:15:11
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    a o co pytajacemu chodzilo?
    jak widac jest swiadomy braku mozliwosci posiadania 2 jednoosobowych firm
    jak inaczej sobie wyobrazasz posiadanie 2 roznych firm poslugujacych sie tym
    samym nr NIP?

    grzess

  • 10. Data: 2006-01-28 20:33:29
    Od: "trojden" <t...@v...pl>