  • 1. Data: 2010-04-23 21:54:03
    Temat: Aktualna ulga mieszkaniowa a wydatkowanie z odrębnego majątku żony.
    Od: Stolarz <d...@u...to.wp>

    Cześć,

    żona dostała w tym roku w umowie darowizny nieruchomość, którą teraz
    zamierza sprzedać. Dochód z zgodnie z ulgą, chce przeznaczyć na ulgę
    mieszkaniową - budowę domu. Dom chcemy budować na wspólnej działce (mamy
    wspólność majątkową), którą obciążymy hipoteką pod budowę domu. I teraz.

    Skoro finansowanie budowy będzie z majątku odrębnego żony to czy w przypadku
    wspólnych faktur urząd skarbowy potraktuje jej wkład jako 50%, w końcu
    będzie tam i moje nazwisko? Dodatkowo, raty które będą spłacane można w 100%
    zaliczyć na poczet wydatkowania na ulgę mieszkaniową - kredyt będzie
    wspólny. A skoro wspólny to może 50%? Z drugiej strony mam klasyczną
    wspólność majątkową to nie powinno się wyróżniać kto zainwestował pieniądze.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2010-04-24 06:59:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2010, Stolarz wrote:

> [...]
    > wspólny. A skoro wspólny to może 50%? Z drugiej strony mam klasyczną
    > wspólność majątkową to nie powinno się wyróżniać kto zainwestował pieniądze.

    Zacznę od końca.
    Skoro przyjmujesz do wiadomości istnienie w prawie majątku odrębnego,
    to kłóci się to z tezą iż "nie powinno się wyróżniać".
    Oczywiście że trzeba wyróżniać - *jeśli* zgadzamy się, że majątek
    odrębny istnieje.
    A osobne pytanie, to sprawa jak żona widzi status owej nieruchomości.
    Bo to, że "chcecie" budować dom to jedno, to że "chce" (żona)
    skorzystać z ulgi to drugie, a to jaki ma być status majątku ze
    sprzedaży darowizny to trzecie.
    Jak to trzecie ma być "wspólne", tj. żona akceptuje faktyczne
    włożenie własnego majątku odrębnego do wspólnoty małżeńskiej, to
    dlaczego tego po prostu nie sformalizujecie zawierając intercyzę?
    Wydaje mi się, że poza opłatą notarialną nie powoduje to innych
    kosztów, bo PCC znieśli, a "wkład" zdaje się pod dochodowy nie
    podlega (dobrze mi się zdaje?)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2010-04-26 09:28:17
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    Stolarz rzecze:

    > żona dostała w tym roku w umowie darowizny nieruchomość, którą teraz
    > zamierza sprzedać. Dochód z zgodnie z ulgą, chce przeznaczyć na ulgę
    > mieszkaniową - budowę domu. Dom chcemy budować na wspólnej działce (mamy

    IMO najprościej rozszerzyć (przed sprzedażą) wspólność majątkową
    na rzeczone mieszkanie, a po sprzedaży środki przeznaczyć na budowę
    wspólnego domu.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 4. Data: 2010-04-26 18:22:33
    Od: Stolarz <d...@u...to.wp>

    Dominik & Co wrote:

    > Stolarz rzecze:

    > IMO najprościej rozszerzyć (przed sprzedażą) wspólność majątkową
    > na rzeczone mieszkanie, a po sprzedaży środki przeznaczyć na budowę
    > wspólnego domu.

    Niestety z różnych względów jest to niemożliwe.

    Zostaje wersja żona z majątku odrębnego na wspólną nieruchomość i tu kwestia
    jak US zakwalifikuje wydatki, czy na 100% czy na 50%.

    Pozd.