  • 1. Data: 2010-04-23 08:19:34
    Temat: podatki, darowizny,
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Witam,

    mam pytanie dotyczące podatków za nabytą drogą spadku część domu po mojej
    babci. Podział wygląda tak 3/6 - córka mojej babci i po 1/6 - ja, mój brat
    i moja mama. Z uwagi na panujące prawo, żadne podatki od tego spadku nie
    muszą być opłacane. Znalazłem jednak gdzieś zapis, że podatku tego ie
    zapłaci się, jeśli się nie sprzeda tego spadku w przeciągu 5 lat (tak
    jest?).

    Cały dom chciałby przejąć mój brat, w jaki sposób miałby to zrobić żeby
    zapłacić jak najmniejsze podatki, albo wcale ich nie płacić. Czy np.
    darowizna z mojej strony i mojej mamy na rzecz brata będzie powodowała
    konieczność zapłaty jakiś podatków. Dodatkowo gdy ja przekaże swoją 1/6
    bratu on ma mi przekazać 1/3 (całość jaką on posiada) z innego domu? Jak
    to wszystko ogarnąć?

    --
    Pozdrawiam,
    lukas

  • 2. Data: 2010-04-23 12:49:28
    Temat: Re: podatki, darowizny,
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    lukas <l...@w...pl> writes:

> [...]
    > tego spadku nie muszą być opłacane. Znalazłem jednak gdzieś zapis, że
    > podatku tego ie zapłaci się, jeśli się nie sprzeda tego spadku w

    Nie. Podatku spadkowego od domu po babci sie nie placi i juz.

    Natomiast jesli taki dom sprzedasz w ciagu 5 lat, to mozesz byc objety
    podatkiem, ale od _dochodu ze sprzedazy_. To nie jest ten sam podatek.
    Przy czym, jesli pieniadze przeznaczysz w odpowiednim czasie na nowy
    dom/mieszkanie, to tez podatku sie nie placi.

> [...]
    > przekaże swoją 1/6 bratu on ma mi przekazać 1/3 (całość jaką on
    > posiada) z innego domu? Jak to wszystko ogarnąć?

    Darowizny nieruchomosci miedzy bratem/matka/synem itd sa wolne od
    podatku i juz.

    Natomiast nie wiem, jak bedzie potraktowana rownoczesna darowizna
    dwoch (czasci) domow w obie strony, czy to sie nie okaze, ze to nie
    jest uwazane za darowizne, tylko za "wymiane" albo co? A moze zamiast
    darowizn kawalkow lepiej bedzie dokonac "zniesienia wspolwlasnoci"?

    Lepiej pojdz po porade do prawnika za pieniadze, w stosunku do
    wartosci domow nie bedzie drogo...

    MJ