  • 1. Data: 2004-07-27 13:00:25
    Temat: Art. 9a ust. 3 ustawy o PDOF
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Mam wątpliwości co do interpretacji tego przepisu. Przytaczam:

    "3. Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust.
    2 [podatek liniowy 19%], uzyska z pozarolniczej działalności gospodarczej
    prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej osobowości prawnej
    przychody ze świadczenia na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy usług
    odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze
    wspólników:
    1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
    2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten
    traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c
    [liniowo 19%] i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o
    wysokości dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek
    obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust.
    1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek."

    *Opis sytuacji*

    Do maja 2003 r. byłem pracownikiem pewnej firmy (stosunek pracy).

    Od 1 lipca 2004 r. prowadzę działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej
    z jedną wspólniczką.
    Przed zawiązaniem spółki cywilnej ze mną, wspólniczka prowadziła działalność
    gospodarczą indywidualnie (i nadal ją równolegle prowadzi). Stosuje w tej
    działalności podatek liniowy 19%.

    Przed rozpoczęciem działalności w formie SC, zadeklarowałem wybór
    opodatkowania liniowego 19%.

    *Konsekwencje podatkowe*

    Do 31 grudnia 2004 r., spółka cywilna, której jestem wspólnikiem, nie może
    świadczyć usług na rzecz mojego byłego pracodawcy, jeśli nie chcę utracić
    opodatkowania liniowego

    *Pytanie*

    Czy usługi takie, bez narażania mnie lub siebie na utratę podatku liniowego,
    mogłaby świadczyć w tym roku na rzecz mojego byłego pracodawcy moja
    wspólniczka (w ramach swojej indywidualnej działalności gospodarczej)?

    MZ tak, ponieważ:
    - nie partycypowałbym w tych przychodach
    - mój były pracodawca nie był nigdy pracodawcą mojej wspólniczki

    Czy mam rację?

    Paweł

  • 2. Data: 2004-07-27 13:09:30
    Temat: Re: Art. 9a ust. 3 ustawy o PDOF
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <s...@p...acn.wawa> napisal(a):
    > MZ tak, ponieważ:
    > - nie partycypowałbym w tych przychodach
    > - mój były pracodawca nie był nigdy pracodawcą mojej wspólniczki
    >
    > Czy mam rację?

    IMHO tak.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl - rejsy morskie

  • 3. Data: 2004-07-27 23:03:41
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Paweł Niezbecki" napisał:>
> [...]
    >
    > MZ tak, ponieważ:
    > - nie partycypowałbym w tych przychodach
    > - mój były pracodawca nie był nigdy pracodawcą mojej wspólniczki

    A ja mam wątpliwości....Mimo że wspolniczka i ty to dwoje przedsiebiorców
    ( os. fiz), to wykonujecie działalność WSPÓLNIE jako wspolnicy sc związani
    umową o wspolnym prowadzeniu dzialanosci gosp. Nie ma więc możliwości
    wyodrębnienia przychodów przypadających na każde z was osobno z
    uwzglednieniem źrodła. Usługi wykonane przez spolke traktuje się jako
    wykonane wspolnie przez oboje przedsiebiorców a i przychody spółki są
    traktowane jako łączne, jedynie są wykazywane do opodatkowania pdof
    proporcjonalnie do udziałow. Dlatego jesli w ramach sc zostanie wykonana
    usługa na rzecz Twojego pracodawcy, sądze ze skutkuje to tak jak gdybyś Ty
    ją wykonał - czyli bye, bye liniowy...... ale może nie mam racji?
    weronika

  • 4. Data: 2004-07-28 07:12:04
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    weronika<a...@a...pl>

    > Użytkownik "Paweł Niezbecki" napisał:>

    [...]
> [...]
    > Twojego pracodawcy, sądze ze skutkuje to tak jak gdybyś Ty ją wykonał
    > - czyli bye, bye liniowy...... ale może nie mam racji?

    W takiej sytuacji oczywiście tak by było bez żadnych wątpliwości, ALE...

    ... wspólniczka ma zarówno działalność indywidualną,
    JAK I działalność w ramach spółki cywilnej ze mną. Przecież tak można.

    Pytanie dotyczyło ewentualnych konsekwencji świadczenia usług przez
    wspólniczkę na rzecz mojego byłego pracodawcy w ramach
    indywidualnej DG, a nie w ramach spółki cywilnej.

    Rzuć zresztą okiem jeszcze raz (jeśli chcesz) na opis sytuacji w moim
    wyjściowym poście.

    P.

  • 5. Data: 2004-07-28 08:04:55
    Od: "weronika" <a...@a...pl>

    > Pytanie dotyczyło ewentualnych konsekwencji świadczenia usług przez
    > wspólniczkę na rzecz mojego byłego pracodawcy w ramach
    > indywidualnej DG, a nie w ramach spółki cywilnej.

    Pisałam o zastrzezeniach, w odniesieniu do dział. sc. W ramach indywidualnej
    dzialalnosci Twojej wspolniczki, jasne ze takie obawy sa bezpodstawne.
    weronika