  • 31. Data: 2020-01-11 22:37:14
    Temat: Re: Bank interpretuje
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-11, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > A moim zdaniem jest poprawna.
    > Z tym PCC i mandatem, to zasugerowałem się
    > medialnym bełkotem zamiast pozostać przy czytaniu
    > ustaw. Ale nadal uważam, że jak będę podatnikiem
    > PIT z innego źródła niz działalność, to mogę zapłacić
    > go na mikrorachunek wygenerowany po PESELu.

    To z ciekawości - na podstawie jakiego przepisu dokonoałeś
    takiej interpretacji?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 32. Data: 2020-01-11 23:53:19
    Od: cef <c...@i...pl>

    > On 2020-01-11, cef <c...@i...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > To z ciekawości - na podstawie jakiego przepisu dokonoałeś
    > takiej interpretacji?

    Tylko na podstawie tego artykułu z ordynacji (cytowałem w pierwszym poście)
    Wg mnie po prostu podatnik w zależności od sytuacji może być
    identyfikowany różnymi identyfikatorami. Jak sądzę gdy działalność
    zakończę, to należność z tytułu PIT
    zapłacę przecież już bez wątpliwości na inny mikrorachunek. Nie widzę
    przeciwwskazań, żeby tę rozdzielność zastosować w praktyce wczesniej
    jeśli dochód ma zdefiniowane odrębnie źródło.

    Jeśli są jakieś rozporządzenia odnośnie algorytmu tworzenia
    (czyli tego co robi generator), to nie dotarłem do tego, ale podejrzewam, że
    tam co najwyżej są schematy jak wygenerować a nie idea identyfikacji.

  • 33. Data: 2020-01-12 09:59:59
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik cef c...@i...pl ...

> [...]
    > ustaw. Ale nadal uważam, że jak będę podatnikiem
    > PIT z innego źródła niz działalność, to mogę zapłacić
    > go na mikrorachunek wygenerowany po PESELu.

    A propos mandatu w różnych audycjach słyszałem ze ustawa sobie a
    urzednicy sobie.
    Z ustawy jasno wynika ze wszelkie niepodatkowe naleznosci budzetowe
    płacimy na nasz mikrorachunek.
    Ale kto by sie przejmował ustawa... No i w wyjasnieniach twierdza zeby
    płacic na rachunek w opolu.

    Wniosek - znowu ktos nie pomyslał...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Życie nie jest ani lepsze, ani gorsze od naszych marzeń.

  • 34. Data: 2020-01-12 12:07:30
    Od: 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Wojciech Bancer w

    > On 2020-01-11, 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

    > [...]

    > Czyli prowadzisz DG, czyli posługujesz się NIPem.

    NIPem SC, mam niby NIP dla DG, ale nigdy go nie użyłem w obrocie
    gospodarczym
    > Tak przynajmniej ja to rozumiem.

    > [...]

    > A z czyim NIPem wysyłasz teraz?
    > To pewnie będzie tak samo, tylko na powiązany
    > z tym NIPem rachunek.

    NIPem SC, ale dlaczego za moje prywatne zobowiązania typu darowizna Maybacha
    od nieżyjącego już obcego mi emeryta mam wysyłac z NIPem SC, a nie swoim
    PESELem?

    --
    'Tom N'

  • 35. Data: 2020-01-12 12:16:05
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-11, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

    > Tylko na podstawie tego artykułu z ordynacji (cytowałem w pierwszym poście)
    > Wg mnie po prostu podatnik w zależności od sytuacji może być
    > identyfikowany różnymi identyfikatorami.

    [...]

    Myślę, że tu należałoby odesłać się do ustawy właściwej, czyli
    zmienioną ustawą o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników
    i płatników, a tam czytamy:

    Art. 3. 1. Identyfikatorem podatkowym jest:
    1) numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi
    objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub
    niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
    2) NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi
    ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

    Art. 2 nie przytoczę tutaj, ale łapią się na to np. płatnicy składek
    "za inne osoby", płatnicy składek ubezpieczeniowych itp.

    Idąc dalej i sięgając po wyjaśnienia MF dotyczące identyfikatorów, oraz interpretację
    art. 2. i 3. powyższej ustawy:

    https://ksiegowosc.infor.pl/raport-dnia/139602,Kiedy
    -NIP-a-kiedy-PESEL-w-deklaracji-lub-informacji-podat
    kowej.html

    ---
    Osoba fizyczna objęta rejestrem PESEL jako identyfikator podatkowy podaje numer PESEL

    (we wszystkich ww. dokumentach) oraz na żądanie płatników, jeżeli:

    - nie prowadzi działalności gospodarczej, ani
    - nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, ani
    - nie jest płatnikiem podatków, ani
    - nie jest płatnikiem składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne.
    ---

    > Jak sądzę gdy działalność zakończę, to należność z tytułu PIT zapłacę przecież już
    bez wątpliwości
    > na inny mikrorachunek.

    A z jakim identyfikatorem złożysz dokument rozliczeniowy?
    No przecież nie PESEL. Taki PIT-36L nie przyjmuje nawet PESELa jako
    identyfikatora. Dokonując rozliczenia _za_ rok w którym prowadziłeś
    DG chociaż częściowo, będziesz posługiwał się NIP, bo podatek PIT
    jest roczny.

    > Jeśli są jakieś rozporządzenia odnośnie algorytmu tworzenia
    > (czyli tego co robi generator), to nie dotarłem do tego, ale podejrzewam, że
    > tam co najwyżej są schematy jak wygenerować a nie idea identyfikacji.

    Mikrorachunek to rachunek dla *Twojego* identyfikatora podatkowego.
    Może istnieć sytuacja gdy oba będą potrzebne, ale byłbym ostrożny z używaniem
    OBU dla rozliczeń dotyczących tego samego okresu.

    Podatnik sobie nie wybiera dobrowolnie co jest jego identyfikatorem,
    tylko obowiązuje go niezmieniona (chyba) w tym zakresie ustawa.

    A tu o sankcjach za stosowanie złego identyfikatora:
    http://www.poradypodatkowe.pl/artykul,751,1830,sankc
    je-karne-za-podanie-nip-zamiast-pesel-lub.html

    ---
    Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i
    płatników,
    podatnicy są obowiązani podawać identyfikator podatkowy na dokumentach związanych z
    wykonywaniem
    zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru
    są obowiązane
    organy podatkowe lub celne.

    W art. 81 § 1 pkt 3 Kodeksu karnego skarbowego przewidziana jest kara grzywny dla
    podatnika lub
    płatnika, który wbrew obowiązkowi nie podaje numeru identyfikacji podatkowej (NIP)
    lub podaje
    numer nieprawdziwy.
    ---
    chociaż w praktyce się z sankcjami nie spotkałem (nie słyszałem).

    I jeszcze na koniec tu, kilka przykładów (na końcu artykułu):
    https://www.prawo.pl/biznes/nip-czy-pesel-jaki-ident
    yfikator-stosowac,194463.html
    ---
    Osoby fizyczne, których identyfikatorem podatkowych chociaż przez część poprzedniego
    roku był
    numer NIP, składając zeznanie PIT za ten rok jako identyfikator podatkowy powinny
    wskazać
    numer NIP.

    Przykład
    Osoba fizyczna zlikwidowała z dniem 1 marca 2013 r. działalność gospodarczą. Od tego
    dnia
    identyfikatorem podatkowym tej osoby jest numer PESEL, lecz składając zeznanie
    podatkowe
    za 2013 r. osoba ta powinna wskazać jako identyfikator podatkowy numer NIP.

    Warto zwrócić uwagę, że - z zastrzeżeniem wyjątków powyżej wskazanych - osoby
    fizyczne
    powinny stosować posiadany identyfikator podatkowy (NIP lub PESEL) we wszystkich
    składanych
    deklaracjach podatkowym. Oznacza to, że osoby fizyczne, które prowadzą działalność
    gospodarczą,
    obowiązane są stosować NIP również w przypadku składania deklaracji podatkowych w
    żaden sposób
    niezwiązanych z prowadzoną działalnością.

    Przykład
    Osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowana jako czynny
    podatnik VAT.
    Jej identyfikatorem podatkowym jest zatem numer NIP. Osoba ta kupiła ,,prywatnie"
    samochód
    od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Jest z tego tytułu
    zobowiązana do złożenia deklaracji PCC-3 (oraz zapłaty podatku od czynności
    cywilnoprawnych).
    Na deklaracji tej jako identyfikator podatkowy powinna wskazać numer NIP.
    ---

    Oczywiście sądzę, że prawo prawem, a PRAKTYKA praktyką i urzędy nie karają
    za to, że zastosujesz PESEL zamiast NIP (a przynajmniej nie słyszałem o tym).
    Jednakowoż formalnie powinieneś używać wg mnie NIP do wszystkiego o ile w danym
    okresie warunki spełniałeś, a co za tym idzie takowy rachunek (z NIPem)
    wpłat dokonywać.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 36. Data: 2020-01-12 12:23:16
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-12, 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

    [...]

    > NIPem SC, mam niby NIP dla DG, ale nigdy go nie użyłem w obrocie
    > gospodarczym

    Ale formalnie prowadzisz DG, tak?

    > NIPem SC, ale dlaczego za moje prywatne zobowiązania typu darowizna Maybacha
    > od nieżyjącego już obcego mi emeryta mam wysyłac z NIPem SC, a nie swoim
    > PESELem?

    Ty się nie posługujesz PESELem, a przynajmniej nie powinieneś wg ustawy.
    W świetle ustawy jesteś przedsiębiorcą (prowadzisz działalność gospodarczą
    w formie spółki), więc w kontakcie z Urzędem posługujesz się odpowiednim
    dla dokumentu numerem NIP (spółki gdy płatnikiem jest spółka, swoim,
    gdy płatnikiem jesteś Ty).

    A tu rozwinięcie dot. mikrorachunków:
    https://www.taxe.pl/blog/802/kolejne-watpliwosci-zwi
    azane-z-funkcjonowaniem-mikrorachunku-przeznaczonego
    -dla-wplat-niektorych-podatkow/
    na dole artykułu jest omówiony Twój przypadek.

    ----
    Przykład 1

    Dwóch wspólników Nowa S.C. wygenerowało dla siebie mikrorachunek. W pierwszej
    kolejności
    na stronie generatora wspólnicy wpisali NIP spółki. Generator wykreował mikrorachunek

    dla spółki cywilnej, który posłuży w tym wypadku do zapłaty zobowiązań i zaległości
    spółki w zakresie podatku VAT, ale i w podatku PIT-4R, jeżeli spółka zatrudnia
    pracowników (jest płatnikiem podatku od wypłaconych wynagrodzeń).

    W drugiej kolejności wspólnicy na stronie generatora wpisali swoje numery NIP.
    Generator
    wykreował po jednym mikrorachunku dla każdego wspólnika odrębnie, na który będą oni
    uiszczać zobowiązania i zaległości, jako wspólników spółki, ale też wynikające
    z innych dochodów, które mogą uzyskiwać poza spółką.
    ----

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 37. Data: 2020-01-12 12:32:42
    Od: 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Wojciech Bancer w

> [...]

    > numer nieprawdziwy.
    > ---
    > chociaż w praktyce się z sankcjami nie spotkałem (nie słyszałem).

    Mógłbyś chociaz przeczytać to na co sie powołujesz?

    "przepisy ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z
    2007 r. nr 111, poz. 765 z późn. zm.) nie przewidują sankcji karnych za
    podanie przez płatnika niezgodnego ze stanem rzeczywistym identyfikatora
    podatkowego podatnika (tj. numeru PESEL zamiast NIP lub NIP zamiast numeru
    PESEL).

    Zatem płatnik, który w dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań
    podatkowych poda niewłaściwy identyfikator podatkowy podatnika, z tego
    tytułu nie może zostać ukarany na podstawie Kodeksu karnego skarbowego
    (podkreśl. red.)."

> [...]
    poprzedniego roku był
    > numer NIP, składając zeznanie PIT za ten rok jako identyfikator podatkowy powinny

    Ale z tego nie wynika, że maja wszystkie soje zobowiązania podatkowe płacic
    na rachunek związany z NIPem.

    > Oczywiście sądzę, że prawo prawem, a PRAKTYKA praktyką i urzędy nie karają
    > za to, że zastosujesz PESEL zamiast NIP (a przynajmniej nie słyszałem o tym).

    Patrz wyżej cytat z Twojego linku.

    > Jednakowoż formalnie powinieneś używać wg mnie NIP do wszystkiego o ile w danym
    > okresie warunki spełniałeś, a co za tym idzie takowy rachunek (z NIPem)
    > wpłat dokonywać.

    Niech sie organ ogarnie :)

    --
    'Tom N'

  • 38. Data: 2020-01-12 12:36:51
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-12, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > A propos mandatu w różnych audycjach słyszałem ze ustawa sobie a
    > urzednicy sobie.

    Po prostu różni ludzie róznie interpretują sformułowanie "oraz niepodatkowych
    należności
    budżetowych", zawarte w ustawie. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 39. Data: 2020-01-12 12:41:41
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-12, 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid> wrote:

    [...]

> [...]
    > podatkowych poda niewłaściwy identyfikator podatkowy podatnika, z tego
    > tytułu nie może zostać ukarany na podstawie Kodeksu karnego skarbowego

    A mógłbyś doczytać artykuł do końca? Bo fakt, NIE podlega
    na podstawie kks, ale doczytaj jeszcze kolejne dwa akapity. :)
    Dziękuję. :)

    yfikator-stosowac,194463.html

    > Ale z tego nie wynika, że maja wszystkie soje zobowiązania podatkowe płacic
    > na rachunek związany z NIPem.

    Z tego wynika że Twoim identyfikatorem jest NIP.
    Nie "NIP i PESEL". NIP. Tylko NIP. Więc jak chcesz płacić podając
    "nieprawidłowy identyfikator", to robisz to na własną odpowiedzialność. :)
    W razie chęci służę też moim ;)

    > Patrz wyżej cytat z Twojego linku.

    Nie doczytałeś do końca ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 40. Data: 2020-01-12 12:44:40
    Od: 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Wojciech Bancer w

    > "W drugiej kolejności wspólnicy na stronie generatora wpisali swoje numery NIP.
    Generator
    > wykreował"

    i znowu bełkot pisarzy -- generator niczego nie kreuje, on się nawet nie
    powinien nazywać generatorem, tylko informatorem o numerze mikrorachunku :)

    >"po jednym mikrorachunku dla każdego wspólnika odrębnie, na który będą oni
    > uiszczać zobowiązania i zaległości, jako wspólników spółki, ale też wynikające
    > z innych dochodów, które mogą uzyskiwać poza spółką."

    Patrz, cały czas mowa o wspólnikach spółki i ewentualnie dochodach z
    osobistej DG, wtedy NIP wspólnika a nie spółki, ale nie ma słowa o
    zobowiazanicha, które nie sa przychodem z DG...

    No i wpisałem pesel i też /wygenerował się mr/

    > ----

    Prośba, byś oznaczał cytaty tak jak to jest przyjęte w j. polskim. OK?

    --
    'Tom N'