  • 51. Data: 2020-01-19 09:03:29
    Temat: Re: Bank interpretuje
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-18, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    [...]

    > IMO pracownik raczej ma Pesel, nie NIP...

    Nie. Jeśli ktoś np. prowadzi "po godzinach" działalność, albo
    jest czynnym podatnikiem VAT, albo jest płatnikiem składek ZUS
    (np. zatrudniasz nianię), to masz NIP, a nie PESEL.

    > Wynagrodzenie przelewa taka firma jak? -- na
    > wspólny rachunek wszystkich pracowników? ;)

    Zakładając "przelewy ręczne": oznacza to 2x więcej roboty
    i 2x większe możliwości zrobienia pomyłki (np. wysłania
    składek błędnie na inny numer podatnika, co jest trudne
    do zweryfikowania bo nie ma obok "imienia nazwiska",
    tylko podajesz sam numer konta).

    Zakładając "przelewy automatyczne":
    Zakładasz te systemy to tak same z siebie są przystosowane
    do wysyłania przelewów typu podatkowego (bo one to jednak
    trochę inny format mają)?

    Argument o masakrze podtrzymuję, zwłaszcza że mieliśmy
    mówić o ułatwieniach :P

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 52. Data: 2020-01-20 01:28:31
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > Nie. Jeśli ktoś np. prowadzi "po godzinach" działalność, albo
    > jest czynnym podatnikiem VAT, albo jest płatnikiem składek ZUS
    > (np. zatrudniasz nianię), to masz NIP, a nie PESEL.

    Pracownik/podatnik co do zasady (zazwyczaj) ma Pesel a płatnik
    ma NIP. Niani nic do tego -- IMO. Szukasz (IMO) dziury w całym.
    IMO obyś postawił szmal do dyspozycji Fiskusa. I to tylko na
    czas jakiś -- od lat wprowadzane są odwrotne zasady -- odbiorca
    szmalu (sklep, Fiskus, ZUS) inicjuje przelew, nie płatnik...
    (coś na kształt obecnego PZ)

    Jako urzędnik IMO byś był niemożliwy do współpracy...
    (szukałbyś dziury w całym -- lub nawet w próżni!)

    > Zakładając "przelewy ręczne": oznacza to 2x więcej roboty

    Niby tak -- na szczęście możesz na firmowy/NIPowy, wspólny.
    Siak czy tak -- nie pracownik odpowiada za brak szmalu,
    lecz pracodawca, czyli płatnik!

    > i 2x większe możliwości zrobienia pomyłki (np. wysłania składek

    Jakich składek? Piszemy o podatkach! Składki (na rzecz ZUS)
    z indywidualnymi numerami mamy od ~dwóch lat.

    > błędnie na inny numer podatnika, co jest trudne
    > do zweryfikowania bo nie ma obok "imienia nazwiska",

    Bardzo łatwe -- jest Pesel w numerze!
    (Pesel i 0 lub NIP i 00)

    https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-p
    odatkowego/

    Trochę poświęć czasu temu co piszesz. ;)
    Ja mam za sobą generację ~20 numerów, więc wiem...

    NIP: 9660485089
    Mikrorachunek podatkowy: PL73 1010 0071 2222 9660 4850 8900

    Wybacz, ;) że nie postawię numeru wygenerowanego z Peselu.

    [zamiast tego postawienia -- przeczytałem raz jeszcze me umowy
    zawarte z klientami; mowy w tych u_mowach nie ma o numerach... ;)
    czy te numery podpadają pod ,,dane osobowe'' mieszczące się w RODO?]

    > tylko podajesz sam numer konta).

    > Zakładając "przelewy automatyczne":

    Automat sam wygeneruje numer na podstawie Peselu.
    (choć IMO zazwyczaj nie będzie to potrzebne, bo
    zaliczki za Twych pracowników wpłacisz na swój,
    wygenerowany z NIPu, jako że to Ty jesteś Płatnikiem!)
    [PIT to przecież podatek BEZPOŚREDNI -- dlatego, że
    płacony jest bezpośrednio ;) przez pośrednika...]

> [...]
    > trochę inny format mają)?

    > Argument o masakrze podtrzymuję, zwłaszcza że mieliśmy

    Jest ułatwienie -- wg mnie. Są wreszcie zwyczajne przelewy.
    Wreszcie nie trzeba zgadywać, który US ma odebrać... [wiem,
    że są publikowane zasięgi USów, ale wiem też, że niektórzy
    nie wiedzą, gdzie mieszkają czy pracują... ważne, że ci,
    którzy daleko pracują od swego mieszkania, mają 8 plnów
    więcej niż ci, którzy pracują w pobliżu swych mieszkań...
    dziejowa sprawiedliwość musi być zachowana! podobnież
    z podatkiem -- obniżanym aż o cały 1%... przeciętniak
    zapłaci mniej o 50 pln PIT, lecz więcej o 130 pln ZUS...
    biedak zaoszczędzi ze 20 pln na PIT i straci też ~130 pln
    na ZUS... tylko bogacz i nierobotny oszczędzi na 1%... co
    wówczas, gdy tylko 1% ludzi będzie pracowitych? -- też będą
    ,,demokratyczne'' wybory par_lamentarne itp.?... można co roku
    zmniejszać PIT o 1% i w zamian zwiększać ZUS o 10%?... chyba
    tak, bo biornych/biernych jest 10 razy mniej niż dajnych/dojnych...
    ale tylko przez kilkanaście ;) lat... co później zaoferuje PIS?
    do wyższych składek ZUS ,,ze średniej'' dojdą jeszcze dopalacze
    ,,z minimalnej''... 2250, 2600, 3000, 4000... do składek ZUS
    dołączają przeróżne inne opłaty oparte o ,,średnią'' oraz
    o ,,minimalną'', w tym także kary... do tego wszystkiego
    w Lidlu mleko coraz droższe... i lniano-bawełnianych spodni
    po 3 pln próżno szukać... dlaczego nie wprowadzono podziału
    na odliczenia paliwowe: paliwo qpione w sobotę, w niedzielę,
    podczas deszczu... inaczej Diesel z jego NOxami, inaczej gaz
    rosyjski, inaczej gaz amerykański czy norweski inaczej benzyna...
    część wydatków od podstawy, część od podatku -- jak ze składkami
    ZUS?... z ZUS jest jeszcze lepiej, bo nie tylko podział na odliczenia
    od podstawy (społeczne) i podatku (zdrowotne) ale jeszcze podział
    (poprzeczny?) na pracownika/ubezpieczonego i pracownika/płatnika...
    gdybyż tak jeszcze z paliwem -- część podatku sprzedawca, część
    qpujący?... toż to już było... przewrotny VAT27... ale trochę
    inaczej... im więcej komplikacji, tym łatwiej o klienta...
    skołowanego bądź nie -- toż klienci bez tak zwanych
    czterech kółek też płacą...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 53. Data: 2020-01-20 01:55:17
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e24f44d$0$17362$6...@n...neostrada.pl

    > Wreszcie nie trzeba zgadywać, który US ma odebrać... [wiem,
    .
    .
> [...]
    > od podstawy (społeczne) i podatku (zdrowotne) ale jeszcze podział
    > (poprzeczny?) na pracownika/ubezpieczonego i pracownika/płatnika...
    + (poprzeczny?) na pracownika/ubezpieczonego i pracodawcę/płatnika...

    > gdybyż tak jeszcze z paliwem -- część podatku sprzedawca, część
    > qpujący?... toż to już było... przewrotny VAT27... ale trochę
> [...]
    wprawdzie nikt (nawet ja) nie może czytać mych myśli ujętych
    w kwadratowe nawiasy, ale jednak poprawić trzeba...]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 54. Data: 2020-01-20 02:08:18
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Nikt" 7...@g...co

    : Podstawowa różnica dla skarbówki w porównaniu ze starym systemem
    : jest jedna, ale kluczowa. Dotychczas gdy podatnik wpłacił podając
    : błędny NIP lub pesel albo korzystając ze zwykłego przelewu zamiast
    : podatkowego, to taka wpłata nadal była ważna i choćby potem wyjaśnianie
    : trwało rok, to nie było zaległości podatkowej. W tej chwili wpłacił na
    : zły rachunek - to znaczy zapłacił podatek za kogoś a sam ma zaległość.
    : I tu już nie skarbówka jest zainteresowana szybkim wyjaśnieniem.

    Nawet, jeśli zapłacisz niesłusznie na swój -- Fiskus może potraktować to
    jako podarunek bezzwroty. ;) Tak kiedyś ktoś zapłacił VAT -- niesłusznie...
    Ale Fiskus od tego VATu... naliczył PIT... Aż kilka sądów musiało prostować...

    https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/1438068,fis
    kus-podatki-przychod-pit-vat-nsa-pusta-faktura.html

    Za komuny były kartki na kartki -- mam jeszcze jedną taką kartkę na
    kartki... Na pamiątkę... [wiem -- na kartki, czy na pamiątkę?...]

    Wróćmy jednak do wpłaty na nie swój rachunek -- czy człek, na którego
    konto omyłkowo wpłacisz, zostanie zwolniony z wpłaty?... Niekoniecznie... ;)

    -=-

    Załóżmy, że zamiast na swój NIPowy, wpłacisz na mój NIPowy -- będziesz
    musiał raz jeszcze wpłacić na swój NIPowy? Chyba tak. A ja -- będę
    zwolniony z mego podatku w kwocie wpłaconej przez Ciebie? -- chyba nie...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 55. Data: 2020-01-20 03:11:20
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Przypominam, że nikomu (nawet mnie!) nie wolno czytać
    tego, co umieszczam w nawiasach kwadratowych!
    Pozyskiwanie takich informacji jest obłożone
    sankcjami karnymi -- łącznie z odsiadką!!!

    [teraz już mogę pisać -- nikt nie poważy się!!!!]

    "Eneuel Leszek Ciszewski" 5e24f44d$0$17362$6...@n...neostrada.pl

    > Trochę poświęć czasu temu co piszesz. ;)

    Ja poświęcam trochę... ;)

> [...]

    > zmniejszać PIT o 1% i w zamian zwiększać ZUS o 10%?... chyba
    > tak, bo biornych/biernych jest 10 razy mniej niż dajnych/dojnych...
    + tak, bo biornych/biernych jest 10 razy więcej niż dajnych/dojnych...

    Nigdy nie byłem mocny w rachunkach...
    Za jakiś czas biornych będzie 100 razy więcej niż dajnych...

    > czterech kółek też płacą...

    Co wówczas, gdy pracować będą nieliczni rozumni (zwykle
    robotnicy -- czyli piszący oprogramowanie rbotów) i roboty
    a pospólstwo będzie jedynie mnożyć się na potęgę lub silnię?!...

    Za 50 lat w Europie zachodniej raczej nie będzie zbyt wielu
    fabryk z robolami... W Polsce? -- nie wiem... Na razie wcale
    nie jest kolorowo... W Bydgoszczy mleczarnia Mlekpolu od lat
    jest (ZTCW) zjaponizowana... w Polsce też może zabraknąć
    miejsc pracy dla bezmózgowych białkomatów... Jasne staje
    się, że zrobotyzowany świat zastosować musi nowe metody
    żywieniowe... Coś na kształt permanentnych kuroniówek...
    (mam swe przemyślenia i konkretne rozwiązania)

    Taksówkarzy nie będzie? -- TIRy także będą autonomiczne!...

    Od lat pociągi przemierzają tysiące km bezobsługowo...
    Głupie? Nie -- windy budynkowe kiedyś także zatrudniały
    obsługantów...

    https://www.geekweek.pl/news/2018-07-17/pierwsza-w-h
    istorii-podroz-w-pelni-autonomicznego-pociagu-towaro
    wego/
    https://mlekpol.com.pl/index.php/o-firmie/nasze-zakl
    ady/zpm-bydgoszcz/

    Świat mego dzieciństwa... Automagia... No tak -- nie wiedzą,
    co to czterowymiarowy czas... Zespolone liczby zespolone...
    Czym są liczby zespolone? Parą liczb rzeczywistych...
    (parą -- rzeczywista i urojona) A gdyby tak zespolić
    dwie liczy zespolone?... Zespolone liczby zespolone.

    Wiemy, jak wygląda przyszłość w dwuwymiarowym świecie?...

    Jutro w południe będę nie tylko w banku, ale także
    w: szkole, kościele, na cmentarzu, w barze itd...
    Wszędzie w tym samym momencie... Rozwidlenie...

    To proste... Ale dlaczego to ma funkcjonować tylko
    w jedną (przyszłościową) stronę? Dlaczego 'wczoraj'
    ma wyglądać inaczej? W czasie dwuwymiarowym nie ma
    'wczoraj' i 'jutro' -- jest tylko 'za dzień' czy
    'za godzinę'?... Dlaczego nie 'przed'?... ;) Liczby
    rzeczywiste są uporządkowane -- jest 'większa'
    i jest 'mniejsza'... Z zespolonymi tak nie można...
    Jest 'inna', 'oddalona jakoś'... OK -- już wiemy, ;)
    jak wygląda świat w dwuwymiarowym czasie... Teraz
    to jeszcze raz zespalamy... ;) I ósz mamy mój czas...
    Cztery wymiary... Mój świat... Zespolone liczby zespolone.
    Trudne? Niemożliwe do wytłumaczenie i zrozumienia?

    Umiemy mnożyć macierze o nieskończonej liczbie wymiarów?
    Ale wyobrazić sobie nie umiemy nawet czterech wymiarów?
    Podobnie z czasem -- nie umiemy wyobrazić sobie nawet
    dwóch wymiarów czasu, ale możemy żyć w czterech... ;)

    Umiemy dodawać elementy ciągów o nieskończonej liczbie
    tychże elementów? Proste -- każdy umie... Pół+ćwierć+itd...
    Wiemy, że to całość... ;) Ale elementów taki ciąg ma
    nieskończenie wiele -- wszystko wszak można podzielić
    na 2... To słynna ,,strzała Achillesa''...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Paradoksy_Zenona_z_Ele

    Teraz by mi uwierzyli, że można wymnożyć macierze, które
    mają nieskończenie wiele wymiarów?... Można -- i jest to
    łatwe!!! Łatwe, jak powyższe dodawanie elementów ciągu...

    Ale wrócę w mych rozważaniach do nierobów i robotników...

    Ktoś da się ciąć człowiekowi za sto lat? -- NIKT!!!
    (bo by musiał dać chirurgowi łapówkę?)

    Chirurga od dawna zastępują PRZEWIDYWALNE i sprawdzalne roboty...

    Masy mas zawodów zabraknie... Pozostaną zawody takie
    jak -- sportowe i miłosne?... ;)

    Siak czy tak -- ludzkość musi jakoś pogodzić się z myślą
    taką, że coraz więcej wyda na 500+ a coraz mniej na pensYje...

    Na razie PIS może zmniejszac PIT co roku o 1% ratując się
    zwyżką składek ZUS o 10%... Ale gdy robotnych będzie mało
    (a będzie z wielu powodów) ZUS nie da rady... Po wyzerowaniu
    PIT można zmniejszać ;) VAT?... Ale pewnego dnia fryzjer
    zażąda ode mnie tysiąca plnów za cięcie włosów (jak kat
    niegdyś żądał za cięcie całej głowy?) jeśli składki ZUS
    nadal będą rosły w obecnym/szalonym tempie...

    1.1^10=2,5937424601 <-- za 10 lat niemal 4 kpln/miesiąc
    1.1^100=13780,6123398224 <-- za 100 lat?... kilkanaście Mpln miesięcznie...]

    Może nawet zbyt wiele poświęcam czasu na czytanie tego, co piszę... ;)
    [idę -- za kilka gAdzin zderzę się z mikrorachunkami...]

    Przypomnę, że dziś 20 stycznia -- termin płacenia...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 56. Data: 2020-01-20 07:11:43
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Jest ułatwienie -- wg mnie. Są wreszcie zwyczajne przelewy.
    > Wreszcie nie trzeba zgadywać, który US ma odebrać...

    A po co było zgadywać?
    Zaliczki na PIT pracowniczy płaciło się na swój US.
    Był jeden numer a teraz byłaby odrębna numeracja dla każdego pracownika,
    więc niby gdzie to ułatwienie?

  • 57. Data: 2020-01-20 08:28:44
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2020-01-20, Eneuel Leszek Ciszewski <p...@c...fontem.lucida.console> wrote:

    > "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > Pracownik/podatnik co do zasady (zazwyczaj) ma Pesel a płatnik
    > ma NIP.

    I wykluczasz sytuację, że dany pracownik może być też płatnikiem?
    Doczytaj prosze ustawę lub przejrzyj do końca wątek.

    > Jakich składek?

    Miałem na myśli zaliczki, sorry.

    > Bardzo łatwe -- jest Pesel w numerze!
    > (Pesel i 0 lub NIP i 00)

    I kto je spamięta?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 58. Data: 2020-01-20 19:53:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "cef" 5e2544a1$0$17344$6...@n...neostrada.pl

    > A po co było zgadywać?
    > Zaliczki na PIT pracowniczy płaciło się na swój US.
    > Był jeden numer a teraz byłaby odrębna numeracja dla każdego pracownika, więc niby
    gdzie to ułatwienie?

    Nie samym PITem4 żyje podatnik.
    Mam więcej niż jednego płatnika.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 59. Data: 2020-01-20 19:58:10
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > I wykluczasz sytuację, że dany pracownik może być też płatnikiem?
    > Doczytaj prosze ustawę lub przejrzyj do końca wątek.

    Nie wykluczam.
    'Co do zasady' oznacza ~'zazwyczaj', nie zaś 'zawsze'.

    Papier, dysk, flaszka, białko...

    --

  • 60. Data: 2020-01-20 20:59:24
    Od: cef <c...@i...pl>

    > "cef" 5e2544a1$0$17344$6...@n...neostrada.pl

    > Nie samym PITem4 żyje podatnik.
    > Mam więcej niż jednego płatnika.

    Mowa była o PIT-4.
    Jaki podatek płacił dotychczas płatnik na rachunek podatnika?