    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Bank interpretuje
    Date: Mon, 20 Jan 2020 01:28:31 +0100

    "Wojciech Bancer" s...@p...org

    > Nie. Jeśli ktoś np. prowadzi "po godzinach" działalność, albo
    > jest czynnym podatnikiem VAT, albo jest płatnikiem składek ZUS
    > (np. zatrudniasz nianię), to masz NIP, a nie PESEL.

    Pracownik/podatnik co do zasady (zazwyczaj) ma Pesel a płatnik
    ma NIP. Niani nic do tego -- IMO. Szukasz (IMO) dziury w całym.
    IMO obyś postawił szmal do dyspozycji Fiskusa. I to tylko na
    czas jakiś -- od lat wprowadzane są odwrotne zasady -- odbiorca
    szmalu (sklep, Fiskus, ZUS) inicjuje przelew, nie płatnik...
    (coś na kształt obecnego PZ)

    Jako urzędnik IMO byś był niemożliwy do współpracy...
    (szukałbyś dziury w całym -- lub nawet w próżni!)

    > Zakładając "przelewy ręczne": oznacza to 2x więcej roboty

    Niby tak -- na szczęście możesz na firmowy/NIPowy, wspólny.
    Siak czy tak -- nie pracownik odpowiada za brak szmalu,
    lecz pracodawca, czyli płatnik!

    > i 2x większe możliwości zrobienia pomyłki (np. wysłania składek

    Jakich składek? Piszemy o podatkach! Składki (na rzecz ZUS)
    z indywidualnymi numerami mamy od ~dwóch lat.

    > błędnie na inny numer podatnika, co jest trudne
    > do zweryfikowania bo nie ma obok "imienia nazwiska",

    Bardzo łatwe -- jest Pesel w numerze!
    (Pesel i 0 lub NIP i 00)

    https://www.podatki.gov.pl/generator-mikrorachunku-p
    odatkowego/

    Trochę poświęć czasu temu co piszesz. ;)
    Ja mam za sobą generację ~20 numerów, więc wiem...

    NIP: 9660485089
    Mikrorachunek podatkowy: PL73 1010 0071 2222 9660 4850 8900

    Wybacz, ;) że nie postawię numeru wygenerowanego z Peselu.

    [zamiast tego postawienia -- przeczytałem raz jeszcze me umowy
    zawarte z klientami; mowy w tych u_mowach nie ma o numerach... ;)
    czy te numery podpadają pod ,,dane osobowe'' mieszczące się w RODO?]

    > tylko podajesz sam numer konta).

    > Zakładając "przelewy automatyczne":

    Automat sam wygeneruje numer na podstawie Peselu.
    (choć IMO zazwyczaj nie będzie to potrzebne, bo
    zaliczki za Twych pracowników wpłacisz na swój,
    wygenerowany z NIPu, jako że to Ty jesteś Płatnikiem!)
    [PIT to przecież podatek BEZPOŚREDNI -- dlatego, że
    płacony jest bezpośrednio ;) przez pośrednika...]

    > Zakładasz te systemy to tak same z siebie są przystosowane
    > do wysyłania przelewów typu podatkowego (bo one to jednak
    > trochę inny format mają)?

    > Argument o masakrze podtrzymuję, zwłaszcza że mieliśmy
    > mówić o ułatwieniach :P

    Jest ułatwienie -- wg mnie. Są wreszcie zwyczajne przelewy.
    Wreszcie nie trzeba zgadywać, który US ma odebrać... [wiem,
    że są publikowane zasięgi USów, ale wiem też, że niektórzy
    nie wiedzą, gdzie mieszkają czy pracują... ważne, że ci,
    którzy daleko pracują od swego mieszkania, mają 8 plnów
    więcej niż ci, którzy pracują w pobliżu swych mieszkań...
    dziejowa sprawiedliwość musi być zachowana! podobnież
    z podatkiem -- obniżanym aż o cały 1%... przeciętniak
    zapłaci mniej o 50 pln PIT, lecz więcej o 130 pln ZUS...
    biedak zaoszczędzi ze 20 pln na PIT i straci też ~130 pln
    na ZUS... tylko bogacz i nierobotny oszczędzi na 1%... co
    wówczas, gdy tylko 1% ludzi będzie pracowitych? -- też będą
    ,,demokratyczne'' wybory par_lamentarne itp.?... można co roku
    zmniejszać PIT o 1% i w zamian zwiększać ZUS o 10%?... chyba
    tak, bo biornych/biernych jest 10 razy mniej niż dajnych/dojnych...
    ale tylko przez kilkanaście ;) lat... co później zaoferuje PIS?
    do wyższych składek ZUS ,,ze średniej'' dojdą jeszcze dopalacze
    ,,z minimalnej''... 2250, 2600, 3000, 4000... do składek ZUS
    dołączają przeróżne inne opłaty oparte o ,,średnią'' oraz
    o ,,minimalną'', w tym także kary... do tego wszystkiego
    w Lidlu mleko coraz droższe... i lniano-bawełnianych spodni
    po 3 pln próżno szukać... dlaczego nie wprowadzono podziału
    na odliczenia paliwowe: paliwo qpione w sobotę, w niedzielę,
    podczas deszczu... inaczej Diesel z jego NOxami, inaczej gaz
    rosyjski, inaczej gaz amerykański czy norweski inaczej benzyna...
    część wydatków od podstawy, część od podatku -- jak ze składkami
    ZUS?... z ZUS jest jeszcze lepiej, bo nie tylko podział na odliczenia
    od podstawy (społeczne) i podatku (zdrowotne) ale jeszcze podział
    (poprzeczny?) na pracownika/ubezpieczonego i pracownika/płatnika...
    gdybyż tak jeszcze z paliwem -- część podatku sprzedawca, część
    qpujący?... toż to już było... przewrotny VAT27... ale trochę
    inaczej... im więcej komplikacji, tym łatwiej o klienta...
    skołowanego bądź nie -- toż klienci bez tak zwanych
    czterech kółek też płacą...]

    --