    From: "cef" <c...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Certyfikat kwalifikowany
    Date: Sun, 13 Apr 2008 08:26:42 +0200

    Witam,
    czy korzystając w przyszłości z mojego certyfikatu kwalifikowanego
    (do celów ZUS) będę mógł podpisać i wysłać
    też dokumenty firmy żony do ZUS?
    (nie jestem żadnym biurem rachunkowym,
    obie działalności to zwykłe DG osób fizycznych)
    W zasadzie ten certyfikat na razie jedynie do tego celu-ZUS- byłby mi
    potrzebny
    i chciałbym wiedzieć czy przypadkiem ten wydatek czeka mnie w rodzinie dwa
    razy.
    Strony firm prowadzących usługi certyfikacji milczą na ten temat,
    ale rozumiem ich, że chcieli by zarobić dwa razy.
    W google odnaleźć można trochę na temat możliwości
    wysyłania zestawów przez biura rachunkowe na jednym własnym certyfikacie-
    ale też raczej jako opinia ZUS dla PEMI w tej sprawie, a nie żeby tak
    wynikało z ustawy.

    "Klienci Zakładu Ubezpieczeń Społecznych mogą przekazywane
    do Zakładu dokumenty w postaci elektronicznej podpisywać
    bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym
    za pomocą kwalifikowanego certyfikatu, wystawionego
    bez wskazania w nim nazwy reprezentowanej instytucji.
    Istotne są: możliwość identyfikacji osoby
    podpisującej i niezaprzeczalność podpisu.
    Na tej podstawie wszelkie przekroczenia uprawnień
    mogą być dochodzone przez płatnika na drodze prawnej z pominięciem ZUS."

    Natomiast w samej ustawie o sus przy przekazaniu
    dokumentów w formie elektronicznej do ZUS
    jest mowa o "podpisie elektronicznym osoby
    odpowiedzialnej za przekazanie tych dokumentów"
    Czyli będę mógł podpisać zestaw żony swoim podpisem
    kwalifikowanym. Dobrze myślę?