  • 11. Data: 2007-11-18 11:57:25
    Temat: Re: Chcę zamknąć firmę. Czy muszę teraz zapłacić VAT od wszystkiego co kupiłem?
    Od: z...@g...com

    > BTW jesteś może ulgowym zusiarzem któremu nie opłaca się podwyżka na 800
    > zeta?

    Bingo. Czas pojeść trochę kuroniówki i nacieszyć się składką zdrowotną
    płaconą przez urząd pracy.

    A co? Książkę piszesz na temat szkodliwości ZUS-u? Myślę, że to
    oklepany temat.

  • 12. Data: 2007-11-18 12:05:25
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-11-2007 o 12:54:32 <z...@g...com> napisał(a):

    > Bardziej mnie interesuje praktyka. Nie chodzi mi o to co wynika z
    > ustaw tylko co US widzi na codzień przy zamykanych firmach i czego się
    > nie czepia (bo by musiał się czepiać prawie wszystkich).

    > Czy to jednoznaczne z tym, że środków trwałych nie umieszcza się w
    > spisie z natury, albo że się je tam umieszcza z wartością zero?

    Tak - nie umieszcza się ich w spisie. Pozostają tylko w EŚT,
    bez konsekwencji podatkowych(jeśli ich nie sprzedasz).

  • 13. Data: 2007-11-18 12:07:42
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-11-2007 o 12:57:25 <z...@g...com> napisał(a):

    > Bingo. Czas pojeść trochę kuroniówki i nacieszyć się składką zdrowotną
    > płaconą przez urząd pracy.
    >
    > A co? Książkę piszesz na temat szkodliwości ZUS-u? Myślę, że to
    > oklepany temat.

    Co tak ostro, proste pytanie zadałem :)

  • 14. Data: 2007-11-18 12:36:37
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    z...@g...com napisał(a):

    [...]

    > Wydaje mi się, że nikt oprócz mnie nie wie czy wybrałem zaliczenie
    > prosto w koszty czy amortyzację ST o WP < 3500.
    > Odpisy amortyzacyjne to chyba zwykłe koszty. Wydaje mi się, że na
    > deklaracjach składanych do US (PIT-5 PIT-B VAT-7K) nigdzie nie jest
    > wyszczególnione jaka część kosztów to odpisy amortyzacyjne.

    W przypadku VAT-7 masz:
    - nabycie towarów i usług zaliczanych u podatnika do środków trwałych
    - nabycie towarów i usług pozostałych

    [...]

    Wydaje mi się, że to robi różnicę. :)

    --
    Wojciech Bancer

  • 15. Data: 2007-11-18 19:38:44
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik <z...@g...com> napisał w wiadomości
    c.googlegroups.com...
    > BTW jesteś może ulgowym zusiarzem któremu nie opłaca się podwyżka na 800
    > zeta?

    Bingo. Czas pojeść trochę kuroniówki i nacieszyć się składką zdrowotną
    płaconą przez urząd pracy.

    Hehe - obawiam sie, ze bedziesz chodzil glodny.
    Od DG na ulgowym ZUS-ie "kuroniowka" NIE NALEZY sie!
    Chyba, ze podwyzszyles sobie rok temu podstawe naliczania skladek do 960 zl
    i oplacales skladke na Fundusz Pracy

    Pozdrawiam
    SDD

  • 16. Data: 2007-11-20 23:22:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Nov 2007, z...@g...com wrote:

    > Kluczowe pytanie brzmi: Czy w pełni zamortyzowany środek trwały ma
    > wartość zerową w czasie spisu z natury?

    Dla podatku dochodowego ST *nie* podlega remanentowi, zaś dla
    VAT amortyzacja nie ma znaczenia.
    W razie jeśli ST "przestaje służyć czynnosciom opodatkowanym"
    trzeba zwrócić CAŁY odliczony przy nabyciu (i ew. ulepszeniach) VAT.

    > Super.

    :)

    > Chyba wystarczy, że zmienię w swojej głowie i w ewidencji środków
    > trwałych.

    Wojciech napisał - nie wiem czy ktoś to "skoreluje", ale dla VAT
    jest oddzielna rubryka.
    I dla 1500 jeszcze w EW jest różnica :)

    > Miałem na myśli, że wydaje mi się to dziwne bo nie słyszałem o tym,
    > żeby każdy bankrut zamykający firmę nagle musiał zapłacić fortunę
    > USowi.

    Jak przeczytał przepisy albo ma "ksiegowego", to wie, że należy
    "posłużyć celom opodatkowanym". Czyli sprzedać.

    > I tak wszyscy grzecznie wszystko sprzedają? Firma im się sypie a oni
    > zamiast ratować i zagospodarować jakoś z wyposażenia wszystko co mogą

    Nielogicznie argumentujesz: jak "firma się sypie" to po co im
    wyposażenie :]

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2007-12-03 13:17:15
    Od: z...@g...com

    On 18 Lis, 20:38, "SDD" <s...@t...pl> wrote:
> [...]
    > Od DG na ulgowym ZUS-ie "kuroniowka" NIE NALEZY sie!
    > Chyba, ze podwyzszyles sobie rok temu podstawe naliczania skladek do 960 zl
    ups, to nie wesoło, cały czas jechałem na minimalnym zusie i nie
    płaciłem wszystkiego czego wolno mi było nie płacić

  • 18. Data: 2007-12-03 13:19:42
    Od: z...@g...com

    On 21 Lis, 00:22, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    > Nielogicznie argumentujesz: jak "firma się sypie" to po co im
    > wyposażenie :]
    No wiem, na koniec najlepiej wszystko zostawić pod śmietnikiem i nie
    zawracać sobie głowy. :-)
    Teraz przynajmniej wiem skąd się brały komputery po kilkaset złoty z
    likwidowanych firm.

  • 19. Data: 2007-12-03 13:31:59
    Od: z...@g...com

    Podsumowując sprawa wywgląda następująco:

    Na koniec są dwa remanenty. Jeden dla VAT, jeden dla PIT.
    W tym dla PIT nie pisze się środków trwałych (ale jeżeli coś nie
    zostało od razu wpisane jako środek trwały to nie można sobie tego
    poprawić później bo w VAT-7 są osobne rubryczki na koszty środków
    trwałych i na koszty inne więc US wie czy coś faktycznie zostało
    wpisane jako środek trwały kiedy powinno czy zostało zaliczone wprost
    w koszty).
    W tym dla VAT jest wszystko towary, wyposażenie, środki trwałe,
    wszytko od czego VAT można sobie było odliczyć przy zakupie (nawet
    jeżeli go nie odliczono to i tak trzeba to wpisać w remanencie). Co
    więcej w tym dla VAT towary trzeba wycenić po cenie zakupu, nie ma
    żadnej innej opcji, żadnej metody obejścia tego.

    Więc przed zamknięciem firmy najrozsądniejsze jest sprzedanie
    wszystkiego co się posiada znajomym i rodzinie. Najlepiej jako zużyte,
    uszkodzone, zniszczone, po jak najniższych cenach (żeby zapłacić od
    tego jak najmniejsze podatki) ale nie za złotówkę bo US może
    zakwestionować taką transakcję jeżeli cena będzie "nierynkowa".

    Innej legalnej możliwości w tym kraju po prostu nie ma. Być może
    praktyką w US-ach jest niekontrolowanie remanentów więc można je podać
    jako zerowe i w razie czego strugać głupa. Wiem o przynajmniej jednej
    zawodowej księgowej która dokładnie tak zrobiła przy zamykaniu pewnej
    firmy. Tak czy inaczej lepiej nie ryzykować i sprzedawać, sprzedawać,
    sprzedawać.

    Dziękuję wszystkim za pomoc, zwłaszcza za zwrócenie uwagi na osobne
    środki trwałe w VAT-7.

  • 20. Data: 2007-12-03 20:28:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Dec 2007, z...@g...com wrote:

    > Teraz przynajmniej wiem skąd się brały komputery po kilkaset złoty
    > z likwidowanych firm.

    ...i w ten prosty sposób wyjaśnia się wiele absurdów, których efekty
    nie są zrozumiałe dla "normalnego człowieka".
    To że "lepiej wyrzucić niż podarować" też (że tak przypomnę: w ustawie
    o VAT wprowadzili zapis, ale standardową metodą komplikacji - odbiorcą
    mogą być tylko instytucje charytatywne itp).

    pzdr, Gotfryd