  • 1. Data: 2008-11-28 10:33:45
    Temat: [Cross]Re: Faktura nie opłacona - zwrot nadpłaty z US?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    atraM pisze:
    > Jakieś 2-3 miesiące temu wysłałam klientowi fakturę na 3000zł, a
    > następnie zaksięgowałam i opłaciłam już od tego podatek. Tymczasem
    > klient nie zapłacił i wiem, że już na pewno nie zapłaci, bo okazał się
    > lepszym cwaniakiem. Czy mogę jakoś anulować tę nadpłatę? Czy jest
    > szansa, że zwrócą mi te kilkaset złotych zapłacone od czegoś czego
    > faktycznie nie sprzedałam?

    VAT i dochodowy możesz odzyskać, jeśli należność będzie nieściągalna,
    czyli najpierw musisz mieć wyrok, a potem postanowienie komornika o
    bezskuteczności egzekucji (są wyjątki, ale przy niewielkich kwotach).

    Co ciekawe, nie wiem czy odliczenie przysługuje, jeśli wystawca
    faktury przegra sprawę w sądzie o zapłatę. Wtedy nie będzie mógł się
    legitymować postanowieniem komornika o bezskuteczności egzekucji, ale
    czy to zamyka możliwość odzyskania podatków?

    Pytanie to kieruję do grupy .podatki :)

    --
    Liwiusz

  • 2. Data: 2008-11-28 15:49:27
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Fri, 28 Nov 2008 11:33:45 +0100, Liwiusz
    <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > VAT i dochodowy możesz odzyskać, jeśli należność będzie nieściągalna,
    >czyli najpierw musisz mieć wyrok, a potem postanowienie komornika o
    >bezskuteczności egzekucji (są wyjątki, ale przy niewielkich kwotach).
    O dochodowym obilo mi sie o uszy, ale o odzyskaniu VAT nie slyszalem
    ;)
    A o jakich wyjatkach piszesz?

    WAM
    --
    Ostatnie miejsca na Sylwestra 2008!
    http://www.nadmorze.pl - Może nad morze?

  • 3. Data: 2008-11-28 20:25:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Nov 2008, Liwiusz wrote:

> [...]
    > przegra sprawę w sądzie o zapłatę. Wtedy nie będzie mógł się legitymować
    > postanowieniem komornika o bezskuteczności egzekucji, ale czy to zamyka

    IMHO - nie zamyka.
    Wyrok określający że zapłata się nie należała *raczej* będzie wskazywał
    na bezpodstawność samej faktury. A to by wskazywało na błędne wystawienie,
    czyli kwalifikowało się do korekty.
    Akcent na "raczej" z tej okazji, że niesłuszność żądania zapłaty nie
    musi być tożsama z faktycznym brakiem dostawy towaru lub niewykonaniem
    usługi.
    Wyobrazić sobie można wyrok np. w sprawie o darowiznę, do której ktoś
    się (skutecznie - notariusz :)) zobowiązał, a później z różnych przyczyn
    JEDNAK domaga się zapłaty - i tę część przegrywa (wydanie towaru
    się *należy* a zapłata się *nie należy*, zaś VAT należy się z okazji
    "słusznego" wydania towaru, a nie z okazji zapłaty lub jej braku)

    Spróbuję powołać się na to:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    Art. 29
    1. Podstawš opodatkowania jest obrót, [...]
    4. Obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych
    i obowišzkowych rabatów [...] i o wartoœć zwróconych towarów,
    zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach
    ^^^^^^^^
    oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym
    charakterze, a także kwot wynikajšcych z dokonanych korekt faktur.
    ---

    Kto przeciw i dlaczego?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-11-28 21:30:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    WAM pisze:

    > O dochodowym obilo mi sie o uszy, ale o odzyskaniu VAT nie slyszalem
    > ;)
    > A o jakich wyjatkach piszesz?

    Jeśli koszty egzekucji przekroczą wysokość egzekwowanej kwoty. Wtedy
    nie trzeba iść do sądu.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-11-28 22:35:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 28 Nov 2008, WAM wrote:

    > On Fri, 28 Nov 2008 11:33:45 +0100, Liwiusz
    > O dochodowym obilo mi sie o uszy, ale o odzyskaniu VAT nie slyszalem
    > ;)

    To źle ;)
    Numeracja art.89a (uoVAT) wyraźnie wskazuje że to jest "późniejsze"
    wtrącenie, ale jednak już jakiś czas leży w ustawie.

    > A o jakich wyjatkach piszesz?

    Niewątpliwie o art.23.2.3 oraz art.23.3 UoPDoOF, link dla leni:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    Nawet jest tam (art.23.3.4) przepis literalnie pasujący do pytania
    Liwiusza:
    +++
    4) wierzytelnoœć jest kwestionowana przez dłużnika, na drodze
    powództwa sšdowego.
    ---

    BTW: moim zdaniem przecinek w tym przepisie stanowi działaność
    przecinkologa stosowanego. Jak na mój gust jest zbędny.
    Ma ktoś odmienne zdanie?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-11-28 22:35:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Jeśli koszty egzekucji przekroczą wysokość egzekwowanej kwoty. Wtedy nie
    > trzeba iść do sądu.

    Wyjątków jest wiecej :) (link w sąsiednim poście)

    pzdr, Gotfryd