  • 1. Data: 2002-03-01 08:04:21
    Temat: Czy bezrobotny moze odliczyc wydatki na studia ?
    Od: <g...@p...onet.pl>

    Moj brat po skonczeniu technikum poszedl na studia zaoczne.
    Niestety w roku ubieglym nie udalo mu sie znalezc pracy.
    Czy istnieje jakis sposob odzyskania (odliczenia) czesci oplat za studia w tym
    przypadku ?
    Czy powinien skladac PIT(37?) za rok ubiegly jezeli nie uzyskal zadnych dochodow, a
    jedynie poniosl wydatki na nauke ?

    Jack

  • 2. Data: 2002-03-01 08:29:11
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    g...@p...onet.pl napisał(a) w wiadomości:
    <3...@n...onet.pl>...
> [...]
    >Czy powinien skladac PIT(37?) za rok ubiegly jezeli nie uzyskal zadnych
    dochodow, a jedynie poniosl wydatki na nauke ?

    PIT-37 to zeznanie z osiągniętego dochodu. Brat nie miał dochodu, więc nie
    składa. Ponieważ nie płacił zaliczek na podatek to nie bardzo jest możliwość
    odzyskania przez niego czegoś, czego nie zapłacił.

    Istnieje jednak możliwość (ale prosze ekspertów z grupy o potwierdzenie) -
    przecież brat jest raczej na utrzymaniu rodziców (jak nie osiągał dochodów,
    to ktoś musiał przecież ktoś mu dać na to pieniądze). Jeżeli ma < 25 lat, to
    rodzice mogą te wydatki uwzględnić we własnym PIT.

    Magdip

  • 3. Data: 2002-03-01 18:29:22
    Od: "AG" <a...@w...ipl.net>

    Użytkownik Magdip <m...@o...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:a5ne61$8l$...@o...ict.pwr.wroc.pl...

    > g...@p...onet.pl napisał(a) w wiadomości:
    > <3...@n...onet.pl>...
    Odpowiadam:
    Twoj brat sklada zeznania. W dochodach zero w odliczeniach ile wyjdzie a
    nastepnie w rubryce kwota odliczenia ktora nie znalazla pokrycia w
    dochodach roku biezacego. Odliczenie przechodzi Ci z roku na rok az
    uzyszkasz dochody. Tak jak fiskus nam nie popuszcza to dlaczego my mamy mu
    popuszczac. Odliczenia miales bo oplacales studia z oszczednosci lat
    poprzednich.. Jesli masz jeszcze pytania to na priva prosze.
    Anusia

  • 4. Data: 2002-03-01 22:53:33
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Mar 2002, AG wrote:
    [...]
> [...]
    >+ popuszczac. Odliczenia miales bo oplacales studia z oszczednosci lat
    >+ poprzednich.. Jesli masz jeszcze pytania to na priva prosze.

    W kwestii formalnej: a te oszczędności to skąd się wzięły ??
    Darowizna od rodziców ? - nie ma mowy, bo "posłanie do szkoły"
    (w zakresie możliwości rodziców) jest obowiązkiem alimentacyjnym,
    AFAIK.

    IMHO "Magdip" dobrze pisze - przynajmniej "niedawno" można
    było odliczyć "coś za studia dziecka na utrzymaniu" (ale
    głowy nie dam, szkoda mi jej ;))

    >+ Anusia

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-03-01 23:44:15
    Od: "Magdip" <m...@o...pl>

    "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl> wrote in message
    tanpol.com.pl...
> [...]
    >
    > IMHO "Magdip" dobrze pisze - przynajmniej "niedawno" można
    > było odliczyć "coś za studia dziecka na utrzymaniu" (ale

    no właśnie też się zdziwiłam propozycji Anusi, bo co Urząd obchodzi, że
    brakło Ci zaliczek na podatek żeby móc skorzystać z wszystkich odliczeń.
    Zdaje sie ze wyjątkiem była tu dawna duża ulga budowlana, gdzie coś tam
    można było odpisywać w kolejnych latach (ale z kolei ja tutaj głowy nie dam
    ;-))
    IMHO jeszcze można odliczyć studia "dziecka" (ładne mi dziecko, 20 lat ;-)),
    jeżeli jest na utrzymaniu podatnika i nie osiąga dochodów z wyjątkiem
    zwolnionych od opodatkowania (i dalej coś tam, trzeba dokładnie w ustawie
    sprawdzić).

    Magdip

  • 6. Data: 2002-03-07 08:00:45
    Od: <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeżeli jest na utrzymaniu podatnika i nie osiąga dochodów z wyjątkiem
    > zwolnionych od opodatkowania (i dalej coś tam, trzeba dokładnie w ustawie

    No to teraz to juz nic nie wiem :)
    Brat jest na utrzymaniu rodzicow.
    Ma 22 lata.
    Nie ma zadnych dochodow (nawet zwolnionych od opodatkowania) - przynajmniej za
    rok ubiegly.
    Czy w tym przypadku rodzice moga sobie w swoim rozliczeniu odliczyc oplate za
    studia ?
    Gdzie mozna o tym poczytac bo stwierdzenia typu "wydaje mi sie" sa niezbyt
    przekonujace jak dla mnie.
    Czy objasnienia do wypelniania PIT 37 zawieraja jednoznaczne i precyzyjne
    zasady kto i co moze odliczyc ??

    Jack

  • 7. Data: 2002-03-07 08:48:57
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

> [...]
    > przekonujace jak dla mnie.
    > Czy objasnienia do wypelniania PIT 37 zawieraja jednoznaczne i precyzyjne

    -----
    Napewno przeczytasz o tym w ustawie podatek dochodowy od osób fizycznych.
    Art.27a punkt 1
    podpunkt 2 c o odpłatnym kształceniu w szkołach wyższych oraz
    art.27 punkt 11. prawo do odliczeń przysługuje podatnikowi kształcącemu się
    w szkole wyższej o ile nie ukończył 35 lat oraz podatnikowi na którego
    utrzymaniu jest osoba kształcąca.o ile nie ukończyła 25 lat i nie uzyskuje
    dochodów z pewnymi wyjątkami ale jeśli chcesz dokładnie sięgnij do ustawy.
    Jolka

  • 8. Data: 2002-03-07 11:04:16
    Od: <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > dochodów z pewnymi wyjątkami ale jeśli chcesz dokładnie sięgnij do ustawy.

    Dzieki !!

    A gdzie mozna zapoznac sie z trescia tej ustawy ???
    I ile to kosztje ? :)
    Czy takie informacje nie powinny sie znajdowac w objasnieniach do wypelniania
    formularzy PIT ?
    Byly by to o wiele wartosciowsze informacje od mnostwa bzdetow ktore tam sa.

    Jack

  • 9. Data: 2002-03-07 14:17:45
    Od: "grzegce" <g...@p...onet.pl>

    znajdziesz ją na www.sejm.gov.pl w archiwum aktów prawnych

    > I ile to kosztje ? :)

    parę impulsow ;)

    > Czy takie informacje nie powinny sie znajdowac w objasnieniach do
    wypelniania
    > formularzy PIT ?

    Znajduja sie, w tej smiesznej ksiazeczce dolaczanej do formularzy PIT.