  • 11. Data: 2010-10-12 09:03:11
    Temat: Re: Czy jest tu obowiązek podatkowy?
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-10-12 09:08, Jagna W. wrote:

    > Tam, gdzie się kończy zdrowy rozsądek, a zaczyna absurd (vide post Witka
    > - mam nadzieję, że żartobliwy ;-)

    Kłopot polega na tym, że urzędnikom wszelkiej maści zdrowy rozsądek
    często kończy się w zupełnie innym miejscu niż "normalnym" ludziom ;-)

    Piotrek

  • 12. Data: 2010-10-12 10:45:33
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/12/2010 10:53 AM), Jarek Andrzejewski wrote:

    > A choćby taka, że podwożący wcale nie musi byc VATowcem, a PITowcem -
    > jest.

    Nie mam wątpliwości że jakby zlikwidowali PIT i zostawili VAT, to
    podwożący byłby VATowcem.

    A także że VAT byłby wyższy.

    p. m.

  • 13. Data: 2010-10-12 11:03:50
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 12 Oct 2010 12:45:33 +0200, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    >Nie mam wątpliwości że jakby zlikwidowali PIT i zostawili VAT, to
    >podwożący byłby VATowcem.

    38 milionów podatników VAT? Wątpię, choć Jan Vincent pewnie nie takie
    pomysły potrafi zrealizować...

    >A także że VAT byłby wyższy.

    Tak, o kwotę, jaka z PIT byłaby "stracona". Ale to i tak byłoby z
    korzyścią dla wszystkich, bo IMHO PIT jest wyjątkow szkodliwym i
    trudnym do stosowania podatkiem.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 14. Data: 2010-10-12 11:13:17
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 12.10.2010 13:03, Jarek Andrzejewski pisze:

> [...]
    >
    > Tak, o kwotę, jaka z PIT byłaby "stracona". Ale to i tak byłoby z
    > korzyścią dla wszystkich, bo IMHO PIT jest wyjątkow szkodliwym i

    VAT w obecnym wydaniu jest IMHO dużo bardziej złożony jako podatek,
    natomiast - przynajmniej w moim przypadku - jest bardziej dookreślony -
    jest usługa lub wydanie towaru - jest podatek. W przypadku PIT mamy ten
    mityczny dochód który nie za bardzo wiadomo czym jest.
    No i ewidencja VAT zabiera mi powiedzmy 3 godziny raz na kwartał, a KPiR
    podobnie - tyle że miesiąc w miesiąc.

    --
    Tomek

  • 15. Data: 2010-10-12 11:32:15
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On Tue, 12 Oct 2010 13:13:17 +0200, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    >VAT w obecnym wydaniu jest IMHO dużo bardziej złożony jako podatek,

    VAT jest prosty jak konstrukcja cepa: dostajesz fakturę, masz VAT
    naliczony, wystawiasz fakturę - masz VAT należny. Odejmujesz - i
    gotowe. OK, ustalenie daty powstania obowiązku czy rozliczenia
    wewnątrzunijne mogą być nieco bardziej skomplikowane, ale IMHO nie da
    się tego porównać do kompikacji PIT, gdzie trzeba obliczyć dochód z
    zupełnie innych wielkości innych niż otrzymane zapłaty i wydane
    pieniądze.

> [...]
    >mityczny dochód który nie za bardzo wiadomo czym jest.
    >No i ewidencja VAT zabiera mi powiedzmy 3 godziny raz na kwartał, a KPiR

    sam widzisz - podajesz argumenty za tym, że VAT jest prostszy.

  • 16. Data: 2010-10-12 11:49:40
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2010-10-12, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    [...]

    > No i ewidencja VAT zabiera mi powiedzmy 3 godziny raz na kwartał, a KPiR
    > podobnie - tyle że miesiąc w miesiąc.

    A to PIT-5 się nie da kwartalnie?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 17. Data: 2010-10-12 13:03:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/12/2010 01:32 PM), Jarek Andrzejewski wrote:

> [...]
    > się tego porównać do kompikacji PIT, gdzie trzeba obliczyć dochód z
    > zupełnie innych wielkości innych niż otrzymane zapłaty i wydane

    Mówisz o założeniach VATu - owszem są proste. Tylko że tak samo
    założenia PITu też są proste.

    A życie ma się nijak do założeń. Jak dla mnie VAT jest cholernie
    skomplikowany.

    Przeczytawszy ustawę o PIT - zrozumiałem coś w okolicach połowy i przez
    pewien czas (zanim nie byłem VATowcem) księgowałem się sam.

    Ustawy o VAT nie dałem rady nawet przeczytać - nie mówiąc o jakimkolwiek
    zrozumieniu. Nie było też mowy o samodzielnym księgowaniu się z VATem -
    musiałem zatrudnić biuro.

    p. m.

  • 18. Data: 2010-10-12 13:06:28
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (10/12/2010 01:03 PM), Jarek Andrzejewski wrote:

    > 38 milionów podatników VAT?

    A czemu nie? Poza tym - mamy chyba całą masę podatników VAT, tylko że
    znakomita większość zwolniona podmiotowo ("na limit").

    > Wątpię, choć Jan Vincent pewnie nie takie

    Nie czepiałbym się konkretnie JV - każdy polityk jest jak dr. Jekyll -
    ale ujawnia się w nim bardzo mocny mr. Hide jak zostaje ministrem
    finansów. W zasadzie dotyczy to wszystkich dotychczasowych MF.

    p. m.

  • 19. Data: 2010-10-12 13:52:16
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 12.10.2010 13:49, Wojciech Bancer pisze:
    > On 2010-10-12, Tomek<t...@o...pl> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A to PIT-5 się nie da kwartalnie?

    A rozporządzenie do KPiR uchylili :) ? Nawet jeśli tamten przepis o
    księgowaniu do 20. można teraz stosować kwartalnie, to 3*3 daje 9,
    względnie 8,5 jeśli uwzględnić oszczędność czasu na "czynnościach
    rozruchowych".

    --
    Tomek

  • 20. Data: 2010-10-12 13:54:50
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 12.10.2010 13:32, Jarek Andrzejewski pisze:

    > VAT jest prosty jak konstrukcja cepa: (...)

    > sam widzisz - podajesz argumenty za tym, że VAT jest prostszy.

    Nie ma w tym sprzeczności - ustawa o VAT to szczyt zakręcenia, nawet
    porównując do ustawy o PIT. Na szczęście dla moich usług stosowanie tego
    jest w miarę proste i nie mam takich obaw jak w PIT odnośnie np.
    nieodpłatnych świadczeń które są wirtualne głównie dlatego, że trzeba
    złapać delikwenta za rękę, a nie dlatego że są rzadko spotykane.

    --
    Tomek