  • 1. Data: 2004-01-13 17:47:56
    Temat: Czy moge pracować za żonę ?
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    Już wiem, że mając DG nie moge zawierac umów zleceń / o dzieło,
    nie mogę też mieć dwóch firm, żeby rozłożyć przychód
    i nie wejść w VAT. Więc zanim poddam się zupełnie
    przeznaczeniu i spadnie na mnie topór VAT'u zapytam.
    Czy będzie zgodnie z prawem gdy firmę założy sobie żona,
    ja będę pełnomocnikiem i będę w jej imieniu wykonywał
    jakies usługi (mając równolegle swoją działalność) ?

    Marek

  • 2. Data: 2004-01-13 19:55:47
    Temat: Re: Czy moge pracować za żonę ?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Jan 2004, EMPI wrote:

    >+ Hej !
    >+
    >+ Już wiem, że mając DG nie moge zawierac umów zleceń / o dzieło,

    Sprzeciw.
    Albo ja mam na sumieniu naruszenie prawa :)
    Tylko *w zakresie* DG nie możesz zawierać omów osobistych.
    Nadto - umowy twojej firmy z kontrahentami pewnikiem w sporej
    części będą umowami zleceń/o dzieło... tyle że nie "osobistymi"
    a "gospodarczymi" :)

    >+ nie mogę też mieć dwóch firm,

    Ależ "mieć" to możesz, idziesz i kupujesz sobie jakąś
    S.A. dla przykłądu - i już jest twoja :)
    Nie bij, ale skoro "wyrażasz się" :) (znaczy: niedbale)
    to jest okazja sobie poużywać :)
    [...]
    >+ Czy będzie zgodnie z prawem gdy firmę założy sobie żona,
    >+ ja będę pełnomocnikiem i będę w jej imieniu wykonywał
    >+ jakies usługi (mając równolegle swoją działalność) ?

    A nie możesz "po prostu" być osobą współpracującą ?
    Nie wiem czy tu jakiś "podwójne społeczne" nie wejdzie :],
    ale może nie !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 3. Data: 2004-01-14 21:51:42
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > Tylko *w zakresie* DG nie możesz zawierać omów osobistych.

    wiem, miałem na myśli mój konkretny przypadek który mi teraz wyskoczył ..

    > Ależ "mieć" to możesz, idziesz i kupujesz sobie jakąś
    > S.A. dla przykłądu - i już jest twoja :)

    :-) patrz wyżej ..

    > Nie bij, ale skoro "wyrażasz się" :) (znaczy: niedbale)
    > to jest okazja sobie poużywać :)

    hehe, no problem :-)

    > A nie możesz "po prostu" być osobą współpracującą ?

    Nie, bo ona nie będzie chciała zjamować się PIT'ologią itp,.
    więc raczej pełnomocnictwo moje jest niezbędne :-)

    > Nie wiem czy tu jakiś "podwójne społeczne" nie wejdzie :],
    > ale może nie !

    Nie, bo żona pracuje na pełnym etacie.

    Ufff - czyli chyba jednak mi się uda ominąc VAT :-)

    Dzięki za pomoc !

    Marek

  • 4. Data: 2004-01-14 22:30:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Jan 2004, EMPI wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Nie, bo ona nie będzie chciała zjamować się PIT'ologią itp,.
    >+ więc raczej pełnomocnictwo moje jest niezbędne :-)

    Ale nie chodziło o pełnomocnictwo. Chodzi o *faktyczne wykonywanie*
    działalności: pełnomocnik jest od "spraw prawnych" a nie łażenia
    z młotkiem/lutownicą/czymkolwiek :)
    A wtedy IMHO (niezależnie od pełnomocnictwa) "współpracowanie"
    będzie miało miejsce. Zabronione chyba nie jest (dopóki nie zaczniesz
    dokonywać transakcji między lub wspólnych z twoją żoną - wtedy
    też nie jest zabronione ale ceny podlegają kontroli US :)), ale
    trudno uznać że "nikt" realizuje umowy twojej żony :)
    >+
    >+ > Nie wiem czy tu jakiś "podwójne społeczne" nie wejdzie :],
    >+ > ale może nie !
    >+
    >+ Nie, bo żona pracuje na pełnym etacie.

    A co to ma do rzeczy ?? Społeczne płaci się od każdego "źródła".
    I przyznam że nie wiem jak interpretuje się taki przypadek, że
    ktoś prowadzi własną DG a jednocześnie jest "współpracujący"
    w innej :)
    W układzie 1-os DG + S.C. płaci się 2 społeczne (a jeśli się
    pracuje - to niezależnie trzecie :>).

    >+ Ufff - czyli chyba jednak mi się uda ominąc VAT :-)

    No cóż, widać biznes robi się "poważny" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-01-15 12:25:42
    Od: "EMPI" <e...@p...onet.pl>

    Hej !

    > A wtedy IMHO (niezależnie od pełnomocnictwa) "współpracowanie"
    > będzie miało miejsce.

    Zgadza sie, ale czy to trzeba gdzieś oficjalnie zgłaszać ?

    > A co to ma do rzeczy ?? Społeczne płaci się od każdego "źródła".

    Sprzeciw ! Jeżeli ktoś pracuje na etacie i zarabia powyżej
    progu 840 zł (na rok 2004) to nie musi płacić ZUS u z DG !
    Tylko zdrowotne.

    Marek

  • 6. Data: 2004-01-15 16:56:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 Jan 2004, EMPI wrote:

> [...]
    >+ > będzie miało miejsce.
    >+
    >+ Zgadza sie, ale czy to trzeba gdzieś oficjalnie zgłaszać ?

    Hm... chyba w ZUS !

> [...]
    >+ Sprzeciw ! Jeżeli ktoś pracuje na etacie i zarabia powyżej
    >+ progu 840 zł (na rok 2004) to nie musi płacić ZUS u z DG !

    Wrrr.... oczywiście, napisałem bez sensu - właśnie miało być
    "zdrowotne" :), thx, no i właśnie nie wiem czy przy takim
    układzie dodatkowe zdrowotne się należy :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-01-21 18:57:20
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@g...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > Wrrr.... oczywiście, napisałem bez sensu - właśnie miało być
    > "zdrowotne" :), thx, no i właśnie nie wiem czy przy takim
    > układzie dodatkowe zdrowotne się należy :(

    99% należy, ZUS liczy od punktu nie od łebka.

    pozdr, KG