  • 1. Data: 2005-12-10 10:28:47
    Temat: Czy muszę/mogę wystawić fakturę wewnętrzną?
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    Witam,
    Proszę o pomoc, bo się zapętliłem :)
    Czy jako czynny watowiec mogę/nie mogę/powinienem wystawić fakturę
    węwnętrzną w celu udokumentowania sprzedaży usług, których miejscem
    świadczenia jest terytorium innego kraju? (np. usługi elektroniczne,
    reklama, udzielenie licencji).
    Nabywca płaci czekiem, przelewem lub kartą, nie chce faktury.
    Par. 28 rozporządzenia o fakturach, dotyczący zasad wystawiania faktur
    wewnętrznych, powołuje się na art. 106 ust.7 ustawy, gdzie jednym z
    przpadków wystawiania faktur wewnętrznych jest dostawa towarów, dla
    której podatnikiem jest nabywca. Usług tam nie wymieniono.
    Z kolei par. 30 dotyczy "normalnych" faktur dokumentujących takie
    usługi, ale rozumiem, że jak nabywca nie chce, to się ich nie wystawia.

    Czy wobec tego wystawienie faktury wewnętrznej nie będzie błędem?
    Może wystarczy prowadzenie samej ewidencji takiej sprzedaży?

    Pozdrawiam
    @

  • 2. Data: 2005-12-10 20:47:50
    Temat: Re: Czy muszę/mogę wystawić fakturę wewnętrzną?
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    ajt wrote:
> [...]
    > węwnętrzną w celu udokumentowania sprzedaży usług, których miejscem
    > świadczenia jest terytorium innego kraju? (np. usługi elektroniczne,

    Po co? Przecież fakturę wewnętrzną wystawia się właśnie
    po to, żeby opodatkować czynność. A ona nie podlega opodatkowaniu
    (jak sam piszesz) w kraju sprzedawcy tylko nabywcy.

    > Z kolei par. 30 dotyczy "normalnych" faktur dokumentujących takie
    > usługi, ale rozumiem, że jak nabywca nie chce, to się ich nie
    > wystawia.

    Zaewidencjonuj tylko jako obrót
    niepodlegający opodatkowaniu,
    jeśli nie wystawiasz faktury wg par 30.

    > Czy wobec tego wystawienie faktury wewnętrznej nie będzie błędem?

    Chyba będzie.

    > Może wystarczy prowadzenie samej ewidencji takiej sprzedaży?

    Wg mnie wystarczy.

  • 3. Data: 2005-12-10 21:12:24
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    cef wrote:

    > Po co? Przecież fakturę wewnętrzną wystawia się właśnie
    > po to, żeby opodatkować czynność. A ona nie podlega opodatkowaniu
    > (jak sam piszesz) w kraju sprzedawcy tylko nabywcy.

    Hm, w międzyczasie przeczytałem kolejny raz ustawę, rozporządzenie o
    fakturach i jestem tylko trochę mądrzejszy :)
    Doczytałem już, że faktura wewnętrzna w takiej sytuacji byłaby błędem.
    Za to faktury "zwykłe" należy wystawiać również w interesujących mnie
    sytuacjach.

    > Zaewidencjonuj tylko jako obrót
    > niepodlegający opodatkowaniu,
    > jeśli nie wystawiasz faktury wg par 30.

    Odbiorcami tych usług są firmy, które płacą, a faktur nie chcą. Art. 106
    ust 2 nakłada na mnie obowiązek wystawienia faktury firmom.

    Problem w tym, że jak dostanę czek z USA wystawiony przez firmę na moje
    nazwisko, to chcialbym to jakoś zaewidencjonować w działalności.
    No i nie wiem jak, żeby to wyglądało na zapłatę za konkretną usługę a
    nie "jakieś pieniądze przysłane mi przez jakąś firmę nie wiadomo za co" :)
    To ostatnie jest o tyle ważne, że może zdaży się zwrot vatu, który
    przysługuje w takich przypadkach, a wiadomo, że wtedy wszystko musi być
    dopięte :)
    No i jak z tego wybrnąć?

    Pozdrawiam
    @

  • 4. Data: 2005-12-10 21:20:53
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    ajt wrote:
> [...]
    > No i nie wiem jak, żeby to wyglądało na zapłatę za konkretną usługę a
    > nie "jakieś pieniądze przysłane mi przez jakąś firmę nie wiadomo za

    Dane firm chyba masz.
    Wystaw fakturę, tylko nie taką "zwykłą", a taką
    dokumentującą sprzedaż niepodlegającą
    (bez stawki i bez podatku)

    Dokumentować fakturami
    tak jak w par 30 ust 2.

  • 5. Data: 2005-12-10 21:36:40
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    cef wrote:

    > Dane firm chyba masz.
    > Wystaw fakturę, tylko nie taką "zwykłą", a taką
    > dokumentującą sprzedaż niepodlegającą
    > (bez stawki i bez podatku)

    To akurat mialem na mysli używając określenia "zwykła" dla odróżnienia
    od "węwnętrznej" :)
    Czyli rozumiem, że jak przepisy obligują mnie do wystawienia faktury, to
    mam ją wystawić, zatrzymać kopię, a oryginał wywalić do kosza, skoro
    nabywca go nie chce? Podobnie jak z paragonami, które sklep musi
    wystawić, ale wielu nabywców zostawia je na ladzie :)
    Trochę mnie niepokoją słowa z par. 24: "oryginał otrzymuje nabywca"...

    Pozdrawiam
    @

  • 6. Data: 2005-12-10 21:46:28
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    ajt wrote:
> [...]
    > wystawić, ale wielu nabywców zostawia je na ladzie :)
    > Trochę mnie niepokoją słowa z par. 24: "oryginał otrzymuje nabywca"...

    Nie, nie do kosza.
    Skoro nie chcą, to mówisz im, że wysyłasz pocztą
    i niech sobie sami wywalą, a jeśli to dla nich problem,
    taka przychodząca faktura i jej nie chcą, to mówisz im, że wysyłasz,
    ale wysyłasz tak, żeby nie doszło :-)

  • 7. Data: 2005-12-10 22:48:36
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    cef wrote:

> [...]
    > i niech sobie sami wywalą, a jeśli to dla nich problem,
    > taka przychodząca faktura i jej nie chcą, to mówisz im, że wysyłasz,

    Muszę to przemyśleć...
    Na razie usiłuję się z tego rozliczać składając PIT-53 (też nie wiem,
    czy dobrze, czas pokaże :), ale od nowego roku planuję rozszerzyć
    działalność. Mam jeszcze parę dni na przygotowania :)
    Jeszcze jedno - jeśli prowadzę działalność pod nazwą "xxxx imię
    nazwisko" to czy wystawianie faktur krajowych pod taką nazwą, a tych
    zagranicznych jako "imie nazwisko" (adres ten sam) będzie dla US w
    porządku, czy lepiej nie próbować?

    Pozdrawiam
    @