  • 1. Data: 2005-12-09 20:23:56
    Temat: Działalność gospodarcza - sprzedaż open source... [US, vat, pit, prawo...]
    Od: "Sesori" <r...@w...pl>

    Witam,

    powiedzmy że zakładam działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży i
    wdrożeniach oprogramowania open source (na licencji GNU) na komputerach i
    serwerach klienta. Dodam, że większość tego oprogramowania mogę tylko
    ściągnąć z internetu - nie ma możliwość zakupienia go w Polsce). I teraz
    ważne pytanie: "Co na to urząd skarbowy?" Skąd wziąć fakturę zakupu? - jak
    to wytłumaczyć? Jak to jest z opodatkowaniem takiego oprogramowania?
    Szukałem na necie informacji ale powiem szczerze że jestem trochę
    "zmieszany" bo nie wiem komu wierzyć - ludzie różnie piszą :-/

    Bardzo proszę o opinie i rady osób obeznanych z tematem. Wszelkie linki do
    zarządzeń, ustaw, komentarzy mile widziane.

    Pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2005-12-09 21:44:02
    Temat: Re: Dziaalno gospodarcza - sprzeda open source... [US, vat, pit, prawo...]
    Od: "Kraft" <n...@s...com>

    Użytkownik "Sesori" napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > powiedzmy e zakadam dziaalno gospodarcz polegajc na sprzeday i
    > wdroeniach oprogramowania open source (na licencji GNU) na komputerach i
    > serwerach klienta. Dodam, e wikszo tego oprogramowania mog tylko
    > cign z internetu - nie ma moliwo zakupienia go w Polsce). I teraz
    > wane pytanie: "Co na to urzd skarbowy?" Skd wzi faktur zakupu? - jak
    > to wytumaczy? Jak to jest z opodatkowaniem takiego oprogramowania?

    Tak naprawde to US nie interesuje skad ty to masz. To juz twoj problem - nie
    masz faktury zakupu - nie masz kosztu uzyskania przychodu. Raczej martw sie
    licencjonowaniem, anizeli podatkami. Programy sprzedaje sie jak kazdy inny towar
    nie objety nizszym Vatem.

    Tak jak juz wspomnialem - twoj problem to licencjonowanie, a nie podatki.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2005-12-10 22:07:15
    Od: "Tomasz" <s...@r...pl>

    Użytkownik "Sesori" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > powiedzmy że zakładam działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży i
    > wdrożeniach oprogramowania open source (na licencji GNU) na komputerach i

    Nie będziesz miał problemów z licencją przy sprzedaży?
    Sprzedawaj usługę (wdrożenie, zapisanie na nośniku, itp.) a nie program!

    Tomasz

  • 4. Data: 2005-12-11 23:02:44
    Od: "Elmo Killer" <r...@w...pl>

    > Sprzedawaj usługę (wdrożenie, zapisanie na nośniku, itp.) a nie program!

    no tak, to jest jakieś wyjście ale... nie rozwiązany pozostaje problem skąd
    wziąłem program - przecież nie powiem że klient dał mi go do wdrożenia :-/

  • 5. Data: 2005-12-11 23:09:06
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    <r...@w...pl> napisal(a):

    > no tak, to jest jakieś wyjście ale... nie rozwiązany pozostaje problem skąd
    > wziąłem program - przecież nie powiem że klient dał mi go do wdrożenia :-/

    Ale kogo to obchodzi, skąd wziąłeś program?
    --
    Samotnik
    www.bizuteria-artystyczna.pl

  • 6. Data: 2005-12-12 07:25:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Tomasz wrote:

    > Nie będziesz miał problemów z licencją przy sprzedaży?

    W wypadku GPL licencja nie zabrania sprzedaży. Pamiętaj tylko, ze
    musisz klientowi umożliwić dostęp do źródeł programu.

  • 7. Data: 2005-12-12 21:19:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Dec 2005, Elmo Killer wrote:

    > no tak, to jest jakieś wyjście ale... nie rozwiązany pozostaje problem skąd
    > wziąłem program - przecież nie powiem że klient dał mi go do wdrożenia :-/

    US już raz przegrał "pokazowo" sprawę podatku od freeware (a pomysłem
    opartem o "wycenę wg wartości wynkowej").
    Jak mniemam przez dłuuugi czas nikomu nie wpadnie do głowy ośmieszyć
    się na podobnej podstawie - freeware *JEST* za darmo i jeśli coś
    zostanie dostarczone jako freeware to IMHO trudno się przyczepić.

    Oczywiście - wiem iż GPL wolno *sprzedać*.
    Ale wtedy rzeczywiście powstanie pytanie - czy przypadkiem wartość
    owego programu nie jest "przychodem z nieodpłatnego świadczenia".
    IMHO cytat z Killera jest w sam raz :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)