  • 1. Data: 2002-12-13 09:00:57
    Temat: Czy należy zapłacić podatek dochodowy
    Od: Ender <m...@m...poczta.onet.pl.usun.malpe>

    Opiszę krótko zdarzenie:
    Pracodawca wypowiedział mi umowę z art. 30. § 1 2) skorzystałem z
    możliwości odwołania się do Sądu Pracy(nie zgadzałem się z
    uzasadnieniem) o odszkodowanie z art. 45 §1. Gdy Sąd Pracy przysłał
    pracodawcy pismo procesowe pracodawca zgodził się na podpisanie ugody i
    wypłacił mi odszkodowanie z art. 45 §1.
    Czy należy odprowadzić od tego odszkodowania zaliczkę na podatek
    dochodowy, ewentualnie "uZUSowić" i jeżeli tak to kto jest w tym
    przypadku płatnikiem?

  • 2. Data: 2002-12-29 21:04:15
    Temat: Re: Czy należy zapłacić podatek dochodowy
    Od: m...@p...onet.pl

> [...]
    > Czy należy odprowadzić od tego odszkodowania zaliczkę na podatek
    > dochodowy, ewentualnie "uZUSowić" i jeżeli tak to kto jest w tym

    Odszkodowania wypłacone pracownikom z tytułu nieuzasadnionego lub niezgodnego z
    prawem wypowiedzenia umowy o pracę, na podstawie art. 45 K.p., jak również
    odszkodowanie wypłacone w razie niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy
    bez wypowiedzenia na podstawie art. 56 § 1 K.p. - nie stanowią podstawy wymiaru
    składek zarówno na ubezpieczenia społeczne jak i na ubezpieczenie zdrowotne,
    ale wyłącznie do wysokości określonej w powołanych przepisach.

    Pozdrawiam, M.Y.

  • 3. Data: 2002-12-29 22:16:18
    Od: "bz" <t...@t...pl>

> [...]
    zdrowotne,
    > ale wyłącznie do wysokości określonej w powołanych przepisach.

    Mam podobną sprawę. Zawarta została ugoda, ze pracodawca zapłaci mi kwotę
    (została określona) tytułem odszkodaowania przewidzianego w art.45 § 1
    kodeksu pracy. Czy i kto ma zapłacić podatek i czy wykazać w PIT....
    bz

  • 4. Data: 2002-12-30 23:54:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Dec 2002, bz wrote:
    [...]
> [...]
    >+ (została określona) tytułem odszkodaowania przewidzianego w art.45 § 1
    >+ kodeksu pracy. Czy i kto ma zapłacić podatek i czy wykazać w PIT....

    Z grubsza biorąc idea jest taka: jeśli odszkodowanie jest
    kwotą której *nie* dostałeś a *zapłaciłbyś* podatek (gdybyś
    ją dostał) - to podatek się należy. Jeśli odszkodowanie
    jest wyrównaniem szkody od majątku już opodatkowanego
    - to drugi raz podatku nie płacisz.
    W twoim przypadku - *jakbyś* pracował to *zarobiłbyś*
    (i za to masz pieniądze z odszkodowania) i *zapłaciłbyś*
    podatek - więc z odszkodowania podatek też zapłacisz.
    Konkretnie (UoPDoOF):
    +++
    art. 21.1"Wolne od podatku dochodowego są".3"...odszkodo-
    wania...z wyjątkiem:".a)"przewidzianych w prawie pracy
    odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
    +++

    pzdr, Gotfryd
    (zastrzegający że z logiką w podatkach to trzeba bardzo
    ostrożnie...)

  • 5. Data: 2003-01-02 17:36:36
    Od: "bz" <t...@t...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    > +++
    >
    > pzdr, Gotfryd
    > (zastrzegający że z logiką w podatkach to trzeba bardzo

    bz49@

    Kodeks Pracy:
    "Art45§1 W razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas nie
    określony jest nieuzasadnione lub narusza prawo o wypowiedzeniu umów o pracę, sąd
    pracy - stosownie do żądania pracownika - orzeka o bezskuteczności wypowiedzenia, a
    jeśli umowa uległa już rozwiązaniu - o przywróceniu pracownika do pracy na
    poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu,"

    Art. 21. UoPDoOF
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    1) skreślony,
    2) renty przyznane na podstawie odrębnych przepisów o zaopatrzeniu
    inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin,
    3) odszkodowania otrzymane na podstawie przepisów prawa administracyjnego,
    prawa cywilnego i na podstawie innych ustaw, z wyjątkiem:
    a) przewidzianych w prawie pracy odszkodowań z tytułu skrócenia okresu
    wypowiedzenia umowy o pracę,
    b) odpraw wypłacanych na podstawie przepisów o szczególnych zasadach
    rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu
    pracy,
    c) skreślony
    d) odszkodowań przyznanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
    e) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z
    prowadzoną działalnością gospodarczą,
    f) odszkodowań za szkody dotyczące składników majątku związanych z
    prowadzeniem działów specjalnych produkcji rolnej, z których dochody
    opodatkowane są na zasadach, o których mowa w art. 27 ust. 1,

    Wydaje mi się, że podatku nie muszę płacić?
    Czy dobrze interpretuję?

    bz49

  • 6. Data: 2003-01-02 21:13:28
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    bz <t...@t...pl> wrote:

    No co TY w HTML-u posty piszesz? A, nie zauważyłem to TPSA więc nie
    dziwota.Sporo kasy więcej będzie od "modemowców"

    --
    Jacek

    "Jeśli ktoś ci mówi, że będzie lepiej, to wyślij go na drzewo"

    Cytat z Urbana - proszę nie uważać ,że to mój autorytet

  • 7. Data: 2003-01-03 01:21:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Jan 2003, bz wrote:

> [...]
    >+ > kwotą której *nie* dostałeś a *zapłaciłbyś* podatek (gdybyś
    >+ > ją dostał) - to podatek się należy. [...]

    IMHO to ten przypadek - *jakbyś* zarobił to byś zapłacił.
    Więc kiedy dostaniesz "zamiast" - to zapłacisz :[
    [...]
> [...]
    >+ > wania...z wyjątkiem:".a)"przewidzianych w prawie pracy
    >+ > odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,

    "z wyjątkiem" !

    [...]
    >+ Kodeks Pracy:
    >+ "Art45§1 W razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę
    [...]
    jeśli umowa uległa już rozwiązaniu - [...] albo o odszkodowaniu,"

    >+ Art. 21. UoPDoOF
    [...to samo co u góry, tylko całe...]

    >+ Wydaje mi się, że podatku nie muszę płacić?
    >+ Czy dobrze interpretuję?

    IMO źle.
    Wolne od podatku są odszkodowania *z wyjątkiem* odszkodowań
    (m.in.) za pracę... !
    Czyli twoje odszkodowania *nie jest* wolne, czyli podlega
    pod podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-01-03 19:47:59
    Od: "bz" <t...@t...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > (m.in.) za pracę... !
    > Czyli twoje odszkodowania *nie jest* wolne, czyli podlega
    > pod podatek dochodowy na zasadach ogólnych.

    bz

    Nadal mam wątpliwości odnośnie zapłacenia podatku.

    Ja otrzymałem odszkodowanie przewidziane w art.45 §1 kodeksu pracy.
    Wg mnie otrzymałem niezgodne z kodeksem pracy wypowiedzenie (naruszało prawo
    o wypowiedzeniu umów o pracę).
    Nie miałem skróconego okresu wypowiedzenia,
    ani nie otrzymałem odprawy na podstawie przepisów o szczególnych zasadach
    rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu
    pracy,

    Jeśli nie mam racji to czy były pracodawca powinien odprowadzić zaliczkę na
    podatek dochodowy od wypłaconego mi odszkodowania ( w sformułowaniu Sądu
    jest określenie odszkodowanie - kwota netto)? Czy powinienem otrzymać od
    byłego pracodawcy nowy PIT-11?
    bz

  • 9. Data: 2003-01-04 15:10:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Jan 2003, bz wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ Ja otrzymałem odszkodowanie przewidziane w art.45 §1 kodeksu pracy.

    OK.

> [...]
    >+ rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu

    OK.

    >+ Jeśli nie mam racji

    A jakie jest twoje stanowisko ?? (zapomniałem :))
    Sprawa jest prosta: dostałeś pieniądze ? Dostałeś.
    I nie jest to majątek który 'zostały zniszczone', tylko
    pieniądze które *miałeś zarobić* (i zapłacić podatek).
    Więc dostajesz - i płacisz podatek...

> [...]
    >+ jest określenie odszkodowanie - kwota netto)? Czy powinienem otrzymać od

    Może tak, ale głowy nie dam. Być może obowiązek podatkowy leży
    na tobie... Art.31 UoPDoOF stanowi że pracownikom zakład
    powinien być płatnikiem podatku - ale ty już pracownikiem
    nie jesteś. Czy owo odszkodowanie jest "ze stosunku pracy"...
    Jeśli tak to tak :), powinien pobrać i do 15 marca dać nowy PIT-11.
    Akurat nie liczyłbym na to że przed 14.III go dostaniesz,
    mają okazję ci pokazać co myślą :[

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2003-01-04 22:05:47
    Od: "bz" <t...@t...pl>

    bz
    Dziękuję ci Gotfryd
    Moje stanowisko:
    Nikt chyba z własnej nieprzymuszonej woli płaci podatki.
    Nie wiem czy US o tych pieniądzach się może dowiedzieć?
    bz